- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Позиція АМКУ щодо використання строків у банківських днях

Оголошенням про проведення закупівлі встановлено умови оплати, де визначено строк за типом «банківські дні». Скаржник не згоден із замовником і зазначає, що з 01.04.2023 не існує такого поняття, як «банківський день», і тому незрозуміло, що замовник вважає «банківським днем» та як рахувати такі дні. Практика АМКУ з цього питання — у статті.

Відповідно до статей 251 та 252 Цивільного кодексу України строком є певний період у часі, зі спливом якого пов’язана дія чи подія, яка має юридичне значення. Строк та термін можуть бути визначені актами цивільного законодавства, правочином або рішенням суду. Строк визначається роками, місяцями, тижнями, днями або годинами.

Строки, визначені днями, також можна розділити за типом на календарні та робочі дні. До 01.04.2023 щодо правочинів, зокрема фінансових, використовувався тип визначення строків у банківських днях. Доволі часто цей тип використовували щодо умов оплати в договорах. У фінансовому розумінні такий тип можна ототожнити з визначенням операційного дня згідно з пунктом 50 частини 1 статті 1 Закону України «Про платіжні послуги» від 30.06.2021 № 1591-IX (далі — Закон № 1591). Але конкретного визначення типу «банківський день» законодавством не передбачено.

Пунктом 2 постанови Правління Національного банку України «Про запровадження міжнародного стандарту ISO 20022 у платіжній інфраструктурі України» від 16.09.2021 № 93 (далі — Постанова № 93) встановлено, що банки України, Державна казначейська служба України, Національний депозитарій України з 01.04.2023 виконують міжбанківські платіжні операції через СЕП-4.0, у якій забезпечено можливість цілодобового режиму роботи 24/7 без зупинення роботи СЕП із виконання міжбанківських платіжних операцій.

Тому виникає питання доцільності та правомірності використання для визначення строків у днях тип «банківські дні», зокрема в публічних закупівлях.

Проаналізуємо позицію Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Комісія) стосовно наведеного питання.

Рішення Комісії від 27.12.2023 № 20995-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-12-13-009052-a.

Обставини розгляду скарги

Оголошенням про проведення закупівлі встановлено умови оплати, де визначено строк за типом «банківські дні».

Позиція скаржника

Зважаючи на норми Закону № 1591 та Постанови № 93, вважаючи при цьому оскаржувану умову закупівлі такою, що суперечить чинному законодавству й обмежує його участь у закупівлі, скаржник просив Комісію зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації та оголошення про проведення закупівлі. Скаржник наголосив, що з 01.04.2023 не існує такого поняття, як «банківський день», і тому незрозуміло, що замовник вважає «банківським днем» та як рахувати такі дні.

Позиція Комісії

Опрацювавши умови закупівлі та беручи до уваги положення Постанови № 93, Комісія дійшла висновку, що оскаржувані вимоги в частині «банківських днів» не узгоджуються з вимогами законодавства, а тому замовник повинен усунути такі невідповідності шляхом внесення відповідних змін до документації в цій частині.

Коментар

Варто зауважити, що резолютивною частиною такого рішення зобов’язано замовника внести зміни лише в тендерну документацію. Своєю чергою, Комісія не визначила зобов’язань замовника щодо внесення змін до оголошення про проведення торгів.

Виходячи з норми пункту 2 частини 17 статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VІІІ, за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення — відмінити процедуру закупівлі.

Водночас закупівельним законодавством не передбачено можливості внесення замовником змін до оголошення про проведення закупівлі, окрім зміни строку подання тендерних пропозицій в порядку пункту 54 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178.

Враховуючи викладене, залишається невизначеним, чи буде правомірним внесення змін до оголошення про проведення торгів. Тим самим, якщо така зміна буде неправомірною, то чому, зважаючи на це, Комісія не постановила зобов’язати замовника відмінити тендер.

Щоб запланувати закупівлю, зокрема відкриті торги, належним чином, рекомендую уповноваженим особам замовників брати до використання взірець протоколу затвердження змін до Річного плану за Особливостями для відкритих торгів на порталі RADNUK.COM.UA.

Читайте також публікації: