- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Нотатки закупівельника: відміна тендеру або визнання тендеру таким, що не відбувся

Завдяки оновленням від 19.04.2020 у Законі України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) у постачальників з’явилася можливість оскарження відміни процедури закупівлі. За цей час учасники публічних закупівель подали близько 500 скарг з цього приводу. Стосовно практичних аспектів відміни або визнання тендеру таким, що не відбувся, занотуємо таке:

  1. за частиною 5 статті 32 Закону замовник має право визнати тендер таким, що не відбувся. Згідно із Законом конструкція слів «має право», на відміну від імперативної норми частини 1 статті 32, не зобов’язує замовника приймати таке рішення. Більше — у статті «Різниця між відміною тендеру та визнанням тендеру таким, що не відбувся»;
  2. необхідно чітко визначити для себе, яка подія у вас відбулася. Від цього буде залежати, який спосіб і підставу ви оберете: відміну торгів чи визнаєте тендер таким, що не відбувся. І хай який шлях обере замовник, він повинен вчасно подбати про належне документальне обґрунтування свого рішення. Практику Органу оскарження з такого твердження читайте в статті «Відміна тендеру & визнання тендеру таким, що не відбувся»;
  3. у разі неправомірної відміни тендеру замовник може завдати учаснику (переможцю) процедури закупівлі збитків у вигляді упущеної вигоди внаслідок відмови від виконання своїх обов’язків за результатами проведених відкритих торгів. Реальний випадок читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Майже 3 млн грн учаснику вдалося стягнути із замовника, або Скільки коштує відміна тендеру: практика суду»;
  4. розповсюдженою ситуацією у сфері публічних закупівель є подання для участі в торгах менше двох тендерних пропозицій чи відхилення всіх тендерних пропозицій. За редакцією Закону України «Про публічні закупівлі» до 19.04.2020 замовник був зобов’язаний складати відповідний протокол. Чи є така необхідність наразі? Відмова від паперових документів, що стосуються публічних закупівель, не за горами, і в конкретному сьогоднішньому прикладі замовнику не варто витрачати дорогоцінний час на підготовку протоколу про відміну процедури закупівлі, оскільки в разі відміни тендеру з підстав, визначених частиною 2 статті 32 Закону, електронною системою закупівель автоматично оприлюднюється інформація про відміну тендеру. Читайте про це в статті «Протокол про відміну процедури закупівлі: необхідність?».

Корисним як для замовників, так і для учасників закупівельного ринку стане інтерв’ю з головою Антимонопольного комітету України — державною уповноваженою Ольгою Піщанською щодо відмін процедур закупівель «Практичний розгляд оскарження відміни процедури закупівлі».

Додатково озброюйтесь практикою Колегії щодо відміни тендеру чи визнання тендеру таким, що не відбувся, у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель (пункт 2 частини 1 статті 32 Закону), та якщо здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії непереборної сили (пункт 1 частини 5 статті 32 Закону), читайте на порталі RADNUK.COM.UA статтю «Відсутність подальшої потреби чи непереборна сила? Вчимося на практиці АМКУ».