- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Що передбачає Стратегія реформування системи публічних закупівель на 2024–2026 роки

Розпорядженням КМУ від 02.02.2024 № 76-р схвалено Стратегію реформування системи публічних закупівель на 2024–2026 роки та затверджено план її реалізації. Далі виокремимо цікаві тези із цієї Стратегії. Перш за все:

Мінекономіки вже повідомляли, що планується нова редакція Закону, яка міститиме нові способи здійснення закупівель, про що ми повідомляли в статті «Що цікавого в новій редакції Закону України „Про публічні закупівлі“?».

Центральні закупівельні організації

В Україні рішеннями Кабінету Міністрів України утворено три централізовані закупівельні організації центрального рівня та за рішеннями органів місцевого самоврядування — сім централізованих закупівельних організацій регіонального рівня для забезпечення проведення централізованих закупівель для потреб територіальних громад. Їх перелік можете знайти в статті «10 централізованих закупівельних організацій та в якому порядку їм забезпечується сплата винагороди за надані послуги».

У Стратегії зазначено, що наразі є потреба в розширенні наявних інструментів, доступних для централізованих закупівельних організацій. Такими необхідними інструментами можуть бути, зокрема, запровадження динамічних систем закупівель, визначення умов проведення централізованими закупівельними організаціями агрегованих закупівель.

Крім того, необхідним інструментом подальшого розвитку є удосконалення умов застосування електронних каталогів, а саме розширення можливості використання електронних каталогів для закупівель послуг.

Також важливим у контексті централізації закупівель та експертизи у сфері публічних закупівель є розвиток спроможності територіальних громад щодо використання централізації закупівель на місцевому рівні та запровадження практики ЄС щодо спільних закупівель.

Удосконалення автоматичних індикаторів ризику

У Стратегії сказано, що саме подальший розвиток та удосконалення автоматичних індикаторів ризиків є одним із пріоритетних напрямів розвитку електронної системи закупівель, який дасть змогу забезпечити ефективний моніторинг дотримання законодавства у сфері публічних закупівель, контроль за ефективним використанням публічних коштів.

Тому важливим напрямом подальшого розвитку системи публічних закупівель є технічне доопрацювання автоматичних індикаторів ризиків та забезпечення гнучкості в законодавчому регулюванні методики їх застосування.

Професіоналізація сфери публічних закупівель

Складність та багатоаспектність процесу публічних закупівель в цілому потребує залучення різних за профілями та навичками спеціалістів, запровадження додаткових заходів щодо поліпшення роботи закупівельних підрозділів замовників, у зв’язку з чим необхідне розроблення примірного положення про порядок організації закупівельної діяльності замовників, у якому описуються функції (спеціалізації) та особи, залучені до цього процесу закупівель, та визначається можливий розподіл обов’язків між такими особами.

Розвиток професіоналізації буде забезпечено шляхом розширення переліку загальнодоступних та безоплатних навчальних програм щодо публічних закупівель, у тому числі для різних категорій користувачів.

Принагідно зауважимо, що для підвищення професійних знань ви завжди можете вибрати нас, Академію Радник — https://radnyk.academy/.

Таким чином, щодо професіоналізації сфери закупівель у подальшому планується:

Моніторинг та фінансовий контроль у закупівлях

Моніторинг та фінансовий контроль є невід’ємною частиною доброчесного управління державними фінансами, тому важливим напрямом розвитку системи публічних закупівель є:

Так, для подальшого розвитку системи публічних закупівель діяльність уповноважених органів державної влади має бути спрямована на сприяння широкому залученню громадянського суспільства, зокрема шляхом залученості до процесу планування витрат органами місцевого самоврядування, залученості громадян до публічних обговорень проєктів місцевих бюджетів та інших способів широкого інформування суспільства про діяльність державних органів та органів місцевого самоврядування щодо розпорядження публічними коштами, у тому числі через проведення публічних закупівель.

Водночас необхідним є встановлення вимірюваних показників ефективності закупівельної діяльності та проведення публічних закупівель шляхом встановлення ключових показників ефективності для замовників, що має особливе значення з огляду на очікувані значні обсяги фінансування проєктів відбудови України за рахунок коштів донорів.

Приблизно сотня рішень моніторингу закупівель з коментарями та за різними темами розміщена в електронній книзі «Усе про моніторинг закупівель у 2024 році».

Міжнародне співробітництво

Напрямом подальшого міжнародного співробітництва є підвищення потенціалу українського бізнесу, а також створення та удосконалення інструментів, які б дали змогу створити зручні умови та засоби для використання як Україною, так і іншими державами — членами Світової організації торгівлі, з метою оперативного доступу до даних про публічні закупівлі українських компаній та нерезидентів.

Такі інструменти повинні спрямовуватися на фактичне спрощення доступу українських компаній та нерезидентів з метою участі у публічних закупівлях шляхом пришвидшення та удосконалення інструментів обміну даними про проведення таких закупівель замовниками державами — членами Світової організації торгівлі.

Також важливим є створення інструментів для пошуку іноземних партнерів для виконання договорів про закупівлі, які укладаються за результатами проведення публічних закупівель, як в Україні, так і в інших державах — членах Світової організації торгівлі.

Які зміни плануються в технічній реалізації електронної системи

Стратегією щодо змін у технічній реалізації електронної системи передбачено:

Повну інформацію щодо Стратегії та плану заходів ви знайдете в розпорядженні КМУ від 02.02.2024 № 76-р. Якщо цікавитесь новою редакцією Закону про публічні закупівлі, то вам варто відкрити статтю «Мінекономіки оприлюднило нову редакцію Закону України „Про публічні закупівлі“». До зустрічі на порталі Радник!