- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Основні проблемні питання щодо застосування електронного каталогу (Prozorro Market) з 01.09.2023

Редакція порталу «Радник у сфері публічних закупівель» під час використання електронного каталогу помітила деякі нюанси, про які хоче повідати і вам. Щоб ви були в курсі нюансів електронного каталогу щодо назви виду закупівлі; щодо оголошення запиту пропозицій постачальників в ЕСЗ; щодо оцінки пропозицій постачальників та визначення переможця відбору; щодо оприлюднення/формування звіту.

Для багатьох учасників закупівельного процесу останні зміни в постанові Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України „Про публічні закупівлі“, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Постанова № 1178, Особливості), у постанові Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» (далі — Постанова № 822), а також в постанові Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель
 на період дії правового режиму воєнного стану» (далі — Постанова № 1275) стали суцільним ребусом, який закупівельна спільнота намагається розгадати.

Нижче ми наводимо основні проблемні питання, з якими доводиться мати справу уповноваженим особам замовників під час здійснення закупівель через електронний каталог (Prozorro Market).

Щодо назви виду закупівлі

Перше питання, яке виникає після аналізу нормативно-правових актів у сфері публічних та оборонних закупівель, пов’язане із самою назвою виду закупівлі через електронний каталог, адже хоч і не дуже суттєво, проте в різних постановах Уряду ці назви відрізняються між собою, ба більше — не відповідають тому, як це технічно реалізовано в електронній системі закупівель (вебпортал https://prozorro.gov.ua, далі — Прозорро):

Постанова № 1178

Постанова № 1275

Постанова № 822

Прозорро

згідно з пунктом 11-1:

«Запит ціни пропозицій»

згідно з пунктом 12:

«Запит пропозицій постачальників»

згідно з пунктами 8 та 45:

«Запит ціни пропозицій»

згідно з пунктами 57–66:

«Запит пропозицій постачальників»

технічна реалізація:

«Запит (ціни) пропозицій»

Отже, під час формування паперових документів (протокол, річний план тощо) щодо закупівлі шляхом використання електронного каталогу радимо замовникам звернути увагу на вищезазначені назви та вибрати для себе прийнятний варіант, наприклад: «запит пропозицій постачальників (запит (ціни) пропозицій)» або «запит (ціни) пропозицій», або «запит ціни пропозицій / запит пропозицій постачальників» тощо.

Користуйтесь також такими зразками, як:

Щодо оголошення запиту пропозицій постачальників в електронній системі закупівель

Питання 1. Пунктом 57 Постанови № 822 встановлено, що замовник оголошує запит пропозицій постачальників в електронному каталозі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про:

Але коли замовник заповнює електронні поля для оголошення запиту пропозицій постачальників, на жаль, не має можливості виконати вимоги пункту 57 Постанови № 822 повністю, оскільки частина потрібних полів відсутня, зокрема в електронній системі закупівель немає полів «спосіб поставки товару» та «умови оплати товару».

Звісно, радимо замовникам все ж таки зазначити цю інформацію, наприклад, у полі «примітка» / «примітки», або в інших полях (технічна реалізація та назви полів можуть відрізнятись на різних електронних майданчиках, через які публікують інформацію замовники).

Питання 2. Під час внесення інформації щодо очікуваної вартості закупівлі замовники повинні бути готовими до того, що встановити ознаку включення/невключення до неї податку на додану вартість (ПДВ) змоги не буде, оскільки в електронній системі закупівель ознака включення ПДВ встановлена за замовчуванням і змінити її неможливо:

Щоправда, після укладення договору із переможцем відбору та під час внесення інформації про договір у відповідні електронні поля у замовника буде можливість відобразити інформацію щодо врахування ПДВ в ціні договору або ж його відсутність.

Питання 3. У пункті 12 Особливостей з 01.09.2023 встановлено, що у запиті пропозицій постачальників щодо закупівлі товару, вартість якого не перевищує 500 тис. гривень, замовник може визначити:

а запит пропозицій постачальників щодо закупівлі товару, вартість якого дорівнює або перевищує 500 тис. гривень, повинен містити:

У зв’язку із такими нововведеннями електронні майданчики технічно переналаштували інтерфейс та інструменти в розділі «Prozorro Market», і тепер у замовників є можливість самостійно вибирати технічні параметри товарів і навіть бажану торгову марку (торгові марки). Але є нюанси:

Питання 4. У пункті 57 Постанови № 822 встановлено, що запит пропозицій постачальників повинен містити проєкт договору з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов.

Ця вимога є досить доречною для цього виду закупівлі, оскільки практика попередніх (до 01.09.2023) закупівель у Prozorro Market показала, що постачальники досить часто користувались відсутністю подібної вимоги в законодавстві у своїх цілях, відмовлялись від укладення договорів на умовах замовників та наполягали на своїх умовах, менш вигідних для замовників.

Зауважуємо, що умова пункту 57 Постанови № 822 не містить будь-яких обмежень щодо очікуваної вартості закупівлі, тобто повинна бути врахована та виконана для будь-яких закупівель шляхом використання електронного каталогу.

Постанова № 1178

за пунктами 11, 11-1

(якщо річна сума за предметом закупівлі не перевищує межі, встановлені в пункті 10)

Постанова № 1178

за пунктами 10, 12

(якщо річна сума за предметом закупівлі перевищує межі, встановлені в пункті 10)

Постанова № 1275

закупівлі понад 200 тис. гривень

за пунктом 8

 

У проєкті договору встановлюється порядок змін його умов БЕЗ УРАХУВАННЯ

пункту 19 Особливостей

(можна зазначити згідно з нормами Цивільного та Господарського Кодексів України. На власний розсуд можна врахувати умови за пунктом 19 Особливостей, утім це не обов’язково)

У проєкті договору встановлюється порядок змін його умов ІЗ УРАХУВАННЯМ

пункту 19 Особливостей

У проєкті договору встановлюється порядок змін його умов ІЗ УРАХУВАННЯМ

пункту 19 Особливостей

(за Постановою № 1178)

Щодо оцінки пропозицій постачальників та визначення переможця відбору

Одне із найактуальніших питань полягає в тому, що чітко не зрозуміло, на кого ж все-таки покладена функція оцінки пропозицій постачальників та визначення переможця відбору.

На нашу думку, згідно з нормами Постанови № 822 така функція належить електронній системі закупівель, але технічна реалізація в цій частині чомусь дещо суперечить цьому твердженню, оскільки саме замовник повинен виконати дії з підтвердження статусу переможця постачальника шляхом натискання відповідних клавіш, проте факт прийняття такого рішення саме замовником у законодавстві відсутній.

Постанова № 822

Прозорро

Згідно з пунктом 61:

Оцінка пропозицій постачальників проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі інформації, зазначеної замовником у запиті пропозицій.

….

Постачальник, пропозиція якого за результатами оцінки електронною системою закупівель визначена економічно вигідною, визначається переможцем відбору.

Згідно з пунктом 66:

Замовник укладає договір з переможцем відбору не пізніше ніж через 10 календарних днів з дня визначення електронною системою закупівель постачальника переможцем відбору.

Технічна реалізація:

Замовник повинен підтвердити обрання постачальника переможцем відбору шляхом натискання відповідної клавіші «Підтвердити». При цьому функціонал щодо завантаження будь-яких документів (наприклад, протоколу) на більшості електронних майданчиків відсутній.

Перегляньте також статтю «Добірка питань у зв’язку зі змінами до Особливостей від 11.07.2023».

Щодо оприлюднення/формування звіту за результатами проведеного відбору постачальника через електронний каталог

У цій частині хочемо зазначити більше інформативно, аніж осудливо, щодо електронного каталогу та звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, з погляду технічної реалізації та вимог законодавства.

Постанова № 1178

за пунктом 11

(якщо річна сума за предметом закупівлі не перевищує межі, встановлені в пункті 10)

Постанова № 1178

за пунктом 10

(якщо річна сума за предметом закупівлі перевищує межі, встановлені в пункті 10)

Постанова № 822

Прозорро

Згідно з пунктом 11:

Для здійснення закупівель ……… замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів.

У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, ……………. та оприлюднює відповідно до пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Згідно з пунктом 10:

Звіт про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель оприлюднюється відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей

(крім закупівель із застосуванням електронного каталогу).

Згідно з пунктом 68:

За результатами проведеного відбору постачальника через електронний каталог замовник оприлюднює звіт про договір, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до статті 10 Закону.

Відповідно до підпункту 13 частини 1 статті 10 Закону такий звіт оприлюднюється протягом трьох робочих днів з дня укладення договору про закупівлю.

Технічна реалізація:

Електронна система формує звіт автоматично після оприлюднення договору/внесення інформації про договір

Щоправда, дещо незрозуміло, чому такий звіт іменується як «звіт про договір, укладений без використання електронної системи», адже закупівля шляхом використання електронного каталогу здійснюється З ВИКОРИСТАННЯМ ЕЛЕКТРОННОЇ СИСТЕМИ, а також чому встановлено вимогу, що «замовник оприлюднює звіт», хоча фактично звіт формується електронною системою автоматично. Але ці питання поки що лишаються риторичними.

І наостанок нагадуємо замовникам, що згідно з пунктом 23 Особливостей Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», тому радимо бути обачними та брати до уваги вищезазначену інформацію.

Усі інші нюанси використання електронного каталогу ви дізнаєтесь в електронній книзі «Прозорро Маркет з прикладами документів»: