- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Витяг з ЄДР, 24 години на виправлення та економія коштів: практика ДАСУ

До вашої уваги висновок моніторингу, який проводився Державною аудиторською службою України (далі — Держаудитслужба) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (від 25.12.2015 № 922-VIII), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі — Особливості), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Постанова № 1178).

Моніторинг UA-M-2023-01-04-000038 від 05.01.2023, оголошення UA-2022-12-22-017598-a

Під час моніторингу було встановлено, що тендерну пропозицію ТОВ «С» відхилено на підставі ненадання останнім витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Уповноваженою особою зазначено про відхилення тендерної пропозиції ТОВ «С» на підставі абзацу 6 підпункту 2 пункту 41 Особливостей, у якому зазначено про невідповідність тендерної документації учасника вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).

Замовником у порушення пункту 40 Особливостей не розміщено у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель в частині надання учасником ТОВ «С» витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Таким чином, замовником безпідставно відхилено тендерну пропозицію ТОВ «С», чим порушено пункт 41 Особливостей в частині відхилення тендерної пропозиції із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель.

Замовником відхилено найнижчу цінову пропозицію на суму 1 254 902,78 грн, прийнято рішення про визначення переможця з тендерною пропозицією на суму 1 398 908,16 грн, різниця складає 144 005,38 гривень, чим зайво буде витрачено коштів міського бюджету на тотожну суму.

Таким чином, ненадання замовником можливості учаснику з найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією усунути невідповідності в документах відповідно до пункту 40 Особливостей порушує також принципи здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону, зокрема, об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, максимальна економія, ефективність та пропорційність, що призвело до відхилення тендерної пропозиції, яка на 144 005,38 гривень є меншою за суму тендерної пропозиції наступного учасника.

З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, а саме: скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції ТОВ «С», оприлюднити повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в частині надання учасником ТОВ «С» витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (внаслідок відсутності технічної можливості щодо оприлюднення повідомлення застосувати пункт 47 Особливостей в частині відміни торгів). 

До аналогічного висновку Держаудитслужба дійшла і під час інших моніторингів:

Моніторинг UA-M-2023-01-04-000037, оголошення UA-2022-12-21-013698-a,

Моніторинг UA-M-2023-01-04-000035, оголошення UA-2022-12-22-017987-a,

Моніторинг UA-M-2023-01-04-000034, оголошення UA-2022-12-21-013272-a

Висновки: враховуючи викладене, зверніть увагу, що ненадання учасником витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань підпадає під норму «24 години» на виправлення. Адже пунктом 40 Особливостей передбачено, що якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

Держаудитслужба вказує на те, що наведені порушення призводять до зайвого витрачання коштів міського бюджету, чим порушено принципи, визначені у статті 5 Закону, зокрема об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, максимальна економія, ефективність та пропорційність. Тож замовник повинен пам’ятати про принцип максимальної економії та прагнути визнати переможцем учасника, який пропонує найнижчу вартість тендерної пропозиції.

Нагадаємо, що Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану» від 06.03.2022 № 209 (далі — Постанова № 209) визначено, зокрема, умови функціонування Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань у період правового режиму воєнного стану. Так, до 26.12.2022 доступ до цього реєстру був обмежений для звичайних користувачів.Проте вже з 26.12.2022 доступ до ЄДР відновлено з урахуванням деяких нововведень. Зараз відомості з ЄДР замовник чи навіть самі учасники можуть отримати за безкоштовним запитом у вигляді інформації або за платним запитом у формі витягу. Тому не рекомендуємо вимагати в тендерній документації надання у складі тендерної пропозиції витягу з ЄДР. Здійснюються такі запити за декілька кроків, детальніше у статті: Як отримати інформацію чи витяг з ЄДР онлайн.

Також можете ознайомитися зі статтями:

«Щодо механізму „24 години на виправлення“: позиція ДАСУ та суду»;

«24 години на виправлення, або відразу відхилення: практика АМКУ за Особливостями».

За нагоди можете скористатись прикладом протоколу про відхилення тендерної пропозиції, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі ТД, що є на порталі RADNUK.COM.UA.

Зі збірником висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями ви можете ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Книги»:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».