- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Погодження завдань (проєктів) Національної програми інформатизації: що змінилося з 01.03.2023?

Погодження проєктів Національної програми інформатизації. У зв’язку з набранням чинності Законом України «Про Національну програму інформатизації» від 01.12.2022 № 2807-IX (далі — Закон № 2807-IX) визнано таким, що втратив чинність, Закон України «Про Національну програму інформатизації» від 04.02.1998 № 74/98-ВР (далі — Закон № 74/98). У цій статті звернемо увагу на норми, що регулюють діяльність замовників під час здійснення публічних закупівель, пов’язаних зі сферою інформатизації.

Законом № 2807-IX оновлено термінологію, понятійний апарат та визначення сфери (напрямки) інформатизації, окреслено та розширено права та обов’язки учасників процесу інформатизації, якщо порівняти з Законом № 74/98, який був прийнятий у 1998 році і з того часу суттєво не змінювався та, відповідно, норми якого були застарілими.

Слід звернути увагу на зміну сфери дії Закону № 2807-IX, яка відбулась через зміну суб’єктів, на яких він поширюється, та об’єкта правового регулювання.

Суб’єкти, які можуть бути замовниками завдань, проєктів, робіт з інформатизації

Закон № 74/98 передбачав, що замовниками Національної програми інформатизації є Генеральний державний замовник Національної програми інформатизації та державні замовники окремих завдань (проєктів) інформатизації цієї Програми (Мінцифри).

У свою чергу, державними замовниками окремих завдань (проєктів) Національної програми інформатизації можуть бути державні органи та органи місцевого самоврядування. Державних замовників окремих завдань (проєктів) затверджує Кабінет Міністрів України за поданням Генерального державного замовника.

Згідно з Законом № 2807-IX замовники завдань, проєктів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації (далі — замовники) — суб’єкти, які беруть участь у формуванні та виконанні Національної програми інформатизації.

Виключний перелік замовників наведено в частині 2 статті 4 Закону № 2807-IX, згідно з якою замовниками можуть бути виключно такі суб’єкти:

  1. органи державної влади, правоохоронні органи, органи місцевого самоврядування, об’єднання територіальних громад;
  2. Пенсійний фонд України, цільові страхові фонди із страхування, у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, медичного страхування та страхування на випадок безробіття;
  3. юридичні особи — підприємства, установи та організації, крім визначених пунктами 1 і 2 цієї частини, та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або об’єднаної територіальної громади, за наявності одного з таких критеріїв:

3.1. юридична особа повністю або частково утримується/фінансується за рахунок коштів державного або місцевого бюджету, є розпорядником або одержувачем бюджетних коштів;

3.2. органи державної влади, органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи;

3.3. у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.

Слід зазначити, що всі суб’єкти, які можуть бути замовниками згідно з Законом № 2807-IX, визначаються на підставі об’єктивних критеріїв, які прямо прописані в законі, що сприяє правовій визначеності.

Об’єкт правового регулювання

Закон № 2807-IX, як і раніше чинний Закон № 74/98, регулює відносини, що виникають під час формування та виконання Національної програми інформатизації, проте сам зміст Національної програми інформатизації змінився.

Відповідно до Закону № 2807-IX Національна програма інформатизації складається з:

  1. сукупності завдань, проєктів, робіт з інформатизації, що виконуються замовниками;
  2. окремих завдань, проєктів, робіт з інформатизації, що виконуються за рахунок видатків за бюджетною програмою Національної програми інформатизації генерального замовника;
  3. галузевих програм, проєктів та робіт з інформатизації;
  4. регіональних програм, проєктів та робіт з інформатизації;
  5. програм, проєктів та робіт з інформатизації органів місцевого самоврядування.

При цьому, як вбачається з частини 2 статті 16 Закону № 2807-IX, до Національної програми інформатизації входять завдання, проєкти, роботи з інформатизації, що виконуються за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством, оскільки вони повинні погоджуватись із генеральним замовником на етапі укладення замовниками або їх представниками, що здійснюють роботи для замовника, відповідних договорів, контрактів, угод про виконання завдань, проєктів, робіт з інформатизації з наданням повної інформації про них з метою визначення їх відповідності нормам цього Закону та іншим нормативно-правовим актам, що регулюють відносини у сфері інформатизації.

Процедура виконання Національної програми інформатизації

Відповідно до частини 3 статті 8 Закону № 2807-IX порядок формування та виконання Національної програми інформатизації визначається Положенням про формування та виконання Національної програми інформатизації, що затверджується Кабінетом Міністрів України (на даний час регулюється постановою «Про затвердження Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації» від 31.08.1998 № 1352).

Кабінет Міністрів України за поданням генерального замовника протягом 60 днів з дня набрання чинності законом про Державний бюджет України затверджує окремі завдання, проєкти, роботи з інформатизації, що потребують надання замовникам ресурсної підтримки для виконання програм, проєктів, робіт з інформатизації, фінансування яких на відповідний бюджетний рік не передбачено.

Галузеві програми, проєкти, роботи з інформатизації розробляються державними органами, приймаються та виконуються за погодженням із генеральним замовником відповідно до Порядку формування та виконання галузевої програми, проєкту, робіт з інформатизації, що затверджуються Кабінетом Міністрів України (на даний час регулюється постановою «Про затвердження Порядку формування та виконання галузевої програми і проєкту інформатизації» від 18.12.2001 № 1702).

Регіональні програми, проєкти, роботи з інформатизації розробляються місцевими органами виконавчої влади, приймаються та виконуються за погодженням з генеральним замовником відповідно до Порядку формування та виконання регіональної програми, проєкту, робіт з інформатизації, що затверджується Кабінетом Міністрів України (на даний час регулюється постановою «Про затвердження Порядку формування та виконання регіональної програми і проєкту інформатизації від 12.04.2000 № 644).

Програми, проєкти, роботи з інформатизації органів місцевого самоврядування формуються такими органами відповідно до Порядку формування та виконання регіональної програми, проєкту, робіт з інформатизації, що затверджується Кабінетом Міністрів України (на даний час регулюється постановою «Про затвердження Порядку формування та виконання регіональної програми і проєкту інформатизації від 12.04.2000 № 644).

Виконавці проєктів, робіт з інформатизації, що виконуються як складові галузевих та регіональних програм інформатизації, а також програм, проєктів, робіт з інформатизації органів місцевого самоврядування визначаються відповідно до законодавства у сфері публічних закупівель.

Алгоритм дій замовника

Для дотримання вимог законодавства замовники повинні визначити, чи належить конкретна закупівля до сфери інформатизації.

Методика визначення належності бюджетних програм до сфери інформатизації затверджена наказом Міністерства цифрової трансформації від 07.05.2020 № 67, який містить перелік кодів Національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», закупівлі за якими належать до сфери інформатизації.

До завдань, проєктів (робіт) у сфері інформатизації (Національної програми інформатизації) належать завдання, проєкти (роботи), що виконуються в межах бюджетних програм або здійснюються в інтересах органів державної влади та інших розпорядників бюджетних коштів і відповідають таким кодам:

Код CPV*

Опис

30200000-1

Комп’ютерне обладнання та приладдя

32323500-8

Системи відеоспостереження

32400000-7
(крім 32440000-9)

Мережі

32540000-0

Комутаційні щити

32570000-9

Комунікаційне обладнання

32580000-2

Інформаційне обладнання

35710000-4

Системи керування, контролю, зв’язку та комп’ютерні системи

48000000-8

Пакети програмного забезпечення та інформаційні системи

71200000-0**

Архітектурні та супутні послуги

71300000-1**

Інженерні послуги

72000000-5

Послуги у сфері інформаційних технологій: консультування, розробка програмного забезпечення, послуги мережі Інтернет і послуги з підтримки

73100000-3***

Послуги у сфері наукових досліджень та експериментальних розробок

73200000-4***

Консультаційні послуги у сфері НДДКР

73300000-5***

Проєктування та виконання НДДКР

* Розділ, група, клас загалом або категорія. Це означає, що всі коди за подальшими знаками входять до переліку (наприклад: до коду 30200000-1 входять і наступні за показником 4-8 знаків – 3021****, 30211***, 302111**, 3022****, 30221*** і так далі).

** У разі, якщо при розробленні проєктно-кошторисної документації об’єкта будівництва та / або при виконанні будівельних робіт передбачаються технічні, технологічні, інженерні рішення інформатизації та / або їх кошторисна вартість, за умови, що вартість таких складових дорівнює або перевищує суму, наведену в пункті 13 Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.1998 № 1352 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 582).

*** У разі, якщо послуги належать до сфер інформаційних систем, інформаційних технологій, програмного забезпечення або містять у складі роботи або послуги у сфері інформатизації.

Згідно з пунктом 13 постанови «Про затвердження Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації» від 31.08.1998 № 1352 під час виконання завдань (проєктів) Національної програми інформатизації державні замовники беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі за такими завданнями (проєктами) після їх погодження з Генеральним державним замовником у разі, коли їх вартість дорівнює або перевищує 500 тис. гривень, а в разі закупівель послуг з підключення закладів соціальної інфраструктури до широкосмугового доступу до Інтернету за кошти субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості, — коли їх вартість перевищує 1 тис. гривень.

Для погодження проєктів інформатизації та договорів, предметом закупівлі яких є засоби інформатизації вартістю більше 500 тис. гривень, надсилається лист з техніко-економічним обґрунтуванням та проєктом договору.

Типові зразки документації для закупівлі у сфері інформатизації, у тому числі зразки листа з техніко-економічним обґрунтуванням та проєкту договору, опубліковані Міністерством цифрової трансформації України за посиланням: https://drive.google.com/drive/folders/1N5sOStZN7wpR_Jf5rSGURNeMj7VdKEdG?usp=sharing

Генеральний державний замовник програми інформує замовника про результати протягом 45 календарних днів.

Якщо замовником отримано погодження від Генерального державного замовника, договір за результатами процедури закупівлі може бути укладено.

Укладання договору, предметом закупівлі якого є засоби інформатизації вартістю більше 500 тис. гривень, без їх погодження з Генеральним державним замовником може призвести до прийняття рішення про зупинення виконання завдань, програм, проєктів, робіт з інформатизації на підставі статті 13 Закону № 2807-IX.

Також згідно зі статтею 48 Бюджетного кодексу України, пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку обов’язкових етапів робіт під час проектування, впровадження та експлуатації засобів інформатизації» від 04.02.1998 № 121 розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання щодо завдань (проєктів) Національної програми інформатизації після їх погодження з Генеральним державним замовником Національної програми інформатизації.

Важливо! Укладання договору, предметом закупівлі якого є засоби інформатизації вартістю більше 500 тис. гривень, без їх погодження з Генеральним державним замовником призведе до неможливості його фінансування за рахунок бюджетних коштів.

Якщо ж закупівля у сфері інформатизації здійснюється на суму менш ніж 500 тис. гривень (до 1 тис. гривень щодо послуг з підключення закладів соціальної інфраструктури до широкосмугового доступу до Інтернету за кошти субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості), замовник повинен здійснити погодження шляхом повідомлення Генерального державного замовника за визначеною ним процедурою.

Порядок надання замовником повідомлення роз’яснений у листі Міністерства цифрової трансформації України від 09.06.2022 № 1/10-10-440-2022, у якому повідомлено таке: «Замовники надають повідомлення щодо таких проєктів (договорів) шляхом заповнення google-форми: “Повідомлення про укладений договір” за посиланням: https://forms.gle/ssUaV7eHUDmRSgNNA та/або шляхом подання паперового листа».

Таким чином, при здійсненні закупівлі у сфері інформатизації на суму менш ніж 500 тис. гривень замовники повідомляють Генерального державного замовника вже після укладення договору. У разі потреби можете взяти до роботи шпаргалку щодо строків, визначених законодавством у сфері публічних закупівель у відкритих торгах з Особливостями.

Також замовникам варто пам’ятати про необхідність подання щорічного звіту про перебіг виконання завдань, програм, проєктів, робіт з інформатизації як складових Національної програми інформатизації у порядку, визначеному Положенням про формування та виконання Національної програми інформатизації (на даний час регулюється постановою «Про затвердження Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації» від 31.08.1998 № 1352).

Висновок

Норми Закону № 2807-IX спрямовані на підвищення ефективності державних закупівель у сфері інформатизації шляхом оновлення застарілого понятійного апарату, зокрема було оновлено поняття «замовники» та сформовані критерії, які дозволять розмежувати замовників від інших суб’єктів.

Також норми Закону № 2807-IX направлені на покращення процедур моніторингу та аналізу закупівель у сфері інформатизації та посилення контролю за дотриманням законодавства про закупівлю, у тому числі за кошти, які не є бюджетними.

Водночас нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України ще не приводились у відповідність до Закону № 2807-IX, а тому певні положення постанов Кабінету Міністрів можуть не відповідати змісту та понятійному апарату Закону № 2807-IX.

Також важливо пам’ятати, що:

  1. для погодження проєктів інформатизації та договорів, предметом закупівлі яких є засоби інформатизації вартістю більше 500 тис. гривень, надсилається лист з техніко-економічним обґрунтуванням та проєктом договору;
  2. якщо ж закупівля у сфері інформатизації здійснюється на суму менш ніж 500 тис. гривень (до 1 тис. гривень щодо послуг з підключення закладів соціальної інфраструктури до широкосмугового доступу до Інтернету за кошти субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості), замовник повинен здійснити погодження шляхом повідомлення Генерального державного замовника за визначеною ним процедурою (шляхом заповнення ґуґл-форми: «Повідомлення про укладений договір» за посиланням: https://forms.gle/ssUaV7eHUDmRSgNNA та / або шляхом подання паперового листа).

Також на порталі RADNUK.COM.UA уже опубліковані такі матеріали щодо цієї теми: