- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Відповіді на шість популярних запитань за Постановою про особливості від 12.10.2022 № 1178

Розуміємо, що зібратися з думками і знайти правильну правову позицію щодо здійснення закупівель у зв’язку зі змінами в закупівельному законодавстві навіть у мирні часи важко. Тому, щоби хоч трішки допомогти розібратися, сформуємо шість питань-відповідей щодо проведення закупівель у зв’язку з набуттям чинності постановою Уряду № 1178 від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Особливості, Постанова № 1178).

Питання № 1. За Постановою 169 у замовника не відбулася спрощена закупівля: чи можна одразу виходити на прямий договір і використати виключення згідно з Постановою 169?

Відповідь. Те, що спрощена закупівля, яка була проведена за постановою Кабміну від 28.02.2022 № 169,  не відбулась з 19.10.2022, не дає підстав для укладення прямого договору згідно з Постановою № 1178. Тому, приймаючи рішення про проведення закупівлі за Особливостями, варто враховувати нові вартісні межі здійснення закупівель.

Замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та / або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених особливостями.

Для здійснення закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою ніж 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою ніж 200 тис. гривень, робіт, вартість яких є меншою ніж 1,5 млн гривень, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів. У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом, вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднює відповідно до пункту 38 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Питання № 2. За Законом у замовника двічі не відбулася спрощена закупівля: чи можна скористатися виключенням згідно з частиною 7 статті 3 Закону і укласти прямий договір?

Відповідь. Те, що спрощена закупівля, яка була проведена за Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), двічі не відбулась, не дає підстав для укладення прямого договору згідно з частиною 7 статті 3 Закону, оскільки з 19.10.2022 замовник повинен здійснювати закупівлі з урахуванням Постанови № 1178.  Тому, приймаючи рішення про проведення закупівлі за Особливостями, варто враховувати нові вартісні межі здійснення закупівель.

Доцільно також ознайомитися з відповіддю на таке запитання: «Чи потрібний перелік з обсягами закупівель, якщо закуповуємо по Особливостях?».

Питання № 3. За Законом замовник двічі провів невдало відкриті торги (не відбулись, бо не було достатньої кількості учасників): чи можна провести переговорну процедуру закупівлі?

Відповідь. Те, що відкриті торги, які були проведені за Законом, двічі не відбулись, з 19.10.2022 не дає підстав для проведення переговорної процедури у порядку, встановленому статтею 40 Закону, оскільки на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України, а саме Постановою № 1178.

При цьому Постанова № 1178 не містить умов та можливості застосування саме переговорної процедури закупівлі. Також чекаємо роз’яснення з даного приводу від Мінекономіки як Уповноваженого органу.

Доцільно прочитати «Зупиніться! З 19.10.2022 не публікуємо звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ згідно з Постановою № 169».

Питання № 4. Чи можна замість Постанови № 1178 при наявності підстав, передбачених статтею 40 Закону, провести переговорну процедуру закупівлі?

Відповідь. Пунктом 3-7 Прикінцевих та перехідних положень Закону встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України, а саме Постановою № 1178. При цьому Постанова № 1178 не містить умов та можливості застосування саме переговорної процедури закупівлі. Особливостями передбачені такі типи закупівель:

Хоч замовник не може застосувати переговорну процедуру закупівлі, деякі підстави, що перелічені в статті 40 Закону, знайшли своє відображення в пункті 13 Особливостей, де встановлено підстави, за яких замовник може не застосовувати відкриті торги / е-каталог за Постановою № 1178, а, наприклад, провести «пряму» закупівлю без використання електронної системи, навіть якщо вартість товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту) становить або перевищує 100 тис. гривень; вартість послуг з поточного ремонту становить або перевищує 200 тис. гривень, а вартість робіт становить або перевищує 1,5 млн гривень.

Приклад 1

Якщо раніше замовнику, для того щоб урегулювати відносини з ПОНом за спожиту електричну енергію вартістю 567 378 грн, потрібно було провести переговорну процедуру закупівлі, то з 19.10.2022 замовник, керуючись підпунктом 5 пункту 13 Особливостей, укладає «прямий» договір з ПОНом на необхідну вартість (567 378 грн).

Приклад 2

Якщо раніше замовник, для того щоб урегулювати відносини з ПОНом за спожиту електричну енергію вартістю 77 356, міг укласти «прямий» договір на постачання електричної енергії з ПОНом без використання електронної системи закупівель, керуючись абзацом 6 пункту 2 частини 7 статті 3 Закону, то з 19.10.2022 замовник може прийняти рішення про укладення «прямого» договору на постачання електричної енергії з ПОНом без використання електронної системи, з огляду на пункт 11 Особливостей.

Питання № 5. Чи можна за Постановою про особливості проводити планові закупівлі на весь 2023 рік? Як тоді прописати строк дії договору?

Відповідь. Пунктом 14 Особливостей встановлено, що закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або в разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону. Вважаємо, що за Постановою № 1178 замовник може прийняти рішення про проведення закупівлі(ель) на потребу всього 2023 року. При цьому строк договору про закупівлю можна умовно визначити так: «Сторони погоджуються, що цей Договір набирає чинності з моменту його підписання Сторонами і діє до 31.12.2023, а в частині розрахунків — до повного виконання Сторонами зобов’язань».

Питання № 6. Чи потрібно проходити тестування?

Відповідь. Пунктом 35 частини 1 статті 1 Закону встановлено, що уповноважена особа (особи) — службова (посадова) чи інша особа, яка є працівником замовника і визначена відповідальною за організацію та проведення процедур закупівлі / спрощених закупівель згідно з цим Законом на підставі власного розпорядчого рішення замовника або трудового договору (контракту);

Абзацом 2 частини 8 статті 11 Закону встановлено, що уповноважена особа для здійснення своїх функцій, визначених цим Законом, підтверджує свій рівень володіння необхідними (базовими) знаннями у сфері публічних закупівель на вебпорталі Уповноваженого органу шляхом проходження безкоштовного тестування.

Тож, якщо ви плануєте здійснювати закупівлі за Особливостями, рекомендуємо пройти тестування. Тим паче потренуватись на питаннях, які будуть на тестуванні від Уповноваженого органу, завжди можна тут:

Наостанок згадаємо, що в статті «Випадки, коли не застосовуємо Особливості: враховуємо опублікування 18.10.2022 відповідної постанови» ми розглянули випадки й умови, за яких замовник не застосовує Особливості, водночас виникає чимало запитань щодо «нових правил закупівель». А в статті «Набули чинності Особливості: вносити зміни до Положення про уповноважену особу? Призначити наново уповноважену?» ми розглянули, у яких випадках можна застосовувати такі приклади документів:

  1. Приклад наказу про призначення УО для закупівель згідно з Особливостями;
  2. Приклад Положення про уповноважену особу;
  3. Приклад наказу про внесення змін до Положення про уповноважену особу (у зв’язку з Особливостями).