- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Ненакладення електронного підпису на виправлення невідповідностей згідно з нормою «24 години»: практика АМКУ

Документи, що подані учасником після кінцевого строку подання тендерної пропозиції, не є частиною пропозиції. Чи зобов’язаний учасник накладати електронний підпис при виправленні згідно з нормою «24 години»? Читайте рішення АМКУ в цьому матеріалі.

Відповідно до пункту 32 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VІІІ (далі — Закон) тендерна пропозиція — пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

Згідно з пунктом 31 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин 146 та 7 статті 26 Закону.

Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.

Закупівельним законодавством передбачено строк для подання тендерних пропозицій, який зазначається в оголошенні про проведення закупівлі (пункт 6 частини 2 статті 21 Закону) та тендерній документації (пункт 14 частини 2 статті 22 Закону).

За частиною 3 статті 12 Закону під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій/пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

Враховуючи наведену норму, замовники встановлюють у тендерній документації вимогу, за якою учасники повинні накласти електронний підпис на свою пропозицію.

Проте, чи повинен учасник накладати електронний підпис умовно на виправлення невідповідностей в порядку частини 9 статті 26 Закону? Та чи взагалі вважати документи, завантажені на виправлення невідповідностей, частиною тендерної пропозиції учасника?

Розглянемо ці питання з точки зору позиції Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Комісія).

Рішення Комісії від 23.08.2023 № 13335-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-06-20-014727-a.

Обставини розгляду скарги

Виявивши невідповідності в тендерній пропозиції учасника, замовник в порядку пункту 43 Особливостей надав цьому учаснику можливість виправити такі невідповідності. На виконання вимоги замовника учасник завантажив документи на виправлення. Своєю чергою, після виправлення учасник не наклав електронний підпис.

З урахуванням припису абзацу 2 частини 9 статті 26 Закону замовник розглянув пропозицію учасника та визначив його переможцем торгів.

Позиція скаржника

Вважаючи рішення про визначення конкурента переможцем неправомірним, скаржник просив Комісію зобов’язати замовника скасувати таке рішення. Зупиняючись на вимозі тендерної документації щодо накладення електронного підпису на тендерну пропозицію, скаржник зауважив, що після виправлення невідповідностей переможець не наклав електронний підпис на виправлену пропозицію.

Позиція Комісії

Наголошуючи на приписах статті 26 Закону та строках подання тендерної пропозиції, Комісія дійшла висновку, що документи, які надані після кінцевого строку, не є складовою пропозиції, а також зазначила, що документація не містить окремих вимог щодо необхідності накладення електронного підпису на документи, подані учасниками на вимогу замовника про усунення невідповідностей. Тим самим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.

Коментар

І дійсно, документи, що подані після кінцевого строку подання тендерної пропозиції, не є частиною пропозиції. Відповідно, учасник не зобов’язаний накладати електронний підпис на виправлення, якщо інше не визначено тендерною документацією чи навіть вимогою про усунення невідповідностей. Але з іншого боку, інформація та документи, що надаються на виправлення невідповідностей, все ж таки стосуються тендерної пропозиції, оскільки, навіть враховуючи припис абзацу 2 частини 9 статті 26 Закону, замовник повинен розглянути подані тендерні пропозиції з урахуванням виправлення або невиправлення учасниками виявлених невідповідностей. За таких обставин наштовхуємось на деяку колізійність норм у закупівельному законодавстві.

А щоб правильно надати учаснику можливість виправити невідповідності, замовнику в пригоді стане взірець протоколу про розміщення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей (24 години) або лише повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей (24 години), що розміщені на порталі RADNUK.COM.UA.

Читайте також публікації: