- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Прибуток в оборонних контрактах

Як застосовується прибуток в оборонних закупівлях? Як змінились правила визначення прибутку в оборонних закупівлях — поговоримо далі.

Питання врахування прибутку в оборонних контрактах є актуальним для державних замовників, які здійснюють оборонні закупівлі, тож у статті розберемо основні нюанси.

Пунктом 1 постанови Верховної Ради України від 21.09.2023 № 3388-IX «Щодо підтримки оборонно-промислового комплексу України в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 3388) зобов’язано Кабінет Міністрів України гарантувати виконавцям державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель компенсацію всіх економічно обґрунтованих витрат, пов’язаних з їх виконанням, а також суми прибутку (постачальницької винагороди) у складі вартості (ціни) товарів, робіт і послуг оборонного призначення відповідно до умов державних контрактів (договорів). Тож у державних замовників виникають питання щодо підтримки оборонно-промислового комплексу в частині прибутку.

Маржа прибутку до 25 % у оборонних закупівлях та який прибуток дозволено при здійсненні оборонних закупівель через відкриті торги

Пунктом 9 Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 (далі — Оборонні особливості), маржа прибутку до 25 % застосовується державними замовниками у надпорогових межах. Розраховувати державному замовнику зазначені 25 % допоможе абзац 4 пункту 9 Оборонних особливостей, згідно з яким собівартість товарів, робіт і послуг визначається виробником товару, надавачем послуг або виконавцем робіт на підставі стандартів бухгалтерського обліку. Розрахунок ціни договору — це документ, який необхідно вимагати від постачальника для підтвердження виконання вимог пункту 9 Оборонних особливостей.

Про хронологію нормативного регулювання здійснення оборонних закупівель, детально про маржу прибутку до 25 % у оборонних закупівлях та розмір прибутку, що дозволяється при здійсненні оборонних закупівель через відкриті торги, можна прочитати у статті «Уряд нарешті дозволив включати прибуток до ціни оборонних закупівель».

Завантажте шпаргалку щодо вартісних меж закупівель оборонного призначення з 21.07.2023.

Щодо включення до ціни контракту всіх витрат, пов’язаних з виконанням замовлення

У Постанові № 3388 йдеться, що рівень прибутку визначається рішеннями КМУ, які були чинними станом на 24.02.2022. Про те, які акти маються на увазі та що має зробити оборонний замовник для виконання цієї постанови, читайте у матеріалі «Відповідь на найпоширеніше питання щодо постанови ВРУ щодо підтримки оборонно-промислового комплексу в частині прибутку».

За бажанням можете придбати електронну книгу «Коментарі до оборонних закупівель».

Щодо поняття «сукупний прибуток усіх суб’єктів господарювання, що були залучені в ланцюгу постачання» та «первинна собівартість товару» (пункт 9 Оборонних особливостей)

Відповідно до пункту 9 Оборонних особливостей «собівартість товарів, робіт і послуг визначається виробником товару, надавачем послуг або виконавцем робіт на підставі стандартів бухгалтерського обліку». Тлумачення стандартів бухгалтерського обліку дозволяє дійти висновку, що для цілей застосування Оборонних особливостей під прибутком може матися на увазі різниця між надходженнями від реалізації товарів та собівартістю цих товарів. Під сукупним прибутком усіх суб’єктів господарювання, задіяних у ланцюгу постачання, може матися на увазі сума прибутку кожного суб’єкта господарювання, отримана від господарської операції з постачання товару. Детальніше це питання розкрите в матеріалі «Відповіді на поширені питання, що надходили до офісу з підтримки змін в напрямку децентралізованих закупівель».

За нагоди ознайомтеся зі статтею «Вдале оскарження в суді результатів „оборонної“ спрощеної закупівлі».

З публікаціями, тематикою яких є особливості здійснення закупівель для потреб оборони, ви можете ознайомитися у розділі «Оборонні закупівлі»: