- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Практика ДАСУ щодо застосування підпункту 4 пункту 13 Особливостей (нагальна потреба)

Пропонуємо вашій увазі висновки Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ), у яких встановлені порушення під час здійснення закупівлі згідно з підпунктом 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

Підпункт 4 пункту 13 Особливостей

Нагадаємо, що пп. 4 п. 13 Особливостей передбачено, що замовник може укласти прямий договір про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.

Пропонуємо скористатися зразками протоколу щодо закупівлі за виключенням за пп. 4 п. 13 Особливостей та обґрунтування підстави для здійснення закупівлі за пп. 4 п. 13 Особливостей.

У статті розглянемо, які підтвердження наявності нагальної потреби надають замовники, та проаналізуємо, коли ДАСУ вважає, що замовник не має підстав скористатися пп. 4 п. 13 Особливостей, та коли аудитори в цій частині порушень не виявляють. Також наведемо інші порушення, які встановлює Держаудитслужба при перевірці закупівель, здійснених згідно з пп. 4 п. 13 Особливостей.

Як не варто підтверджувати нагальну потребу

Моніторинг UA-M-2024-01-22-000031, оголошення UA-2023-11-29-007725-a (предмет закупівлі — Поточний ремонт підвального приміщення житлового будинку для використання під найпростіше укриття)

Під час моніторингу встановлено, що згідно з відомостями вебпорталу Уповноваженого органу з питань закупівель замовником зазначено як підставу для укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів наявність нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв’язку із виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів, а саме необхідність невідкладного приведення захисних споруд цивільного захисту до належного технічного стану і готовності до використання за призначенням. В обґрунтування зазначеного замовник посилається на протокол засідання місцевої комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій Кременчуцької міської територіальної громади від 16.02.2023 № 1 (далі — Протокол № 1), тоді як договір за предметом закупівлі укладено 29.11.2023, тобто через понад 9 місяців (286 днів) з дати прийняття вказаного протокольного рішення.

Слід зауважити, що у вищезгаданому Протоколі № 1 замовнику доручено привести до належного технічного стану і готовності до використання за призначенням захисні споруди цивільного захисту — протирадіаційні укриття комунальної форми власності, а не підвальне приміщення для використання під найпростіше укриття.

Таким чином, Протокол № 1, зазначений замовником як підстава для укладання договору, не підтверджує наявності нагальної потреби у здійсненні закупівлі.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору.

Моніторинг UA-M-2024-01-30-000041, оголошення UA-2023-11-20-010400-a

Моніторингом встановлено, що підставою для укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів є пп. 4 п. 13 Особливостей. 

На запит ДАСУ, з метою аналізу наявності підстав здійснення закупівлі без застосування відкритих торгів, замовником надано відповідь та завантажено документи, що, на його думку, документально підтверджують нагальність потреби, а саме: загальний проєкт (план підвалу, кошторисна документація), експертну оцінку щодо розгляду кошторисної частини проєктної документації від 07.04.2023 № 16-0096/03-23 та наказ начальника «Про обґрунтування підстави для здійснення закупівлі» від 09.11.2023 № 166-О.

14.07.2023 в будівлі замовника, відповідно до проєктно-кошторисної документації, було здійснено капітальний ремонт системи опалення. Під час огляду об’єкта інженером з технічного нагляду та представниками замовника і підрядника було встановлено, що магістральні труби і стояки, які проходять через приміщення укриття, не відповідають діаметру та технічному стану, що створює неналежний робочий тиск для переміщення гарячої води через систему опалення та не дає можливості їй функціонувати належним чином. Тому, враховуючи те, що роботи повинні були бути проведені в будівлі укриття та не входили до проєктно-кошторисної документації з капітального ремонту системи опалення, а також те, що строк проведення закупівлі із застосуванням процедури відкритих торгів мав би становити більше одного календарного місяця, що в свою чергу вплине на безперебійний режим забезпечення опалювального сезону та комфортних умов для перебування здобувачів освіти, замовником було прийнято рішення про проведення ремонту системи опалення в будівлі укриття на підставі пп. 4 п. 13 Особливостей.

Однак всі ці документи не підтверджують нагальності проведення закупівлі та не доводять фактів виникнення об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів.

З огляду на встановлені порушення законодавства Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема, шляхом притягнення до дисциплінарної або матеріальної відповідальності осіб, якими допущено порушення.

Моніторинг UA-M-2024-02-08-000041, оголошення UA-2023-12-18-015736-a

У листі-обґрунтуванні щодо проведення закупівлі медичних послуг на підставі пп. 4 п. 13 Особливостей замовником зазначено, що «в умовах воєнного стану забезпечення медичного обслуговування населення шляхом надання йому медичних послуг в порядку та обсязі, встановлених законодавством, є одними з пріоритетних напрямів діяльності Комунального некомерційного підприємства „Багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування м. Бахмут“ (далі — КНП „БЛІЛ м. Бахмут“). Від початку повномасштабного вторгнення російської федерації в Україну кожен громадянин нашої держави здійснює супротив військовій агресії як на території активних бойових дій, так і в більш безпечних регіонах нашої країни. У 2022 році КНП „БЛІЛ м. Бахмут“ було переміщено з території проведення активних бойових дій та відновило свою роботу за адресами Київська обл. м. Бровари та Дніпропетровська обл., м. Дніпро, що дозволило сконцентрувати кадровий ресурс та сучасне професійне обладнання для забезпечення дитячого та дорослого населення гарантованими державою в рамках програми медичних гарантій медичними послугами за принципом екстериторіальності, внутрішньо перемішеними особам з різних областей країни, військовослужбовцям Збройних сил України. З метою укладання договору з Національною службою здоров’я України про медичне обслуговування населення відповідно до погоджених Міністерством охорони здоров’я України умов закупівлі та специфікацій медичних послуг на 2024 рік КНП „БЛІЛ м.Бахмут“ має забезпечити проведення необхідних лабораторних досліджень відповідно до напряму надання медичної допомоги та галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я.

Враховуючи наявні виробничі потужності КНП „БЛІЛ м.Бахмут“, відповідна вимога може бути реалізована шляхом укладання договору з ТОВ „С“ на визначені лабораторні дослідження».

Виходячи із вищевикладеного, замовником документально не підтверджено виникнення об’єктивних обставин, що унеможливили дотримання ним строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів щодо закупівлі медичних послуг.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором. 

За нагоди ознайомтесь зі статтею «(Не)обґрунтована нагальна потреба та укладання договору за підпунктом 4 пункту 13 Особливостей: рішення суду».

Як правильно підтверджувати нагальну потребу

Моніторинг UA-M-2024-01-17-000020, оголошення UA-2023-12-25-009042-a

У поясненнях на запит від Держаудитслужби замовник зазначає: у зв’язку з виникненням підстав для закупівлі 22.12.2023 (розпорядженням КМУ № 1178-р були внесені зміни до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.06.2023 № 534) зі строком їх виконання 2023 рік, враховуючи повідомлення Державної казначейської служби України, що останнім днем проведення платежів за видатками клієнтів органів Казначейства в бюджетному 2023 році є 27.12.2023, керуючись рішенням № 7 Ради оборони Херсонської області від 14.09.2023 (введеного в дію розпорядженням начальника Херсонської обласної військової адміністрації від 18.09.2023 № 588) про нагальність виконання та маючи в розпорядженні п’ять календарних днів для проведення закупівлі, було вирішено провести закупівлю без використання електронної системи закупівель.

Документальним підтвердженням вищезазначеного є: розпорядження КМУ від 22.12.2023 № 1178-р про внесення змін до розпорядження КМУ від 16.06.2023 № 534 «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії», рішення № 7 Ради оборони Херсонської області від 14.09.2023 (введеного в дію розпорядженням начальника Херсонської обласної військової адміністрації від 18.09.2023 № 588).

Додатки: Додаток № 1 — ЗМІНИ, що вносяться до розпорядження КМУ від 16.06.2023 № 534, затверджені розпорядженням КМУ від 22.12.2023 № 1178-р, Додаток № 2 — розпорядження начальника Херсонської обласної військової адміністрації від 18.09.2023 № 588, Додаток № 3 — витяг з рішення № 7 Ради оборони Херсонської області від 14.09.2023.

За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель порушень не встановлено.

Моніторинг UA-M-2024-01-15-000109, оголошення UA-2023-12-25-013660-a

У поясненнях на запит від Держаудитслужби замовник зазначає: закупівля була запланована та передбачена як нагальна потреба у вересні 2023 року відповідно до пункту 3.4 рішення № 7 Ради оборони Херсонської області від 14.09.2023.

22.12.2023 розпорядженням КМУ № 1178-р були внесені зміни до розпорядження КМУ від 16.06.2023 № 534 «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії». Перерозподілено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам, де у розділі «Херсонська область» перерозподілом коштів, зміною переліку придбання спеціального транспорту для потреб територіальних громад області у 2023 році, зокрема придбання мінінавантажувача з додатковим обладнанням для комунального підприємства «К» Калинівської селищної ради передбачено змінами в грудні 2023 року, у вересні 2023 року в запланованому переліку техніки для даного комунального підприємства не було, у зв’язку з чим ця закупівля замовником не могла бути запланована та проведена. Обґрунтування застосування пп. 4 п. 13 Особливостей на підставі рішення № 7 Ради оборони Херсонської області від 14.09.2023 (введеного в дію розпорядженням начальника Херсонської обласної військової адміністрації від 18.09.2023 № 588) передбачає здійснення закупівель за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам спеціальної автомобільної техніки для потреб територіальних громад області.

За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель порушень не встановлено.

Серед інших порушень, які нерідко виявляють аудитори під час моніторингу закупівель згідно з пп. 4 п. 13 Особливостей, є:

Висновки

Отже, для правомірного застосування пп. 4 п. 13 Особливостей радимо дотримуватись одночасно таких умов: замовник не може дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів (мінімум два тижні) та / або електронного каталогу (мінімум тиждень за умови, що товар представлений у каталозі); неможливість дотримання умов є наслідком об’єктивних умов, а не недбалості самого замовника.

Також для того, щоб зорієнтувати в дотриманні усіх вищенаведених умов, у статті «Нагальна потреба як причина незастосування відкритих торгів чи електронного каталогу (пункт 13 Особливостей)» сформовані орієнтовні приклади обґрунтування застосування нагальної потреби з урахуванням неможливості дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів.

Особливості не містять чіткого переліку документів, якими замовник може підтвердити вказані виключення, замовник самостійно визначає документи, що підтверджують наявність умов застосування п. 13. Водночас радимо мати обґрунтування, надане третьою особою.

Також варто пам’ятати, що договір про закупівлю, укладений відповідно до п. 13 Особливостей, оприлюднюється в ЕСЗ з усіма додатками до такого договору, а обґрунтування підстави для здійснення закупівлі відповідно до п. 13 Особливостей має бути погоджене (затверджене) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.

Зауважимо, що на порталі доступні приклади обґрунтувань по кожному підпункту п. 13 Особливостей, які ви знайдете у матеріалах: «Документи для обґрунтування закупівлі згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 1)»; «Приклади документів для обґрунтування закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 2)».

Більше статей про нюанси здійснення закупівель за п. 13 Особливостей читайте в електронній книзі «Закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей»: