- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Підготовка замовника до роботи в осінньо-зимовий період: закупівля генератора

Усе, що необхідно знати про закупівлю генератора у 2023 році, ви дізнаєтесь саме у цій статті.

Під загрозою обстрілів та частих вимкнень світла перед початком нового осінньо-зимового періоду багато замовників планують закупівлю резервних джерел отримання електричної енергії генераторів, що дозволить запобігти припиненню надання їх установами важливих для суспільства послуг: безпека, освіта, охорона здоров’я тощо.

Тому з приводу здійснення цієї закупівлі ми зібрали максимальний обсяг інформації та рекомендацій, які допоможуть замовникам визначитися з найменуванням предмета закупівлі та кодом економічної класифікації видатків (далі — КЕКВ), за якими здійснювати придбання генератора, а також дізнатися:

Які види генераторів замовники можуть придбати та як визначити предмет закупівлі

Генератор це мобільне обладнання, призначене для виробництва електричного струму шляхом перетворення крутного моменту в електричний струм. Класифікуються генератори залежно від типу двигуна та палива, яке використовується для їх роботи. Кожен із видів має свої переваги та недоліки (див. таблицю 1).

Таблиця 1

Класифікація генераторів та їх основні переваги та недоліки

Вид генератора

Тип пального

Переваги

Недоліки

Орієнтовна вартість

Бензиновий

Бензин

Компактний, простий в обслуговуванні

Високий рівень шуму, низький моторесурс

20-85 тис. грн

Дизельний

Дизельне паливо

Порівняно з бензиновим має дешевшу вартість палива та триваліший час безперервної роботи

Велика вага, труднощі при запуску та роботі при низькій температурі взимку

50-100 тис. грн

Газовий

Біогаз, природний або скраплений газ (пропан-бутан)

Створює меншу кількість вихлопів, ніж дизельний. Низький рівень шуму, тривала безперервна робота

Залежність від доступу до газу, обмежена мобільність

25-400 тис. грн

Двопалив-ний

Скраплений газ (пропан-бутан) або бензин

Екологічність, має більший моторесурс двигуна

Недоліки, характерні для газових та бензинових

19-65 тис. грн

У цій таблиці зібрано лише загальну інформацію про види генераторів. Діапазон цін для кожного виду, як бачимо, може бути досить широким залежно від потужності, сфери застосування тощо.

На які характеристики генераторів ще слід звернути увагу

Так, генератори класифікуються за типом альтернатора (частина генератора, яка перетворює механічну енергію в електричну енергію змінного струму): синхронні, асинхронні та інверторні.

Таблиця 2

Генератори

синхронні

асинхронні

інверторні

Синхронні агрегати протягом тривалого часу здатні видавати струм, що перевищує номінальний. Конструкція таких генераторів включає блок автоматичного регулювання, що видає стабільну напругу.

Перевагами асинхронних альтернаторів є простота, невисока вартість, захищеність від зовнішніх впливів і нечутливість до коротких замикань. Асинхронні генератори розраховані на активне навантаження: прилади освітлення, комп’ютери, електронагрівачі тощо.

Інверторний — це синхронний альтернатор, оснащений додатковим електронним блоком, який виробляє електрику без перепадів напруги. Цей блок забезпечує подвійне перетворення струму: зі змінного в постійний і потім знову в змінний.

Важливим для стабільної роботи генератора є його достатнє охолодження. У генераторах застосовується переважно повітряне або рідинне (водяне) охолодження. Повітряне більше підходить для обладнання невеликого розміру.

Перевагою рідинного (водяного) охолодження є те, що в такому випадку генератор використовує мастило або охолоджуючу рідину для охолодження внутрішніх частин. Таке охолодження передбачене більше для габаритного обладнання, деталі та частини якого при роботі сильно нагріваються.

При виборі потужності генератора обов’язково попередньо необхідно порахувати потужність електроприладів, які планується до нього підключати, а потім до цієї суми додати приблизно 30 % це запас потужності і пускових струмів. 

Більш детально оцінити всі переваги та недоліки та вибрати для себе оптимальніший варіант замовники зможуть, коли вивчать повний опис характеристик кожної моделі та проаналізують свою реальну потребу.

Предмет закупівлі для придбання генератора

Замовники визначають предмет закупівлі для товарів відповідно до національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749 (далі ДК 021:2015). Для закупівлі генераторів у ДК 021:2015 передбачено коди 31120000-3 «Генератори» та 31130000-6 «Генератори змінного струму».

Код за ДК 021:2015 31120000-3 «Генератори» включає такі підкоди: генераторні установки, блоки, парові турбогенератори та супутня апаратура та інше обладнання.

Якщо звернутися до визначення термінів, то генератором змінного струму є електричний генератор, який перетворює механічну енергію (вітру, пари, води електродвигуна тощо) на електричну у вигляді змінного струму.

Тому перед вибором коду за ДК 021:2015 замовнику слід вирішити, з якими характеристиками генератор він планує придбати. Також нагадаємо, що замовники самостійно приймають рішення щодо вибору предмета закупівлі за ДК 021:2015.

Якщо ж звернутися до прикладів, наявних в електронній системі закупівель (далі ЕСЗ), то замовники переважно закуповують генератори за кодом ДК 021:2015 31120000-3 «Генератори».

За яким КЕКВ слід запланувати придбання генератора

Під час планування закупівлі замовникам необхідно звернути увагу на визначення КЕКВ, за яким буде здійснюватися оплата. Придбання генератора може здійснюватися за декількома КЕКВ залежно від вартості одиниці товару.

Перелік КЕКВ та вимоги щодо їх застосування встановлюються Інструкцією, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 № 333, відповідно до якої видатки на придбання товарів можуть здійснюватися за КЕКВ:

Згідно з положеннями підпункту 14.1.138 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України до основних засобів належать, зокрема, матеріальні активи, вартість яких перевищує 20 тис. грн.

Вартість деяких моделей генераторів коливається близько 20 тис. грн. Наведемо приклад, як замовнику правильно передбачити КЕКВ.

Приклад. Планування КЕКВ для закупівлі генератора

Припустимо, що замовник планує закупівлю генератора орієнтовною вартістю 21 тис. грн. У такому разі закупівля планується за КЕКВ 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування». Однак у процесі проведення закупівлі учасник запропонував нижчу ціну, наприклад 19 тис. грн.
 
При реєстрації бюджетних зобов’язань за договором про закупівлю органи Казначейства контролюють відповідність вартості товару до визначеного КЕКВ та звернуть увагу замовника на те, що, оскільки вартість одного генератора менше 20 тис. грн, то такі видатки необхідно здійснювати за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар».

Виходом із такої ситуації та проведення оплати за товар може бути здійснення замовником перерозподілу коштів між різними КЕКВ, зокрема зменшити суму в кошторисі видатків за КЕКВ 3110 і додати потрібну суму за КЕКВ 2210. Такий перерозподіл оформлюється документом «Довідка про зміни кошторису», який містить відповідну суму зі знаком мінус «-» за тим КЕКВ, з якого потрібно «зняти» кошти, та зі знаком плюс «+» по КЕКВ, на який потрібно зареєструвати кошти.

Крім цього, замовник має можливість на етапі планування закупівлі передбачити в річному плані закупівель обидва КЕКВ, за якими можливе проведення видатків, наприклад КЕКВ 3110 та КЕКВ 2210. Це не суперечить чинним нормам законодавства та є технічно можливим при заповненні річного плану.

Корисною також є стаття «Те, що повинна знати уповноважена особа про застосування кодів економічної класифікації видатків (КЕКВ)».

Який вид закупівлі вибрати для придбання генератора

Нагадаємо, що замовник для закупівлі генераторів застосовує один із видів закупівель, передбачених Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами) (далі — Особливості).

Під час прийняття рішення, який вид закупівлі вибрати, замовникам слід орієнтуватися на вартісні межі, визначені пунктами 10–11 Особливостей (шпаргалка уповноваженої особи щодо вартісних меж).

Отже, вибір виду закупівлі здійснюється замовником залежно від суми очікуваної вартості:

  1. якщо очікувана вартість закупівлі не перевищує 100 тис. грн, то в такому разі можна прийняти рішення про укладення договору про закупівлю без застосування електронної системи закупівель, тобто «прямого».

    Приклади: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-09-15-011145-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-09-15-005909-a;
  2. якщо ж сума закупівлі перевищує 100 тис. грн, то замовнику слід застосувати процедуру відкритих торгів, що будуть проведені з урахуванням Особливостей.

    Приклади: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-08-28-006121-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-08-22-004268-a;
  3. у разі нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу, керуючись підпунктом 4 пункту 13 Особливостей, замовник може здійснити закупівлю шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів або електронного каталогу.

    Водночас нагадаємо, що відповідно до змін, внесених до Особливостей постановою КМУ № 952 від 01.09.2023, у випадку застосування пункту 13 Особливостей замовник повинен оприлюднити в ЕСЗ разом з договором про закупівлю та іншими документами обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту.

    Приклад закупівлі разом з прикладом обґрунтування підстав застосування пункту 13 Особливостей: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-09-12-014429-a;
  4. керуючись пунктом 10 Особливостей, якщо очікувана вартість закупівлі товару дорівнює або перевищує 100 тис. грн, замовник може здійснити закупівлю з використанням електронного каталогу відповідно до порядку, встановленого постановою КМУ від 14.09.2020 № 822.

Приклади: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-09-06-006599-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-08-22-005553-a.

Чи включається наразі ПДВ у вартість генераторів

На початку 2023 року операції з ввезення на митну територію України та / або операції з постачання на митній території України деяких товарів, до яких належали і генератори, було звільнено від оподаткування ПДВ та сплати ввізного мита на підставі норм постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 224. Проте з 01.07.2023 зазначена постанова втратила чинність.

Це означає, що станом на вересень-2023 операції з продажу генераторів уже передбачають сплату ПДВ.

Завантажте також шпаргалку щодо товарів, робіт або послуг, які звільняються від оподаткування (ПДВ) або оподатковуються за нульовою ставкою.

Основні вимоги до встановлення генераторів різних типів

Генератори будь-якого типу є джерелом підвищеної небезпеки. Тому надаємо гіперпосилання на основні рекомендації, надані Державною службою надзвичайних ситуації, яких слід дотриматися при встановленні та підключенні генераторів.

По-перше, купувати рекомендуєтьсялише сертифіковану продукцію у ліцензованих точках продажу та уважно дотримуватись інструкцій виробника.

По-друге, розміщувати генератор необхідно ззовні будівлі (бажано під спеціальним навісом) або в окремому технічному просторому гарно провітрюваному приміщенні. Відстань від генератора до суміжних об’єктів (будівель, стін з вікнами тощо) повинна бути не менше 6 метрів. Також допускається встановлювати електрогенератор біля суцільних негорючих стін (без вікон) на відстані не менше 1 метра. Обладнання необхідно встановлювати на рівному надійному майданчику.

По-третє, під час підключення генератора до споживачів необхідно дотримуватися інструкції з підключення та експлуатації генератора. Експлуатацію генератора необхідно здійснювати відповідно до технічної документації та рекомендацій виробника. Перед запуском генератора необхідно перевірити стан електропроводки й усунути всі пошкодження. 

Дизельні генератори, враховуючи їх великі габарити та вагу, мають свої особливості, на які слід зважати при підключенні та експлуатації, зокрема щодо вибору та облаштування платформи, на якій буде розміщено обладнання; охолодження та вентиляція; налагодження вихлопної системи, проведення заземлення тощо.

Тому замовники можуть окрім придбання самого обладнання замовити закупівлю послуг з проєктування та встановлення й підключення генератора.

Послуги з проєктування: придбання разом із генератором чи окрема закупівля?

Зазвичай замовники після придбання генератора окремо закуповують виконання робіт із підготовки приміщення та місця, де буде встановлено та підключено обладнання, до безпечної його роботи.

Припустимо, приміщення, у якому розташовано установу замовника, потребує реконструкції існуючої лінії електропостачання. Але перед виконанням цих робіт замовником прийнято рішення закупити послуги з розробки проєктно-кошторисної документації, які будуть включати: інженерно-геодезизичні та інженерно-геологічні вишукування, розробку робочого проєкту та експертизу.

У цій ситуації одразу виникає питання: предмет закупівлі буде визначатися як роботи чи як послуги?

Згідно зі статтею 1 Закону України «Про публічні закупівлі» роботами вважається такий предмет закупівлі, що передбачає розроблення проєктної документації на об’єкти будівництва, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт. Отже, якщо розробка проєктно-кошторисної документації включається у загальну кошторисну вартість робіт з будівництва, реконструкції тощо, то в такому разі це роботи.

Якщо ж розробка проєктно-кошторисної документації перед встановленням та підключенням генератора не входить до складу загального кошторису з виконання певних робіт, то такий предмет купується як послуга.

Замовники зазвичай здійснюють таку закупівлю окремо від придбання генератора, а для вибору виду закупівлі орієнтуються на вартісні межі як для послуг. Тобто, якщо очікувана вартість послуг з проєктування перевищує 100 тис. грн, то замовнику потрібно застосувати процедуру відкритих торгів з урахуванням Особливостей. Для закупівлі такої послуги замовники можуть вибрати код за ДК 021:2015 71320000-7 «Послуги з інженерного проектування».

Після розробки проєкту замовник також може закупити послуги зі встановлення та підключення обладнання за ДК 021:2015 45310000-3 «Електромонтажні роботи» або 51110000-6 «Послуги зі встановлення електричного обладнання».

Оплату послуг замовникам у кошторисі видатків варто передбачати за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)».

Приклади здійснення закупівлі послуг з проєктування та встановлення обладнання з укладенням договору без застосування ЕСЗ можна подивитися тут:

https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-08-31-004597-a71320000-7 «Послуги з інженерного проектування» (технічне переоснащення електричних мереж майнового комплексу з встановлення генератора дизельного);

https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-09-13-006477-a — 51110000-6 «Послуги зі встановлення електричного обладнання».

Закупівлю замовником генератора із застосуванням відкритих торгів з Особливостями, а також супровідних послуг з його встановлення та формулювання предмета закупівлі можна розглянути на цих прикладах:

https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-06-22-013671-a — 71320000-7 «Послуги з інженерного проектування» (послуга з розробки проєктно-кошторисної документації зі встановлення та підключення дизель-генератора);

https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-09-11-012049-a45310000-3 «Електромонтажні роботи» (Встановлення та підключення дизель-генератора).

Реєстрація договору про закупівлю в органах Казначейства та оплата за придбання генератора й супутні послуги

При реєстрації бюджетних зобов’язань та здійсненні оплати за договорами про закупівлю генераторів та супровідних послуг замовники, які є розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, дотримуються вимог Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 № 309 (зі змінами), в частині оформлення підтвердних документів та термінів їх подання до органів Казначейства, а також Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 № 590 (далі — Порядок № 590) (зі змінами), в частині черговості проведення платежів.

При цьому слід нагадати замовникам, що на період дії воєнного стану платежі з їх бюджетних рахунків здійснюються лише з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунку та черговості, визначеній пунктом 19 Порядку № 590.

Абзацами 4 та 5 підпункту 2 (видатки, які здійснюються в другу чергу) пункту 19 Порядку № 590 передбачена можливість здійснення оплати за придбання та встановлення джерел резервного живлення, до яких і належать генератори, за видатками по загальному і спеціальному фондах. Замовники у договорах про закупівлю можуть прописати відповідне формулювання як конкретизацію предмета договору, наприклад: «Генератор (джерело резервного живлення)» або «Встановлення генератора (джерела резервного живлення)».

Проте навіть якщо у предметі договору не буде зазначено слів «джерело резервного живлення», то це не вважатиметься помилкою або невідповідністю до Порядку № 590, адже зрозуміло, що генератори належать до таких джерел та, відповідно, послуги з їх встановлення теж передбачені Порядком № 590.

А щодо послуг з проєктування — чи включено їх у другу чергу оплати видатків? Аналіз змісту підпункту 2 пункту 19 Порядку № 590 показує, що в нього включено проєктування для споруд цивільного захисту, виготовлення проєктної (проєктно-кошторисної) документації для пошкоджених або знищених внаслідок збройної агресії об’єктів критичної інфраструктури тощо, а от щодо проєктування для встановлення джерел резервного живлення в цьому пункті не зазначено.

Видатки, що не входять до переліку підпунктів 1 та 2, оплачуються відповідно до підпункту 3 пункту 19 Порядку № 590, тобто у третю чергу.

Завантажте також шпаргалку УО щодо строків реєстрації зобов’язань в органах казначейського обслуговування.

Висновок

Закупівля генератора для забезпечення безперебійного живлення приміщення потребує ретельного підходу замовника до вибору цього обладнання, враховуючи потреби у споживанні електроенергії, технічні та фінансові можливості підключення й обслуговування такого обладнання.

Крім цього, замовнику важливо звернути увагу на дотримання вимог Особливостей щодо визначення виду закупівлі та врахувати, що залежно від вартості такий предмет закупівлі може бути як по КЕКВ 2210, так і по КЕКВ 3110.

Окрему увагу слід звернути на закупівлю послуг з розробки проєктно-кошторисної документації щодо встановлення та підключення генераторів та наголосити, що, якщо розробка проєктно-кошторисної документації не входить до складу загального кошторису з виконання певних робіт, то такий предмет закуповується як послуга, орієнтуючись на вартісні межі для послуг, зазначені в Особливостях.

Успіхів у здійсненні закупівель та перегляньте корисне відео від Академії Радник: