- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Роботи VS послуги: як розрізнити. Законодавче підґрунтя

Робота в закупівельній сфері, та ще й на відповідальній посаді фахівця з публічних закупівель, потребує багато знань та навичок, і не лише в юридичному чи економічному напрямку, а й на ринку тих товарів, робіт та послуг, які закуповуються замовником.

І якщо із товарами та послугами широкого вжитку проблем виникає не так вже й багато, то в частині закупівель робіт чи послуг, послуг з поточного ремонту питання та сумніви присутні завжди, при чому починаючи з планування закупівлі та з’ясування, що ж все-таки доведеться купувати: роботи чи послуги.

Фахівці з публічних закупівель (уповноважені особи), як правило, є спеціалістами із юридичною/економічною освітою і досвіду в будівельній/архітектурній/науковій/тощо сферах діяльності зазвичай не мають, тому для з’ясування характеру робіт чи послуг, алгоритму підготовки документів (дефектні акти/проєктно-кошторисна документація/тощо), звісно, потрібно звертатись до спеціалістів вузького профілю, але до того моменту доречно буде самостійно проаналізувати законодавчу базу, щоб уникнути помилок та правильно визначити предмет закупівлі.    

Роботи чи послуги

Наголошуємо, що це питання ми розглядаємо через призму саме закупівельного законодавства, норми якого повинні виконуватись в першу чергу у разі здійснення закупівель замовниками в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі», тому й аналіз законодавчих та інших актів ми почнемо саме з цього закону.

РОБОТИ

ПОСЛУГИ

Закон України «Про публічні закупівлі»

Частина 1 статті 1:

27) роботи — розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.

Частина 1 статті 1:

21) послуги — будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації.

 Наказ Мінекономрозвитку від 15.04.2020 № 708 «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі»

Пункт 4 розділу І: Визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301.

Пункт 3 розділу І: Предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.

 

Пункт 3 розділу ІІ:  Під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04 червня 2014 року № 163, та/або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301.

Пункт 4 розділу ІІ: Під час здійснення закупівлі послуг з виконання науково-технічних робіт предмет закупівлі визначається за показником четвертої цифри Державного класифікатора видів науково-технічної діяльності ДК 015-97, затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 30 грудня 1997 року № 822.

Пункт 5 розділу ІІ: Визначення предмета закупівлі послуг з професійної підготовки або перепідготовки, підвищення кваліфікації для безробітних громадян, що надаються за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, здійснюється за окремими професіями (спеціальностями, напрямами або галузями знань), які визначаються відповідно до Класифікатора професій ДК 003:2010, затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28 липня 2010 року № 327.

Пункт 8 розділу ІІ: Визначення предмета закупівлі послуг з оцінки майна під час приватизації здійснюється окремо для кожного об’єкта приватизації.

Інші послуги згідно з розділом ІІ.

Коментар: щоб правильно визначити предмет закупівлі, встановити, купуватимете ви роботу чи послугу, звертайтесь в першу чергу до визначень, встановлених в частині 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі».

Не варто орієнтуватись лише на слово  «робота», оскільки і в наказі Мінекономрозвитку від 15.04.2020  № 708, і в інших нормативно-правових актах можуть бути використані словосполучення, у яких «робота» матиме інше лексичне значення (як приклад, «послуг з виконання науково-технічних робіт»), або ж вважатиметься все одно послугою в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі». Вам також допоможе стаття «Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина перша».

Цивільний кодекс України

Частина 1 статті 837: За договором підряду одна сторона (підрядник) зобов’язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов’язується прийняти та оплатити виконану роботу.

Частина 2: Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.

Частина 1 статті 901: За договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов’язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов’язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Частина 1 статті 875: За договором будівельного підряду підрядник зобов’язується збудувати і здати у встановлений строк об’єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов’язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов’язок не покладається на підрядника, прийняти об’єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх.

Частина 2: Договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема, житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов’язаних з місцезнаходженням об’єкта.

 

Частина 1 статті 876: Власником об’єкта будівництва або результату інших будівельних робіт є замовник, якщо інше не передбачено законом або договором.

 

Коментар: предметом договору підряду виступає певний результат праці підрядника, який матиме матеріальну форму. Роботи — це діяльність, результати якої мають матеріальний вираз і можуть бути реалізовані для задоволення потреб юридичних і фізичних осіб, а послуги — це діяльність, результати якої не мають, як правило, матеріального виразу, вони реалізуються та споживаються в процесі здійснення цієї діяльності.

 Лист Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 15.07.2009 № 9/9-1056

Капітальний ремонт будівлі — це комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає заміну, відновлювання та модернізацію конструкцій і обладнання будівель у зв’язку з їх фізичною зношеністю та руйнуванням, поліпшення експлуатаційних показників, а також покращення планування будівлі і благоустрою території без зміни будівельних габаритів об’єкта.

Капітальний ремонт передбачає призупинення на час виконання робіт експлуатації будівлі в цілому або її частин (за умови їх автономності).

Поточний ремонт — це комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає систематичне та своєчасне підтримання експлуатаційних якостей та попередження передчасного зносу конструкцій і інженерного обладнання.

Якщо будівля в цілому не підлягає капітальному ремонту, комплекс робіт поточного ремонту може враховувати окремі роботи, які класифікуються як такі, що відносяться до капітального ремонту (крім робіт, які передбачають заміну та модернізацію конструктивних елементів будівлі).

Поточний ремонт повинен провадитись з періодичністю, що забезпечує ефективну експлуатацію будівлі або об’єкта з моменту завершення його будівництва (капітального ремонту) до моменту постановки на черговий капітальний ремонт (реконструкцію).

 Наказ Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 10.08.2004 № 150 «Про затвердження Примірного переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд»

Розділ 2. Капітальний ремонт

2.1. Фундаменти та підвальні приміщення:

2.1.1. Перемурування та підсилення фундаментів під зовнішніми та внутрішніми стінами та стовпами кам’яних і дерев’яних будівель, які не пов’язані з надбудовою будівлі.

2.17.9. Улаштування автономної системи керування будинком.

Розділ 1. Утримання будинків і споруд та прибудинкових територій

1.2. Поточний ремонт

1.2.1. Фундаменти та підвальні приміщення:

….

1.2.17.19. Ремонт дорожнього покриття проїзної частини на прибудинковій території.

Коментар: цей наказ може послужити непоганим орієнтиром для замовника, щоб встановити, який ремонт планується закупити — поточний чи капітальний.

Зверніть також увагу, що за роз’ясненнями, наданими листом Мінжитлокомунгоспу від 11.03.2009 № 8/7-2425, Примірний перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд, розроблений на виконання положень Закону України «Про житлово-комунальні послуги», затверджений наказом Держжитлокомунгоспу від 10.08.2004 № 150, може бути застосований для визначення робіт поточного чи капітального ремонту лікарень, учбових закладів, адміністративних будинків за відповідним рішенням головного розпорядника коштів.

 Наказ Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 23.09.2003 № 154 «Про затвердження Порядку проведення ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів»

Розділ 1. Загальні положення

1.4. До капітального ремонту об’єктів благоустрою населених пунктів належать роботи, що спрямовані на відновлення та підвищення їх експлуатаційних характеристик, у тому числі з обов’язковим урахуванням потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, збільшення міцності та несучої здатності конструктивних елементів, а також збільшення габаритів об’єктів і окремих їх частин у межах норм.

Не допускається проведення капітального ремонту об’єктів благоустрою без створення безперешкодного середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до державних будівельних норм.

Номенклатура робіт з капітального ремонту об’єктів благоустрою населених пунктів наведена в додатку 1.

Розділ 1. Загальні положення

1.5. До поточного ремонту об’єктів благоустрою населених пунктів (крім вулично-дорожньої мережі та штучних споруд) належать роботи, спрямовані на запобігання дрібним деформаціям і пошкодженням об’єктів благоустрою населених пунктів, на негайну їх ліквідацію, у тому числі спрямовані на обов’язкове облаштування елементами для створення безперешкодного середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до державних будівельних норм.

1.6. Номенклатура робіт з поточного ремонту об’єктів благоустрою населених пунктів та штучних споруд наведена в додатку 3.

Додаток 1. Номенклатура робіт з капітального ремонту об’єктів благоустрою населених пунктів.

1. Вулично-дорожня мережа

1.1. Виправлення земляного полотна з доведенням його геометричних параметрів до норм, які відповідають категорії вулиці (дороги).

11.6. Роботи із зеленими насадженнями виконуються згідно з пунктом 4 додатка 1.

1.7. До поточного ремонту вулично-дорожньої мережі та штучних споруд належать такі роботи:

а) середній ремонт:

роботи, пов’язані з періодичним відновленням шару зносу дорожнього покриття, забезпеченням достатньої його жорсткості та рівності, поліпшенням експлуатаційних якостей елементів вулично-дорожньої мережі та штучних споруд, а також роботи з відновлення елементів та конструкцій штучних споруд, які безпосередньо зазнають льодових та хвилевих впливів.

При необхідності середній ремонт може полягати в ліквідації всіх дрібних пошкоджень проїзної частини вулично-дорожньої мережі та штучних споруд, у тому числі пошкоджень, що створюють перешкоди для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

б) дрібний ремонт:

роботи, спрямовані на запобігання дрібним деформаціям і пошкодженням вулично-дорожньої мережі та штучних споруд і на негайну їх ліквідацію.

Додаток 3. Номенклатура робіт з поточного ремонту об’єктів благоустрою населених пунктів та штучних споруд.

1. Вулично-дорожня мережа

а) Середній ремонт

1.1. Ліквідація пошкоджень земляного полотна з відновленням покриття на спучених, зсувних, обвалених та інших ділянках.

11.8. Ремонт зовнішніх мереж електропостачання, водопостачання і каналізації.

Коментар: відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.01.2000 № 30-р з метою забезпечення належного технічного та естетичного стану об’єктів міського благоустрою, підвищення експлуатаційних якостей та продовження строків їх служби наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 23.09.2003 № 154 затверджено Порядок проведення ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів.

Цей Порядок є нормативно-правовим актом, який встановлює правила проведення та обсяги робіт з ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів України.

Вимоги цього Порядку обов’язкові для всіх організацій незалежно від їх відомчої належності та форм власності, які займаються ремонтом та утриманням об’єктів благоустрою населених пунктів.

 Кошторисні норми України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджені наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281

І. Настанова з визначення вартості будівництва:

Пункт 1.2 розділу І:

будівельні роботи — будівельні, монтажні, ремонтно-будівельні, реставраційно-відновлювальні та пусконалагоджувальні роботи;

об’єкт будівництва — будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури.

 

ІІ. Настанова з визначення вартості проектних, науково-проектних, вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво.

Пункт 1.2 розділу  І:

вишукувальні роботи — роботи, що забезпечують вивчення природних і техногенних умов територій (ділянок), а також інші роботи, у тому числі для інженерної підготовки територій, прогнозів взаємодії проектованих будівель і споруд з геологічним середовищем та існуючою забудовою, захисту територій і об’єктів від небезпечних процесів відповідно до ДБН А.2.1-1-2008 «Інженерні вишукування для будівництва»;

експертиза проектної документаціїробота, пов’язана з визначенням відповідності проектних рішень вихідним даним на проектування, нормативно-правовим актам, будівельним нормам, стандартам і правилам. Експертиза є завершальним етапом розроблення проектної документації;

науково-проектні роботи — роботи, пов’язані зі створенням проектної документації для реставраційно-відновлювальних робіт на основі натурних та архівних дослідних робіт відповідно до ДБН А.2.2-14:2016 «Склад та зміст науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування»;

проектні роботи — роботи, пов’язані зі створенням проектної документації, що складається з затверджених текстових та графічних матеріалів, якими визначаються містобудівні, об’ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні, технологічні рішення, а також з кошторисів об’єктів будівництва

 

Коментар: з урахуванням вищезазначених норм Цивільного кодексу України і пункту 1.2 розділу І Настанови з визначення вартості проектних, науково-проектних, вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво отримуємо додаткові аргументи на користь того, що експертизу проектної документації можна вважати саме «роботою» (прим.: довгий час питання, є експертиза проектної документації роботою чи послугою, є спірним та дискутивним).

 Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності»

Частина 1 статті 1:

1) будівництво — нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об’єкта будівництва.

 

Частина 1 статті 4:

Об’єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури (крім трубопроводів внутрішньогосподарських меліоративних систем).

До об’єктів будівництва не належать нафтові і газові свердловини та об’єкти їх влаштування (облаштування), включаючи необхідні інженерні лінійні комунікації від свердловин для транспортування нафти і газу в місця підготовки продукції, та промислові трубопроводи для транспортування продукції, включаючи необхідні інженерні лінійні комунікації від свердловин для транспортування нафти і газу в місця підготовки продукції, а також прикордонні інженерно-технічні та фортифікаційні споруди, огорожі, прикордонні знаки, прикордонні просіки, комунікації.

 

Коментар: як і в Кошторисних нормах України, бачимо ряд корисних визначень, зокрема й що відноситься до об’єкта будівництва. Інформація є досить важливою, оскільки згідно з наказом Мінекономрозвитку від 15.04.2020  № 708 визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником саме за об’єктами будівництва.

 Закон України «Про землеустрій»

Стаття 1.

У цьому Законі наведені нижче основні терміни вживаються в такому значенні:

види робіт із землеустрою — обстежувальні, вишукувальні, топографо-геодезичні, картографічні, проектні та проектно-вишукувальні роботи, що виконуються з метою складання документації із землеустрою.

Стаття 41. Надання консалтингових послуг з питань землеустрою

Консалтингові послуги з питань землеустрою передбачають:

а) консультування власників землі та землекористувачів щодо раціонального використання та охорони земель;

б) надання інформації про результати досліджень щодо використання та охорони земель, запровадження і здійснення природоохоронних заходів тощо;

в) надання інформаційних послуг з питань земельного законодавства, здійснення цивільно-правових угод, оцінки земель, оподаткування, оренди та інших послуг щодо земельних ділянок;

г) надання сільськогосподарським товаровиробникам і громадянам практичної допомоги щодо складання бізнес-планів.

Консалтингові послуги землевласникам та землекористувачам надають юридичні особи незалежно від їх організаційно-правової форми господарювання і форми власності та фізичні особи, які здійснюють господарську діяльність у сфері землеустрою.

Коментар: у цьому випадку повторно наголошуємо, що не варто орієнтуватись лише на слово «робота» задля визначення предмета закупівлі, оскільки це не в усіх випадках буде узгоджуватись із визначенням «робота» за Законом України «Про публічні закупівлі».

Наприклад, складання документації із землеустрою (не дивлячись на визначення «види робіт із землеустрою» у статті 1 Закону України «Про землеустрій») вірогідніше буде віднесено до поняття «послуга» згідно з підпунктом 21 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі».

Як бачимо, законодавча база є досить обширною, і проаналізувавши її, уповноважена особа може зробити певні висновки, до чого віднести ту чи іншу закупівлю — до робіт чи до послуг. Звісно, можуть бути й спірні питання, які потребуватимуть додаткового аналізу та збору інформації щодо предмета закупівлі.

Але в будь-якому випадку задля дотримання законодавства у сфері публічних закупівель радимо в першу чергу закуповувану роботу/послугу співвідносити до визначення робота/послуга, зазначеного в статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі», та зважати на вимоги наказу Мінекономрозвитку від 15.04.2020  № 708 «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі» (чи дійсно такий предмет відноситься до робіт чи все ж таки до послуг), оскільки порушення порядку визначення предмета закупівлі та придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель відповідно до вимог закону тягнуть за собою накладення штрафів відповідно до статті 16414 КУпАП. Щодо відповідальності завантажте:

  1. Шпаргалка замовника щодо відповідальності при закупівлі будівельних робіт;
  2. Шпаргалка уповноваженої особи замовника про відповідальність.

Додатково радимо статті:

Бажаємо вдалих закупівель!