- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Постанова № 975 та які замовники підлягають охороні органами поліції

Охороні органами поліції підлягають далеко не всі замовники у сфері публічних закупівель. Зважаючи, що останнім часом почастішали запити правоохоронних органів щодо цього питання, у цій статті ми розглянемо важливість правильного вибору постачальника послуг з охорони для замовників, з’ясуємо, на які саме об’єкти розповсюджує дію постанова Кабінету Міністрів України від 21.11.2018 № 975, а також з’ясуємо, чи завжди норми постанови є обов’язковими.

Останнім часом все більше замовників стикаються з необхідністю проводити закупівлю послуг з охорони, але для багатьох замовників можливість вибору контрагента обмежується постановою Кабінету Міністрів України від 21.11.2018 № 975 «Про затвердження категорій об’єктів державної форми власності та сфер державного регулювання, які підлягають охороні органами поліції охорони на договірних засадах» (далі — Постанова № 975).

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.2023 № 1364 «Про внесення зміни до категорій об’єктів державної форми власності та сфер державного регулювання, які підлягають охороні органами поліції охорони на договірних засадах» до категорій об’єктів, які підлягають охороні органами поліції охорони на договірних засадах, додано заклади освіти державної та комунальної форми власності.

Найперше слід дослідити законність та обов’язковість Постанови № 975.

Постанова № 975

Відповідно до частини 4 статті 12 Господарського кодексу України (далі — ГКУ) обмеження щодо здійснення підприємницької діяльності, а також перелік видів діяльності, у яких забороняється підприємництво, встановлюються Конституцією України та законом.

Своєю чергою, нормою статті 4 Закону України «Про підприємництво» встановлено, що діяльність, пов’язана з охороною окремих особливо важливих об’єктів права державної власності, перелік яких визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку, а також діяльність, пов’язана з проведенням криміналістичних, судово-медичних, судово-психіатричних експертиз, може здійснюватися виключно державними підприємствами та організаціями.

Згідно з пунктом 19 частини 1 Закону України «Про Національну поліцію» поліція відповідно до покладених на неї завдань здійснює охорону об’єктів права державної власності у випадках та порядку, визначених законом та іншими нормативно-правовими актами, а також бере участь у здійсненні державної охорони.

Постановою № 975 визначено категорії об’єктів державної форми власності та сфер державного регулювання, які підлягають охороні органами поліції охорони на договірних засадах.

Таким чином, якщо у Постанові № 975 встановлено вимогу до замовників проводити закупівлю послуг охорони виключно у поліції, замовники повинні дотримуватись цих норм.

Постанова № 975 містить 19 категорій, які підлягають охороні органами поліції охорони на договірних засадах, проте ці категорії не завжди чітко визначені та замовнику складно зрозуміти, чи дійсно цей замовник та об’єкти у його віданні підпадають під дію Постанови № 975.

Внаслідок неоднозначності визначення 19 категорій, які викладені у Постанові № 975, виникають ситуації, коли замовник вважає, що не підпадає під дію Постанови № 975 та оголошує відкриті торги щодо закупівлі охоронних послуг, але в рамках відповідної закупівлі до замовника звертаються органи поліції, зазначаючи про необхідність відміни відкритих торгів на виконання Постанови № 975.

Для того щоб визначитись з алгоритмом дій замовника у разі отримання звернення/запиту/скарги від органів поліції щодо неналежного виконання Постанови № 975, слід дослідити 19 категорій та з’ясувати, на які саме об’єкти розповсюджує дію Постанова № 975.

Замовники, які підлягають охороні органами поліції

Категорії об’єктів державної форми власності та сфер державного регулювання, які підлягають охороні органами поліції охорони на договірних засадах

Нормативно-правові акти, визначення та пояснення, які розкривають зміст категорій об’єктів.

1. Об’єкти, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави

Визначаються згідно з постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави» від 04.03.2015 № 83.

2. Об’єкти, де розміщуються органи державної влади (за пропозиціями/зверненнями керівництва*)

*Примітка (за пропозиціями/зверненнями керівництва) тут і надалі означає факультативний та необов’язковий характер такої охорони для замовника.

Державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент — Верховна Рада України.

Вищим органом в системі органів виконавчої влади є Кабінет Міністрів України, який спрямовує і координує роботу міністерств, інших органів виконавчої влади.

До системи центральних органів виконавчої влади України входять міністерства, державні комітети (державні служби) та центральні органи виконавчої влади зі спеціальним статусом. Центральні органи виконавчої влади можуть мати свої територіальні органи, що утворюються, реорганізовуються і ліквідуються в порядку, встановленому законодавством.

До системи місцевих органів виконавчої влади входять місцеві державні адміністрації, які здійснюють виконавчу владу в областях, районах, районах Автономної Республіки Крим, у містах Києві та Севастополі.

Згідно з пунктом 4 Порядку забезпечення охорони об’єктів органами поліції охорони на договірних засадах, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України 14.12.2022 № 816, об’єкти, що охороняються відомчими (спеціальними, спеціалізованими, воєнізованими) підрозділами охорони або військовими формуваннями, які створені та діють згідно із законодавством, можуть за зверненнями замовника додатково охоронятися (посилюватися) органами поліції охорони на договірних засадах (крім підприємств, установ, організацій, які перебувають у сфері управління Держрезерву).

Наприклад, щодо Верховної Ради України; Кабінету Міністрів України; Конституційного Суду України; Верховного Суду державна охорона здійснюється Управлінням державної охорони України.

3. Об’єкти, де розміщуються органи місцевого самоврядування (за пропозиціями/зверненнями керівництва)

Виходячи зі статті 140 Конституції України, до органів місцевого самоврядування належать сільські, селищні, міські районні та обласні ради та їх виконавчі органи.

4. Склади та інші нерухомі об’єкти зберігання (використання, транспортування) речовин підвищеної небезпеки

Порогові маси небезпечних речовин за індивідуальними назвами та класами наведені у Порядку ідентифікації об’єктів підвищеної небезпеки та ведення їх обліку, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.09.2022 № 1030.

5. Особливо важливі об’єкти електроенергетики

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2018 № 575 затверджено перелік особливо важливих об’єктів електроенергетики, у тому числі територій забороненої зони та контрольованої зони гідротехнічних споруд, які підлягають охороні відомчою воєнізованою охороною.     

Відповідно до частини 1 статті 27 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 25.04.2019 № 2712-VII особливо важливі об’єкти електроенергетики, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, і затверджується Кабінетом Міністрів України, у тому числі територія забороненої зони та контрольованої зони гідротехнічних споруд, охороняються відомчою воєнізованою охороною із залученням, за потреби, працівників відповідних структурних підрозділів органів державної влади.

Таким чином, і Закон України «Про ринок електричної енергії» № 2712-VII від 25.04.2019, і постанова Кабінету Міністрів України від 04.07.2018 № 575 визначають порядок охорони особливо важливих об’єктів електроенергетики.

Наразі замовники фактично використовують Постанову № 975 або статтю 27 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 25.04.2019 № 2712-VII  на власний розсуд та укладають договори про охорону як з відомчою охороною, так і з поліцією охорони.

6. Сховища нафти і газу, магістральні, промислові нафто-, газо- та нафтопродуктопроводи, конденсатопроводи та особливо важливі об’єкти нафтогазової галузі

Згідно зі статтею 19 Закону України «Про трубопровідний транспорт», охорона об’єктів магістрального трубопровідного транспорту здійснюється спеціальними відомчими підрозділами цих підприємств, порядок роботи яких визначається Правилами охорони магістральних трубопроводів, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

Охорона (у тому числі пожежна) найбільш важливих об’єктів трубопровідного транспорту, включаючи лінійну частину, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України, здійснюється також органами Національної поліції на договірних засадах.

Відповідно до статті 48 Закону України «Про нафту і газ» особливо важливі об’єкти нафтогазової галузі, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, охороняються спеціалізованими охоронними підрозділами відповідно до чинного законодавства. Режим охорони інших об’єктів нафтогазової галузі відповідні підприємства визначають самостійно з дотриманням вимог чинного законодавства.

Перелік особливо важливих об’єктів нафтогазової галузі затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.05.2009 № 578-р.

Оскільки нормативно-правові акти передбачають можливість охорони особливо важливих об’єктів нафтогазової галузі як поліцією охорони, так і спеціальними відомчими підрозділами, у замовника існує можливість оголосити відкриті торги, у яких зможуть взяти участь поліція охорони та відомча охорона.

Приклади відкритих торгів:

Детальніше щодо віднесення об’єктів до магістральних нафтопродуктопроводів та особливо важливих об’єктів нафтогазової галузі читайте у рішенні АМКУ від 11.12.2023 № 19899.

7. Об’єкти державних підприємств, що забезпечують функціонування морських портів України

Відповідно до пункту 1 статті 10 Закону України «Про морські порти України» контроль за встановленим режимом перебування і переміщення в межах морського порту здійснюють служби морської безпеки, загони охорони морського порту спільно з органом охорони державного кордону з дотриманням вимог міжнародних договорів України.

Відповідно до пункту 3 статті 10 Закону України «Про морські порти України» підтримання режиму перебування в морському порту із залученням сторонніх охоронних послуг здійснюється на договірних засадах відповідно до вимог законодавства.

Детальніше щодо можливості проведення відкритих торгів щодо надання послуг режиму перебування у морському порту за кодом ДК 021:2015 79710000-4 Охоронні послуги, оскільки законодавством України передбачено спеціалізовані підрозділи, що здійснюють загальний контроль за дотриманням режиму перебування і переміщення в морському порту, читайте у рішенні АМКУ від 09.04.2021 № 7468.pdf.

8. Об’єкти і споруди централізованого питного водопостачання

Згідно з частиною 1 статті 1 Закону України «Про питну воду та питне водопостачання» від 10.01.2002 № 2918-III підприємство питного водопостачання — суб’єкт господарювання, що здійснює експлуатацію об’єктів централізованого питного водопостачання, забезпечує населення питною водою за допомогою пунктів розливу (у тому числі пересувних), застосування установок (пристроїв) підготовки питної води та / або виробництво фасованої питної води.

Господарська діяльність у сфері питного водопостачання включає централізоване питне водопостачання міст, інших населених пунктів.

9. Території зон відчуження та безумовного (обов’язкового) відселення та об’єкти, розташовані на них (за пропозиціями/зверненнями керівництва)

Згідно зі статтею 2 Закону України «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 27.02.1991 № 791а-XII:

  1. зона відчуження — це територія, з якої проведено евакуацію населення в 1986 році;
  2. зона безумовного (обов’язкового) відселення — це територія, що зазнала інтенсивного забруднення довгоживучими радіонуклідами, з щільністю забруднення ґрунту понад доаварійний рівень ізотопами цезію від 15,0 Кі/км2 та вище, або стронцію від 3,0 Кі/км2 та вище, або плутонію від 0,1 Кі/км2 та вище, де розрахункова ефективна еквівалентна доза опромінення людини з урахуванням коефіцієнтів міграції радіонуклідів у рослини та інших факторів може перевищити 5,0 мЗв (0,5 бер) за рік понад дозу, яку вона одержувала у доаварійний період.

10. Музейні заклади, в яких зберігаються музейні предмети державної частини Музейного фонду України, внесені до Державного реєстру національного культурного надбання

Звертаємо увагу, що цей пункт передбачає охорону лише музеїв, а не заповідників.

Зразок аргументації щодо необов’язковості охорони заповідників органами поліції охорони наведено у закупівлі:

https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-02-09-015172-a.

11. Об’єкти та архівні установи, де зберігаються документи Національного архівного фонду

Документи Національного архівного фонду є культурними цінностями, що постійно зберігаються на території України або згідно з міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, підлягають поверненню в Україну.

12. Об’єкти, на яких виготовляються бланки цінних паперів, бланки документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, бланки ідентифікаційних документів,  банківські картки, бланки для оформлення результатів надання адміністративних послуг, марки акцизного податку, інші захищені документи, або провадиться інша поліграфічна діяльність

Щодо визначення поняття «інша поліграфічна діяльність» — згідно з КВЕД-2010: Група 18.1 Поліграфічна діяльність і надання пов’язаних із нею послуг.

Ця група включає друкування такої продукції, як газети, книги, періодичні видання, бланки, вітальні листівки та інша друкована продукція, а також пов’язані із ним допоміжні види діяльності, такі як палітурна справа, виготовлення друкарських форм та оброблення зображень. Друкування виконують із застосуванням різних технологій та на різних матеріалах.

13. Український центр оцінювання якості освіти, регіональні центри оцінювання якості освіти, їх об’єкти, а також пункти проведення зовнішнього незалежного оцінювання, пункти обробки та пункти перевірки

Вичерпний перелік.

14. Об’єкти державних підприємств, установ, організацій, заснованих органами державної влади, що забезпечують інформаційну діяльність у сфері телебачення і радіомовлення, за погодженням із Держкомтелерадіо

Законодавчі визначення понять містились у Законі України «Про телебачення і радіомовлення», який втратив чинність 31.03.2023, проте оскільки новий Закон України «Про медіа» не містить визначень цих понять, замовники можуть орієнтуватись на визначення, які містились у Законі України «Про телебачення і радіомовлення»:

  • радіомовлення — виробництво, комплектування та розповсюдження аудіопередач (аудіопрограм) з використанням радіочастотного спектра, що приймаються будь-якою кількістю приймачів;
  • телебачення (телемовлення) — виробництво аудіовізуальних програм та передач або комплектування (пакетування) придбаних аудіовізуальних програм та передач і їх поширення незалежно від технічних засобів розповсюдження, які приймаються необмеженою кількістю осіб.

15. Об’єкти структурних підрозділів психіатричних закладів з посиленим та суворим наглядом

Вичерпний перелік.

16. Об’єкти, на яких зберігається відомча зброя, здійснюється виробництво, ремонт, торгівля та зберігання вогнепальної зброї невійськового призначення, боєприпасів до них, холодної та охолощеної зброї, пневматичної зброї калібру понад 4,5 міліметра та швидкістю польоту кулі понад 100 метрів на секунду, основних частин зброї, спеціальних засобів (у тому числі пристроїв для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії), а також об’єкти, на яких здійснюється виготовлення, торгівля, зберігання піротехнічних засобів, вибухових матеріалів і речовин

Визначення наведено у пункті Постанови № 975.

17. Об’єкти державної власності, на яких здійснюється видобуток, виробництво, перероблення, використання, зберігання, перевезення, реалізація дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння, їх відходів і брухту та в яких розміщуються органи державного контролю за такою діяльністю

Визначення понять міститься у Законі України «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними» від 18.11.1997 
№ 637/97-ВР:

  1. дорогоцінні метали — золото, срібло, платина і метали платинової групи (паладій, іридій, родій, осмій, рутеній) у будь-якому вигляді та стані (сировина, сплави, напівфабрикати, промислові продукти, хімічні сполуки, вироби, відходи, брухт тощо);
  2. дорогоцінне каміння — природні та штучні (синтетичні) мінерали в сировині, необробленому та обробленому вигляді (виробах):

    а) першого порядку — алмаз, рубін, сапфір синій, смарагд, олександрит;

    б) другого порядку — демантоїд, евклаз, жадеїт (імперіал), сапфір рожевий та жовтий, опал благородний чорний, шпінель благородна;

    в) третього порядку — аквамарин, берил, кордієрит, опал благородний білий та вогняний, танзаніт, топаз рожевий, турмалін, хризоберил, хризоліт, цаворіт, циркон, шпінель;

    г) четвертого порядку — адуляр, аксиніт, альмандин, аметист, гесоніт, гросуляр, данбурит, діоптаз, кварц димчастий, кварц рожевий, кліногуміт, кришталь гірський, кунцит, моріон, піроп, родоліт, скаполіт, спесартин, сподумен, топаз блакитний, винний та безколірний, фенакіт, фероортоклаз, хризопраз, хромдіопсид, цитрин;

  3. дорогоцінне каміння органогенного утворення — перли і бурштин в сировині, необробленому та обробленому вигляді;
  4. напівдорогоцінне каміння — природні та штучні (синтетичні) мінерали, органогенні утворення та гірські породи в сировині, необробленому та обробленому вигляді (виробах):

а) першого порядку — бірюза, жадеїт, лазурит, малахіт, молдавіт, нефрит, тигрове та кошаче око, хауліт, хризокола, цоізит, чароїт;

б) другого порядку — агат, амазоніт, гагат, гематит, дерево скам’яніле, джеспіліт, егіриніт, епідозит, кахолонг, кварцит кольоровий, кремінь кольоровий, онікс мармуровий, опал, пегматит, пірофіліт, родоніт.

18. Об’єкти та приміщення, які використовуються у сфері обігу та зберігання наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів

Звертаємо увагу, що відповідно до цього пункту охороні підлягають і об’єкти та приміщення медичних закладів, у яких використовуються наркотичні (психотропні) лікарські засоби.

19. Заклади освіти державної та комунальної форми власності

Діяльність закладів освіти регулюється Законом України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII.

Також замовникам слід врахувати примітку до Постанови № 975, відповідно до якої об’єкти, що охороняються відомчими (спеціальними, спеціалізованими, воєнізованими) підрозділами охорони або військовими формуваннями, які створені та діють відповідно до законодавства, за рішенням  керівництва  органу, підприємства, установи, організації, у віданні яких перебувають такі об’єкти, можуть охоронятися (посилюватися) органами поліції охорони на договірних засадах (крім підприємств, установ, організацій, які перебувають у сфері управління Держрезерву).

Висновки

Спершу зафіксуємо:

Якщо замовник та / або об’єкти у віданні замовника не підпадають під дію Постанови № 975 та замовник отримав звернення/запит/скаргу від органів поліції щодо неналежного виконання Постанови № 975, рекомендуємо надати аргументовану відповідь та не відміняти закупівлю.

Якщо замовник та / або об’єкти у віданні замовника підпадають під дію Постанови № 975 та не охороняються відомчими (спеціальними, спеціалізованими, воєнізованими) підрозділами охорони або військовими формуваннями, які створені та діють відповідно до законодавства, замовник зобов’язаний здійснювати закупівлю лише у поліції охорони.

У цьому випадку замовнику рекомендуємо здійснювати закупівлю шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу на підставі абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

Якщо замовник та / або об’єкти у віданні замовника підпадають під дію Постанови № 975, однак можуть охоронятись відомчими (спеціальними, спеціалізованими, воєнізованими) підрозділами охорони або військовими формуваннями, які створені та діють відповідно до законодавства, то замовник може провести закупівлю послуг у відомчого підрозділу або у поліції охорони на підставі абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей (відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником), або, в окремих випадках, провести відкриті торги, у яких зможуть взяти участь поліція охорони та відомча охорона.

За потреби завантажуйте приклад протоколу щодо закупівлі за виключенням за пп. 5 п. 13 Особливостей: відсутність конкуренції з технічних причин. Також на порталі RADNUK.COM.UA уже опубліковані такі матеріали щодо цієї теми: