- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Мінекономіки про будівництво фортифікаційних споруд

Будівництво фортифікаційних споруд: чи вносити таку закупівлю до плану? Чи потрібно публікувати звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель? Що з цього приводу думає Мінекономіки, дізнаєтесь далі.

На офіційному сайті Мінекономіки оприлюднено такий запит: «Доброго дня! Ми обласна військова адміністрація і, відповідно до постанови КМУ від 29.12.2023 № 1415, є державним замовником у сфері оборони щодо закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення (товарів подвійного призначення) для будівництва фортифікаційних споруд. Вивчивши законодавчу базу з оборонних закупівель, маємо декілька питань:

  1. Чи повинні ми закупівлю „будівництво фортифікаційних споруд“ вносити до плану закупівель електронної системи закупівель через електронний майданчик?
  2. Чи можемо ми керуватись підпунктом 4 пункту 13 Особливостей (постанова КМУ від 12.10.2022 № 1178) при здійсненні закупівлі „будівництво фортифікаційних споруд“?
  3. Чи повинні ми в електронній системі закупівель через електронний майданчик публікувати звіт про підписаний договір та публікувати сам договір з усіма додатками та додатковими угодами при здійсненні закупівлі „будівництво фортифікаційних споруд“?».

Відповідь Мінекономіки на запит № 66/2024: «Шановний користувачу! Питання щодо здійснення закупівель державними замовниками у сфері оборони щодо закупівлі товарів, робіт і послуг товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд врегульовано розділом „Проведення закупівель озброєння, військової та спеціальної техніки, ракет і боєприпасів та їх складових частин, а також послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин, а також товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд“ Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 на виконання положень Закону України „Про оборонні закупівлі“ (далі — Особливості № 1275).

Відповідно до Закону України „Про правовий режим воєнного стану“, Указу Президента України від 24.02.2022 № 64 „Про введення воєнного стану в Україні“ Кабінетом Міністрів України 29.12.2023 була прийнята постанова № 1415 „Деякі питання підвищення обороноздатності держави на період воєнного стану в Україні“, яка визначила правовий статус окремих державних замовників у сфері оборони щодо закупівлі товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд та запровадила низку змін до Особливостей № 1275.

Відповідно до пункту 43 Особливостей № 1275 державні замовники здійснюють закупівлі озброєння, військової та спеціальної техніки, ракет і боєприпасів та їх складових частин, а також послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин, товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд без застосування видів (процедур) закупівель, визначених законами України „Про оборонні закупівлі“ та „Про публічні закупівлі“. Порядок проведення таких закупівель, у тому числі порядок укладення державних контрактів (договорів), визначається державним замовником.

При цьому пунктами 43–49 Особливостей № 1275, що регулюють особливості проведення закупівель озброєння, військової та спеціальної техніки, ракет і боєприпасів та їх складових частин, а також послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин, товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, не передбачено застосування спеціального регулювання, що визначено особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України „Про публічні закупівлі“, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178.

Відповідно до пункту 6 Особливостей № 1275 для планування оборонних закупівель та звітування про їх здійснення відповідно до цих особливостей рішеннями державних замовників, що здійснюють такі закупівлі, визначаються переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.

Відповідно до абзацу першого пункту 10 Особливостей № 1275 закупівлі, визначені пунктами 8 і 9 Особливостей № 1275, не включаються до річного плану закупівель.

Слід зауважити, що вимоги пункту 6 Особливостей розповсюджуються як на оборонні закупівлі, що здійснюються державним замовником відповідно до пунктів 8 та 9 Особливостей № 1275, так і на оборонні закупівлі, що здійснюються відповідно до пунктів 43–49 Особливостей № 1275.

Також відповідно до абзаців 2 та 3 пункту 10 Особливостей № 1275 встановлено норму, згідно з якою за результатами здійснення закупівель без використання електронної системи закупівель, відповідно до абзацу першого пункту 9 цих особливостей (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) державні замовники розміщують звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до частин четвертої та п’ятої статті 30 Закону України „Про оборонні закупівлі“. Додатки до звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, щодо закупівлі послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та послуг з організації харчування військових частин оприлюднюються у форматі Excel.

Державні замовники протягом 90 днів з дня припинення або скасування дії правового режиму воєнного стану прикріплюють до зазначених звітів про договори, укладені без використання електронної системи закупівель, файли з відповідними договорами, всіма додатками та змінами до них.

При цьому відповідно до частини 4 статті 30 Закону України „Про оборонні закупівлі“ (далі — Закон) за результатами здійснення закупівель на період дії правового режиму воєнного стану в разі здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість предмета закупівлі для товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, для робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони — 1,5 мільйона гривень, державний замовник (служба державного замовника, військова частина) оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівель озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин), протягом 10 робочих днів з дня укладення такого договору.

Таким чином, у випадку укладання державним замовником прямого державного контракту (договору) без використання електронної системи закупівель, відповідно до абзацу першого пункту 9 Особливостей № 1275, а також при здійсненні закупівель товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, відповідно до пунктів 43–49 Особливостей № 1275, державний замовник зобов’язаний розмістити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до вимог та у строки, визначені частинами четвертою та п’ятою статті 30 Закону.

Також підпункт 1 частини 3 статті 30 Закону визначає вимогу, згідно з якою оборонні закупівлі (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) під час дії правового режиму воєнного стану здійснюються з дотриманням таких вимог, а саме державні замовники протягом одного робочого дня до дати розміщення оголошення про закупівлю надсилають таке оголошення для оприлюднення адміністратором електронної системи закупівель на вебпорталі уповноваженого органу з питань закупівель та/або в електронній системі закупівель».

Будівництво фортифікаційних споруд: що потрібно оприлюднити?

З вищенаведеного роз’яснення Уповноваженого органу вбачається, що під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд замовник:

Радимо також не забувати про обґрунтування, що необхідно підготувати замовникам за постановою КМУ від 11.10.2016 № 710 (у разі, якщо її вимоги на вас розповсюджуються).

Користуйтесь розділом «Оборонні закупівлі» для ознайомлення із взірцями документів за цією тематикою та ще більше роз’яснень від Мінекономіки ви знайдете в розділі «Книги», а саме в електронній книзі «Консультації Мінекономіки з публічних закупівель»:

Читайте також: