- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Особливості закупівлі пального (бензину або дизельного палива) для генераторів

Розповсюдженими видами генераторів є бензинові та дизельні. Однак як бензин, так і дизельне паливо може закуповуватись замовником не лише для потреб генератора, але й, наприклад, для службових автомобілів, шкільних автобусів, які перебувають у користуванні замовника.

У цій статті розглянемо особливості закупівлі пального для генератора та поєднання такої закупівлі з придбанням пального для інших потреб замовника, а саме:

Який КЕКВ вибрати з метою придбання пального для заправки генератора

Зосередимо увагу на прикладі із закупівлею бензину, але для замовників, що використовують дизельне паливо для заправки генераторів, матеріал цієї статті також буде корисним.

В інструкції до генератора, який придбав замовник, має бути зазначено, яким саме бензином (яких марок) краще заправляти генератор. Здебільшого використовується бензин марки А-92 або А-95. Тож замовник самостійно приймає рішення, який бензин вибрати, з огляду на технічні характеристики обладнання та здійснює закупівлю.

Відповідно до Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 № 333, придбання пально-мастильних матеріалів, талонів, смарткарт може здійснюватися за КЕКВ:

Зауважимо: для заправки генераторів замовники купують бензин переважно за КЕКВ 2275 «Оплата інших енергоносіїв та інших комунальних послуг». Більше читайте в статті «Те, що повинна знати уповноважена особа про застосування кодів економічної класифікації видатків (КЕКВ)».

Який код за Єдиним закупівельним словником вибрати з метою придбання пального для заправки генератора

Зазвичай для придбання бензину застосовується код 09130000-9 «Нафта і дистиляти», до якого входять підкоди 09132000-3 «Бензин», 09134200-9 «Дизельне паливо» та інші.

Згідно з вимогами Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами) (далі — Особливості), предмет закупівлі визначається замовниками відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 708.

Для товарів предмет закупівлі визначається за показником четвертої цифри ДК 021:2015, а отже замовники приймають рішення проводити процедуру закупівлі чи укладати прямий договір, орієнтуючись на загальну очікувану вартість предмета закупівлі. Наведемо приклад.

Приклад 1. Визначення очікуваної вартості для закупівлі бензину

Замовнику необхідно придбати бензин марки А-95 та дизельне паливо для заправки транспортних засобів на суму 80 тис. грн, а також бензин марки А-92 для заправки генератора на суму 60 тис. грн. У такому випадку для бензину різних марок і для дизельного палива предмет закупівлі, визначений за показником четвертої цифри ДК 021:2015, буде єдиним, а саме: 09130000-9 «Нафта і дистиляти».

Зважаючи на те, що загальна вартість предмета закупівлі (80 тис. грн + 60 тис. грн) дорівнює 140 тис. грн, тобто є більшою за вартісні межі, встановлені пунктом 10 Особливостей, то необхідно провести процедуру відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями, або використати електронний каталог відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822, з урахуванням положень, визначених Особливостями.

Ми з’ясували, що вартість предмета закупівлі конкретно для товару визначається за показником четвертої цифри ДК 021:2015 незалежно від того, що товар може мати різне призначення (паливо для транспортних засобів або для заправки генератора).

Тому замовник не має права ділити предмет закупівлі за різним призначенням та орієнтуватися лише на вартість товару одного конкретного призначення, адже такий поділ буде вважатися порушенням вимог пункту 6 Особливостей, відповідно до якого замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги або використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару).

Отже, при закупівлі бензину та дизельного палива для різних цілей орієнтуватись потрібно на загальну очікувану вартість за кодом ДК 021:2015 09130000-9 «Нафта і дистиляти». Більше — у статті «Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина перша».

Зазначення одного предмета закупівлі, але різного призначення за КЕКВ у річному плані закупівель

Технічні можливості електронних майданчиків, на яких працюють замовники, дозволяють у разі потреби на етапі планування закупівлі передбачити в річному плані закупівель декілька КЕКВ, за якими буде здійснюватись оплата за придбання товару (робіт або послуг).

У випадку із закупівлею пального для транспортних засобів (КЕКВ 2210) та заправки генераторів (КЕКВ 2275) замовник при заповненні форми річного плану може вибрати та додати обидва КЕКВ. В оприлюдненому річному плані закупівель декілька кодів будуть виглядати так:

Рис. 1

Приклади планів закупівлі бензину за різними КЕКВ (для різних потреб) можна подивитися за посиланнями:

Якщо на два призначення пального створено один річний план, то замовник повинен створити одну закупівлю, що передбачатиме укладання одного договору, який буде містити обсяги та вартість за двома різними КЕКВ.

Інший варіант: поділити закупівлю на лоти. Така закупівля може передбачати один лот — закупівля пального для транспортних засобів (КЕКВ 2210), а інший лот — закупівля пального для заправки генераторів (КЕКВ 2275).

Два призначення товару — одна закупівля

У разі прийняття рішення провести закупівлю, яка по завершенню передбачає укладення одного договору про закупівлю для придбання товару за КЕКВ 2210 та 2275, замовнику необхідно при заповненні форми оголошення про проведення такої закупівлі створити номенклатуру (специфікацію) із зазначенням найменування товару та відповідної йому кількості із зазначенням його призначення. Наведемо приклад.

Приклад 2. Зазначення асортименту товару різного призначення в одній закупівлі (прямий договір)

При заповненні форми річного плану, окрім обрання двох КЕКВ: 2210 та 2275, замовник може також в полі «Конкретна назва предмета закупівлі» вказати асортимент та кількість товару в розрізі кожного КЕКВ:

«Конкретна назва предмета закупівлі: 1. Бензин марки А-95 за КЕКВ 2275 — 1 000 літрів. 2. Дизельне паливо за КЕКВ 2275 — 11 430 літрів. 3. Дизельне паливо за КЕКВ 2210 — 2 200 літрів».

В оголошенні про проведення закупівлі інформація щодо асортименту товару та його розмежування за призначенням повинна містити кількість кожного виду товару, щоб учасники могли запропонувати товар, який відповідатиме потребі замовника.

Приклад такої закупівлі із зазначенням номенклатури товару в оголошенні можна переглянути за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-04-12-010298-a.

У такому разі у специфікації до договору про закупівлю товар може бути зазначений так:

Специфікація* на закупівлю пально-мастильних матеріалів

№ з/п

Найменування товару

КЕКВ

Одиниця виміру

Кількість товару

Ціна за одиницю, без ПДВ, грн

Сума без ПДВ, грн

1

Бензин марки А-95

2275

літр

1000

45,50

45 500

2

Дизельне паливо

2275

літр

11430

48,50

554 355

3

Дизельне паливо

2210

літр

2200

48,50

106 700

Разом без ПДВ:

706 555

в т. ч. ПДВ:

49 458,85

Разом з ПДВ:

756 013,85

* Специфікація наведена для наглядного прикладу та не є обов’язковою для дотримання.

Як видно з прикладу 2, ціна товару різниться лише за асортиментом (маркою), а за призначенням ні. Тобто дизельне паливо як для транспортного засобу, так і для генератора коштує однаково 48,50 грн.

Аналізуючи інші закупівлі, оприлюднені в ЕСЗ, можна спостерігати те саме і для бензину різних марок, тобто незалежно від призначення ціна на пальне буде різнитися лише залежно від марки (А-92 або А-95), а не від призначення його у використанні.

Замовник може укласти договір про закупівлю пального шляхом застосування електронного каталогу Prozorro Market. Щоб купити цей товар і для транспортних засобів (КЕКВ 2210), і для заправки генераторів (КЕКВ 2275), достатньо оголосити одну закупівлю, у якій зазначити різну кількість товару для різного призначення (Приклад 3).

Приклад 3. Зазначення асортименту товару різного призначення в одній закупівлі (електронний каталог)

У разі створення закупівлі через електронний каталог замовнику у формі річного плану закупівель також рекомендуємо зазначити обидва КЕКВ, за якими буде закуповуватись пальне, а у формі оголошення заповнити номенклатуру товару із зазначенням кількості за видами.
 
Приклад закупівлі через електронний каталог із зазначенням номенклатури товару в оголошенні можна переглянути за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-10-17-008661-a.
 
Текст договору про закупівлю із конкретизацією товарів за номенклатурою та призначенням можна прописати так:

1. ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ.

1.1. Продавець зобов’язується через мережу автозаправних станцій на підставі талонів передати у власність товар в асортименті за кодом ДК 021:2015 09130000-9 «Нафта та дистиляти»:

— бензин А-95 (360 літрів) та дизельне паливо (165 літрів) для роботи генераторів для забезпечення безперебійної роботи закладів освіти на суму 27 825,00 грн,

— бензин А-95 (300 літрів) для службового автомобіля та дизельне паливо (270 літрів) для шкільного автобуса на суму 30 210,00 грн.

1.2. Покупець зобов’язується прийняти товар та здійснити оплату на умовах цього Договору.

Два призначення товару — одна закупівля (декілька лотів)

Далі розглянемо приклад, як купити пальне різного призначення, створивши мультилотову закупівлю (один лот пальне для транспортних засобів, другий лот пальне для генератора) (Приклад 4).

Приклад 4. Багатолотова закупівля пального для різного призначення

У багатолотовій закупівлі пального для різних потреб при створенні річного плану, аналогічно як і в однолотовій, має бути вказано два КЕКВ — 2210 та 2275.
 
У пункті «Конкретна назва предмета закупівлі» замовник може зазначити таке:
 
«ДК 021:2015 09130000-9 „Нафта і дистиляти“: Лот 1 — бензин А95 і дизельне паливо в талонах для шкільних автобусів, КЕКВ 2210; Лот 2 — бензин А95 і дизельне паливо в талонах для заправки генераторів для вироблення електричної енергії в закладах освіти, КЕКВ 2275».

В оголошенні про проведення такої закупівлі теж необхідно визначити лоти та інформацію про кожен з них. Оприлюднена закупівля на ЕСЗ буде мати такий вигляд (Рис. 2):

Рис. 2

У такому разі по кожному лоту закупівлі буде переможець і, як наслідок, окремий договір про закупівлю.

Однак на цьому варіанти закупівель пального різного призначення ще не закінчуються. Замовник також може оголосити окремі закупівлі: одну — для придбання пального, яке буде використовуватися для транспортних засобів, іншу — для заправки генераторів.

Приклади окремих закупівель пального для генераторів: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-10-25-001335-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-10-19-008422-a. У річному плані зазначається лише КЕКВ 2275.

Приклади окремих закупівель пального для транспортних засобів: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-10-02-011641-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-06-20-004160-a. У річному плані зазначається лише КЕКВ 2210.

Реєстрація бюджетних зобов’язань в органах Казначейства та оплата за придбання пального

Для реєстрації бюджетних зобов’язань за договорами про закупівлю пального необхідно, щоб у кошторисі видатків замовника були наявні бюджетні призначення в достатньому обсязі за відповідними КЕКВ. У разі придбання пального і для транспортних засобів, і для генераторів необхідно, щоб бюджетні призначення були наявні за КЕКВ 2210 та 2275 та в розмірі не менше ніж суми в договорі (договорах) про закупівлю.

Під час воєнного стану оплата здійснюється органами Казначейства в черговості, визначеній Порядком виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 № 590 (далі — Порядок № 590) (зі змінами).

Так, абзацом 4 (за видатками загального фонду державного та місцевих бюджетів) та абзацом 5 (за видатками спеціального фонду державного та місцевих бюджетів) підпункту 2 пункту 19 Порядку № 590 передбачено можливість здійснення оплати за придбання пально-мастильних матеріалів, до яких, по суті, і належать бензин та дизельне паливо.

Це означає, що такі видатки будуть проведені у другу чергу відповідно до Порядку № 590.

Чи потрібна замовнику ліцензія на зберігання пального для заправки бензинового генератора

З початку використання генераторів у багатьох замовників виникло питання щодо правильності зберігання запасів пального, що буде використовуватися для заправки бензинового генератора.

Питання щодо вимог зберігання пального регулюється положеннями Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі — Закон № 481).

Завдяки змінам, внесеним Законом України від 13.12.2022 № 2836-IX до статті 18 Закону № 481, починаючи з 03.01.2023 на період дії воєнного стану на території України та протягом 30 днів з дня його припинення або скасування суб’єкт господарювання (у тому числі іноземний суб’єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має право зберігати пальне, яке споживається для заправлення електрогенераторної установки, на кожному об’єкті, що забезпечений електрогенераторною установкою в обсязі:

  1. до 2000 літрівбез отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензії на право зберігання пального, результатів надання інших адміністративних послуг);
  2. понад 2000 літрівна підставі безоплатного подання до територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, декларації про провадження господарської діяльності із зберігання пального.

У разі порушення зазначених вимог, якщо контролюючим органом буде виявлено факт такого порушення, статтею 17 Закону № 481 передбачено відповідальність для порушників, а саме накладення штрафу у розмірі 500 тис. грн.

За який період зберігання обсяг пального не повинен перевищити 2000 літрів

Стосовно періоду, на який встановлюється ліміт у 2000 літрів, якщо читати вимогу Закону в буквальному сенсі, то мається на увазі зберігання в будь-який конкретний момент, тобто без прив’язки до періоду (місяця, кварталу, року тощо).

Це означає, що, наприклад, протягом дня запас пального у ємкості, де воно зберігається, може зменшитись до 1500 літрів, потім знов збільшитись до 2000 літрів, і так кожного дня, але не можна наповнювати ємність більше 2000 літрів.

Проте у разі потреби великих обсягів суб’єкт господарювання може виконати вимоги законодавства, а саме подати декларацію до податкової та зберігати необхідні об’єми пального. При цьому слід пам’ятати, що:

До якого саме територіального органу необхідно подати декларацію

У Законі № 481 зазначено, що така декларація подається до територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, тобто Державної податкової служби (далі — ДПС).

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 537 визначено, що територіальними органами ДПС є головні управління ДПС у областях, місті Києві, Офіс великих платників податків ДПС та Інформаційно-довідковий департамент ДПС.

Однак у законодавстві не уточнюється, до якого саме територіального органу ДПС слід подавати декларації, — за місцем знаходження суб’єкта чи за місцем зберігання пального. Тому рекомендуємо з цим питанням звертатися до найближчого територіального органу ДПС для з’ясування цієї інформації.

Висновок

Закупівля пального може здійснюватися замовником не лише для заправки транспортних засобів, але й для забезпечення роботи необхідного у воєнний період обладнання — генератора електричної енергії. Так, найголовніше, що замовникам слід при цьому знати, є таке:

Загалом у закупівлі пального немає нічого складного, а цей матеріал допоможе вам забезпечити свої приміщення електроенергією у складний зимовий період.

Успіхів у здійсненні закупівель та читайте на порталі RADNUK.COM.UA: