- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

П’ять питань-відповідей щодо обґрунтувань по пункту 13 Особливостей у зв’язку зі змінами від 07.09.2023

У зв’язку зі змінами у замовників виникає чимало питань щодо обґрунтувань по пункту 13 Особливостей. У статті ми розглянемо такі питання: який зміст має мати обґрунтування; ким воно затверджується; чи потрібне обґрунтування для проведення відкритих торгів; чи потрібно разом з обґрунтуванням оприлюднювати витяг з реєстру природних монополій, якщо йдеться про закупівлю у монополіста; якщо відкриті торги відмінені через відсутність учасників ще до 07.09.2023, чи потрібно наразі при укладанні прямого договору по підпункту 6 пункту 13 оприлюднювати обґрунтування; де на порталі можна знайти зразки обґрунтувань по всіх підпунктах пункту 13?

Питання 1

Вітаю. За останніми змінами до Особливостей має бути обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі. Якого саме змісту, на вашу думку, має бути це обґрунтування або яку містити інформацію?

Відповідь експерта

Добрий день. Пунктом 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 з урахуванням змін від 07.09.2023 (далі — Особливості), зокрема, передбачено, що в разі укладення договору про закупівлю відповідно до пункту 13 Особливостей замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту.

Обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника. Розпорядчим рішенням замовника може бути, наприклад, наказ або розпорядження.

При цьому останніми змінами передбачено формулювання «або іншого документа», тобто це може бути і будь-який інший документ на розсуд замовника. Водночас такий документ має бути обов’язково погоджений (затверджений) керівником замовника або іншою особою, призначеною керівником.

Можете скористатися зразком наказу (рішення керівника) щодо обґрунтування підстави для здійснення закупівлі за п. 13 Особливостей.

Читайте також «Чотирнадцяті зміни до Особливостей набули чинності 07.09.2023: порівняльна таблиця та коментарі».

Питання 2

Добрий день. Обґрунтування і погодження потрібні лише для прямого договору? Тобто відкриті торги не треба обґрунтовувати і погоджувати?

Відповідь експерта

Вітаю. Нормами Особливостей з урахуванням змін від 07.09.2023, зокрема, передбачено, що в разі укладення договору про закупівлю відповідно до пункту 13 Особливостей замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Аналогічні зміни встановлені відносно пункту 9 Особливостей.

Тобто йдеться саме про обґрунтування для укладання прямого договору згідно з пунктом 13 та 9 Особливостей. Для проведення відкритих торгів ні Законом України «Про публічні закупівлі», ні Особливостями не передбачено обов’язку готувати та оприлюднювати обґрунтування підстави для здійснення такої закупівлі.

Читайте також «Найгарячіше питання у зв’язку з набуттям чинності чотирнадцятими змінами до Особливостей».

Питання 3

Скажіть, будь ласка, яким документом необхідно «погоджувати (затверджувати) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника», якщо необхідно укласти договір, наприклад, на розподіл електроенергії з монополістом, якщо до цих змін просто брався витяг з реєстру природних монополій? Чи, наприклад, якщо відкриті торги не відбулись і треба укласти прямий договір, який документ необхідно погоджувати (затверджувати) керівником?

Відповідь експерта

Вітаю. Як вже зазначалося, обґрунтування може бути у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа, який готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника. Розпорядчим рішенням замовника може бути, наприклад, наказ, розпорядження, протокол або інший документ, який має бути обов’язково погоджений (затверджений) керівником замовника або іншою особою, призначеною керівником.

У разі укладання прямого договору відповідно до підпункту 5 пункту 13 Особливостей, у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання, замовнику окрім обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа варто мати як підтвердження витяг з реєстру природних монополій. Можете також використати протокол щодо закупівлі за виключенням за пп. 5 п. 13 Особливостей: укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з ПУП по електричній енергії та обґрунтування підстави для здійснення закупівлі за пп. 5 п. 13 Особливостей: укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з ПУП по електричній енергії.

Якщо ж замовник укладає прямий договір про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу у разі, коли відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах на підставі підпункту 6 пункту 13 Особливостей, варто посилатися на оголошення про відмінені відкриті торги як підтвердження. Скористайтеся протоколом щодо закупівлі за виключенням за пп. 6 п. 13 Особливостей та обґрунтуванням підстави для здійснення закупівлі за пп. 6 п. 13 Особливостей.

Читайте також «Як завершувати закупівлі за пунктом 13 Особливостей, розпочаті до змін від 07.09.2023: приклади».

Питання 4

Якщо відкриті торги не відбулися через відсутність учасників до 07.09.2023, чи потрібно наразі кріпити обґрунтування до прямого договору?

Відповідь експерта

Добрий день! Останні зміни торкнулися, зокрема, пункту 13 Особливостей та виключень, за наявності яких замовник має можливість укласти прямий договір. Водночас підпункт 6 пункту 13 змін не зазнав, тобто якщо відміна відкритих торгів через неподання жодної тендерної пропозиції відбулась до 07.09.2023, замовник може укласти прямий договір на підставі підпункту 6 пункту 13 Особливостей.

Водночас при укладанні договору на підставі підпункту 6 пункту 13 Особливостей вже після 07.09.2023 замовнику варто разом із звітом оприлюднювати в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту.

За нагоди можете ознайомитися зі статтею «„Замовник має обґрунтувати необхідність закупівель на суму понад 50 тис. грн по прямих договорах“: не зовсім так».

Питання 5

Добрий день! Чи вже є на порталі зразки обґрунтувань по пункту 13 з урахуванням змін до Особливостей від 07.09.2023?

Відповідь експерта

Так, фахівці групи компаній «Радник» розробили приклади обґрунтувань по кожному підпункту пункту 13 Особливостей, які ви знайдете у матеріалах:

«Приклади документів для обґрунтування закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 1)»;

«Приклади документів для обґрунтування закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 2)».

Користуйтесь електронною книгою «Закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей»:

Більше важливої інформації про закупівлі під час воєнного стану читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».