- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Чого не слід вимагати в учасника під час здійснення закупівлі електричної енергії: практика АМКУ

Товар «електрична енергія» є одним із найважливіших предметів закупівлі для майже кожного замовника. Але нерідко буває, що замовники самостійно ускладнюють собі закупівлю, встановлюючи непотрібні вимоги.

У свою чергу, положеннями пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), встановлено обмеження щодо вимог, які може встановлювати замовник.

Так, за наведеною нормою у разі проведення відкритих торгів згідно з Особливостями для закупівлі електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) замовником не застосовуються.

У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Якщо з приписами першого абзацу пункту 29 Особливостей більш-менш закупівельникам зрозуміло, що не можна вимагати підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» і «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід», то дотриматись приписів другого абзацу складніше, адже мало хто із замовників вивчає вимоги національних стандартів.

Варто зазначити, що національним стандартом, яким регулюються вимоги до нашого товару, є ДСТУ ЕN 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (ЕN 50160:2010, IDT).

Тому спеціально для таких закупівельників ми проаналізували рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Комісія), предметом розгляду яких було питання невідповідності вимог тендерної документації щодо закупівлі електричної енергії приписам пункту 29 Особливостей. Тим паче наразі «сезон» закупівлі такого товару.

Рішення Комісії від 18.10.2023 № 16681-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-10-06-012690-a.

Обставини розгляду скарги

Умовами закупівлі встановлено, що учасник у складі пропозиції повинен надати:

Рішення Комісії від 02.10.2023 № 15637-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-09-13-014598-a.

Обставини розгляду скарги

Умовами закупівлі встановлено, що учасник у складі пропозиції повинен надати:

Рішення Комісії від 30.08.2023 № 13782-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-08-15-012114-a.

Обставини розгляду скарги

Умовами закупівлі встановлено, що учасник у складі пропозиції повинен надати:

Рішення Комісії від 07.09.2023 № 14299-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-08-22-003685-a.

Обставини розгляду скарги

Умовами закупівлі встановлено, що учасник у складі пропозиції повинен надати:

Рішення Комісії від 26.09.2023 № 15323-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-09-08-006224-a.

Обставини розгляду скарги

Умовами закупівлі встановлено, що учасник у складі пропозиції повинен надати:

Рішення Комісії від 06.09.2023 № 14211-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-08-22-011865-a.

Обставини розгляду скарги

Умовами закупівлі вимагається наявність в учасника в регіоні замовника власного структурного підрозділу — центру обслуговування споживачів, та встановлено, що учасник у складі пропозиції повинен надати:

Позиція Комісії за наведеними рішеннями

Посилаючись на норму пункту 29 Особливостей, Комісія наголосила, що національні стандарти для електричної енергії не передбачають наявності документів, що є предметом оскарження. За таких умов вищезазначені умови документацій порушують положення пункту 29 Особливостей. Тим самим Комісія дійшла висновку, що замовники повинні усунути наведені невідповідності шляхом внесення відповідних змін до своїх тендерних документацій.

Коментар

Документи, що вимагалися за оскаржуваними умовами, замовники вимагають доволі часто. Проте, чи розуміли замовники, для чого вони встановлювали такі вимоги, можна лише здогадуватись.

У будь-якому разі замовник не може вимагати нічого зайвого, крім того, що визначається чинними стандартами, як цього вимагає припис пункту 29 Особливостей. Для цього замовнику все ж таки треба ретельно опрацювати такий стандарт.

А щоб полегшити собі роботу при проведенні процедури закупівлі відкриті торги щодо закупівлі електричної енергії, замовник може скористатись взірцем тендерної документації, який розміщено на порталі RADNUK.COM.UA, що, в свою чергу, містить необхідні вимоги, відповідні і наведеній нормі Особливостей.

Читайте також публікації: