- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі, до органів державної влади: консультація Мінекономіки

На офіційному сайті Мінекономіки оприлюднено цікавий запит такого змісту: «Відповідно до пункту 42 Особливостей замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.

У зв’язку із цим прошу надати відповіді на такі запитання:

  1. Чи єдиним можливим способом встановлення замовником факту подання недостовірної інформації учасником у тендерній пропозиції є підтвердження інформації на звернення до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції?
  2. Чи правомірним є встановлення замовником факту зазначення у тендерній пропозиції учасника недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, самостійно шляхом перевірки цієї інформації у відкритих джерелах, зокрема в державних реєстрах, в електронній системі закупівель Прозорро та ін. без звернення до державних органів чи інших суб’єктів господарювання?

Відповідь представника Мінекономіки на запит № 564/2023

Шановний користувачу, повідомляємо, що Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.

З 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі — Особливості), яка прийнята Урядом на виконання вимог Закону.

Щодо питання 1

Відповідно до пункту 42 Особливостей замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. 

У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.

Таким чином, виходячи з положень Особливостей, замовник у разі потреби має можливість і право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції (прим. ред.: користуйтесь прикладом протоколу про відхилення тендерної пропозиції переможця за ненадання документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктом 47 Особливостей).

При цьому перелік цих органів, підприємств, установ, організацій не є вичерпним.

Щодо питання 2

Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Згідно зі статтею 22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості, як, зокрема, інструкція з підготовки тендерних пропозицій.

Водночас замовник у тендерній документації установлює спосіб підтвердження відповідності учасників вимогам згідно із законодавством. При цьому тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

Виходячи з пункту 28 Особливостей, у тендерній документації зазначаються, зокрема, підстави для відмови в участі у відкритих торгах, встановлені пунктом 47 цих особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відсутності підстав для відхилення. 

Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відсутність підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та/або переможця, визначених пунктом 47 цих особливостей, у разі, коли така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації», та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, та/або може бути отримана електронною системою закупівель шляхом обміну інформацією з іншими державними системами та реєстрами.

Отже, спосіб підтвердження інформації зазначається замовником самостійно у тендерній документації відповідно до Особливостей. 

Водночас будь-які рішення у процесі проведення процедури закупівлі, у тому числі щодо невідповідності учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації  та підтвердження наявності/відсутності підстав для відхилення тендерної пропозиції у конкретному випадку приймаються замовником самостійно з дотриманням вимог законодавства в цілому.

Не забувайте, що кожен передплатник порталу Радник може безперешкодно користуватись шпаргалкою щодо застосування замовником норм пункту 47 Особливостей.

Як замовник має звернутися до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції: коментар редакції Радник

Вважаємо за доцільне нагадати вам, що, якщо ви вирішили звернутися за підтвердженням інформації в порядку пункту 42 Особливостей, таке звернення має бути оформлено офіційно.

Що це означає? Направлення має бути належно оформлене шляхом направлення письмового та / або електронного листа на бланку замовника за підписом відповідальної особи на юридичну та / або офіційну електронну адресу відповідного органу державної влади / підприємства / установи чи організації.

У свою чергу, замовник має отримати офіційну відповідь (письмову або електронну) із відомостями (інформацією), яку перевіряє замовник. На основі отриманої відповіді приймати рішення про (не)відхилення тендерної пропозиції.

Якщо обставини складуться так, що потрібно буде відхиляти тендерну пропозицію, у протокол уповноваженої особи варто долучити (наприклад, як додаток до протоколу) отримані відомості від відповідного органу державної влади / підприємства / установи / організації.

Чи може замовник самостійно встановити факт зазначення у тендерній пропозиції учасника недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів: коментар редакції порталу Радник

Законом чітко встановлено можливий спосіб підтвердження інформації, наданої учасником у тендерній пропозиції, — звернення до органів державної влади, підприємств, установ, організацій. Тобто звернення до третіх осіб (у межах їхньої компетенції).

Вважаємо, що жодна інформація, отримана іншим шляхом, зокрема з відкритих джерел (інформація з вебсайтів або засобів масової інформації тощо), а також результати перевірки, проведеної замовником, не можуть слугувати підставою для відхилення тендерної пропозиції у цьому випадку.

Читайте також:

Ще більше роз’яснень від Мінекономіки ви знайдете в розділі «Книги», а саме в електронній книзі «Консультації Мінекономіки з публічних закупівель»:

Читайте також: