- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Поточний та капітальний ремонт прибудинкової території та дорожнього покриття: як закупити, чим керуємося, які вартісні межі?

У цій статті йтиметься про те, як провести закупівлю поточного ремонту, капітального ремонту прибудинкової території або дорожнього покриття. Визначимо, якими нормативно-правовими документами замовнику слід керуватися та яких вартісних меж слід дотримуватись.

Що таке «прибудинкова територія» та що до неї відноситься

Прибудинкова територія є особливим об’єктом права власності на землю, оскільки призначена для розміщення й обслуговування житлового або нежитлового будинку. Визначення поняття «прибудинкова територія» зустрічається лише у деяких нормативно-правових актах:

  1. Відповідно до Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 № 76, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.08.2005 № 927/11207 (далі — Правила утримання жилих будинків та прибудинкових територій № 76):

    прибудинкова територія — територія навколо багатоквартирного будинку, визначена актом на право власності чи користування земельною ділянкою і призначена для обслуговування багатоквартирного будинку.
  2. Відповідно до Методичних рекомендацій щодо визначення прибудинкових територій багатоквартирних будинків, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 29.12.2011 № 389 (далі — Методичні рекомендацій щодо визначення прибудинкових територій багатоквартирних будинків № 389):

прибудинкова територія — територія навколо багатоквартирного будинку, що визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації в межах відповідної земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі і споруди, та яка необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку і забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

Відповідно до пунктів 1, 2, 4 статті 42 та статті 83 Земельного кодексу України земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні жилі будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління та утримання цими будинками.

Утримання житлового фонду передбачає виконання робіт, передбачених наказом Держжитлокомунгоспу України від 10.08.2004 № 150 «Про затвердження Примірного переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень будинків, споруд», зареєстрованим у Мін’юсті України 21.08.2004 за № 1046/9645 (із змінами) (далі — Примірний перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень будинків, споруд № 150).

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.07.2018 № 190 «Про затвердження обов’язкового переліку робіт (послуг), витрати на які включаються до складу витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території», зареєстрованим у Мін’юсті України 16.08.2018 за № 934/32386, передбачено: поточний ремонт конструктивних елементів, технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження, що розміщені на закріпленій в установленому порядку прибудинковій території (у тому числі спортивних, дитячих та інших майданчиків), та іншого спільного майна багатоквартирного будинку належить до обов’язкового переліку робіт (послуг), витрати на які включаються до складу витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території.

Відповідно до Методичних рекомендацій щодо визначення прибудинкових територій багатоквартирних будинків № 389 до складу прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку можуть входити (у разі наявності):

Відповідно до пункту 1.2 «Поточний ремонт» підпункту 1.2.17.19 Примірного переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень будинків, споруд № 150 утримання прибудинкової території передбачає ремонт дорожнього покриття проїзної частини на прибудинковій території.

З вищезазначеного випливає, що проїзд, вимощення, дорожнє покриття (асфальт, плитка тощо) є частиною прибудинкової території. Тобто прибудинкова територія — це узагальнене поняття, до її складу входять різні лінійні об’єкти, що на ній розташовані, зокрема:

Водночас з 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі — Особливості).

Згідно з Особливостями предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі — Наказ № 708).

Наказом № 708 встановлено, що під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04.06.2014 № 163 (далі ДБН А.2.2-3:2014), та / або ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301 (далі — ГБН Г.1-218-182:2011).

Виникає питання: до якого об’єкта будівництва відноситься прибудинкова територія згідно з термінологією ДБН А.2.2-3:2014?

Так, відповідно до пункту 3.6 ДБН А.2.2-3:2014 лінійний об’єкт інженерно-транспортної інфраструктуриназемні, надземні або підземні лінійні об’єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії тощо.

Висновок: прибудинкова територія відноситься до лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури.

До якого виду ремонту відноситься прибудинкова територія — поточного чи капітального?

Відповідно до пункту 1.2 підпункту 1.2.2 наказу Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 23.09.2003 № 154 «Про затвердження Порядку проведення ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів», зареєстрованого в Мін’юсті України 12.02.2004 за № 189/8788 (далі — Порядок проведення ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів № 154), до об’єктів благоустрою населених пунктів належить прибудинкова територія.

Відповідно до пункту 1.3 Порядку проведення ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів № 154 роботи з ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів поділяють на такі види:

Так, відповідно до пунктів 1.4-1.5 Порядку проведення ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів № 154 до капітального ремонту об’єктів благоустрою населених пунктів належать роботи, що спрямовані на відновлення та підвищення їх експлуатаційних характеристик, у тому числі з обов’язковим урахуванням потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, збільшення міцності та несучої здатності конструктивних елементів, а також збільшення габаритів об’єктів і окремих їх частин у межах норм.

До поточного ремонту об’єктів благоустрою населених пунктів (крім вулично-дорожньої мережі та штучних споруд) належать роботи, спрямовані на запобігання дрібним деформаціям і пошкодженням об’єктів благоустрою населених пунктів, на негайну їх ліквідацію, у тому числі спрямовані на обов’язкове облаштування елементами для створення безперешкодного середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до державних будівельних норм.

А тому при визначенні виду ремонту лінійного об’єкта інженерно-транспортної інфраструктури прибудинкової території слід керуватися:

Висновок: ремонт лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури прибудинкової території може бути як поточний, так і капітальний.

Який порядок визначення та вартісні межі поточного та капітального ремонту прибудинкової території?

Відповідно до пункту 21 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII зі змінами та доповненнями (далі — Закон) поточний ремонт відноситься до послуг, а капітальний ремонт відноситься до робіт згідно з пунктом 27 Закону.

Визначення предмета закупівлі робіт та послуг встановлено Наказом № 708, згідно з яким:

  1. під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією ДБН А.2.2-3:2014 та / або ГБН Г.1-218-182:2011;
  2. під час здійснення закупівлі робіт визначення предмета закупівлі здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанови з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281, а також ГБН Г.1-218-182:2011.

А тому при визначенні вартісних меж та виду закупівлі послуг з поточного ремонту чи робіт з капітального ремонту замовники керуються межами, встановленими Особливостями, а саме:

Послуги з поточного ремонту прибудинкової території:

Роботи з капітального ремонту прибудинкової території:

від 0,01 грн до 200 тис. грн:

На вибір замовника:

  • спрощена закупівля за наказом ДП «Прозорро» від 20.10.2022 № 25
  • «пряма» закупівля без використання електронної системи 

від 0,01 грн до 1,5 млн грн:

На вибір замовника:

  • спрощена закупівля за наказом ДП «Прозорро» від 20.10.2022 № 25
  • «пряма» закупівля без використання електронної системи 

від 200 тис. грн:

На вибір замовника:

  • відкриті торги
  • рамкова угода
  • закупівля за виключеннями, що передбачені у пункті 13 Особливостей

від 1,5 млн грн:

На вибір замовника:

  • відкриті торги
  • закупівля за виключеннями, що передбачені у пункті 13 Особливостей

Можете завантажити шпаргалку уповноваженої особи щодо вартісних меж.

Висновок

Визначення предмета закупівлі — це завжди важливий процес, особливо визначення, до якого виду закупівлі відноситься той чи інший предмет закупівлі: товари, роботи чи послуги, адже від цього залежить визначення вартісних меж при плануванні та подальшому виборі процедури закупівлі.

На жаль, на сьогодні нормативно-правові акти не встановлюють чітких термінів та понять щодо поточного та капітального ремонту, переліку тих чи інших послуг або робіт, що до них відносяться. А тому чимала відповідальність покладена на замовника, який змушений переглянути чималу кількість нормативно-правових актів та знайти хоч якесь для себе обґрунтування щодо віднесення тих чи інших складових до робіт чи послуг, аби уникнути відповідальності у майбутньому.

Завантажте шпаргалку щодо визначення предмета закупівель робіт, послуг з поточного ремонту, авторського та технічного нагляду та читайте такі статті: