- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Особливості здійснення публічних закупівель

У статті розглянемо особливості здійснення публічних закупівель під час воєнного стану у 2024 році, що таке публічна закупівля, нюанси, які стосуються  фахівця з публічних закупівель.

Публічні закупівлі

Поняття «публічна закупівля» Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) визначено у пункті 25  частини 1 статті 1, а саме публічна закупівля (далі — закупівля) — придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом.

Отже, публічна закупівля — це придбання замовниками предмета закупівлі (товарів, робіт або послуг), що здійснюється відповідно до норм Закону.

Закупівельна спільнота досить часто використовує  словосполучення «державні публічні закупівлі», але наразі  такого поняття, як «державні закупівлі», законодавство не містить. Цей термін залишився з попередніх редакцій Закону, які на сьогодні нечинні, та використовується серед закупівельників переважно за звичкою.

Зауважимо, що  статтею 13 Закону  передбачено, що закупівлі можуть здійснюватися шляхом застосування однієї з таких конкурентних процедур:

Переговорна процедура закупівлі використовується як виняток відповідно до умов, визначених у частині 2 статті 40 цього Закону.

Але під час воєнного стану публічні закупівлі здійснюються відповідно до норм Закону з урахуванням норм Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), тому зараз не проводяться переговорна процедура, конкурентний діалог та торги з обмеженою участю. Зазначені публічні закупівлі видозмінені, зокрема нормами Особливостей замість переговорної процедури закупівлі  передбачено, що замовник може укласти прямий договір у понадпорогових межах в разі наявності підстав, визначених у пункті 13 Особливостей. Також вартісні межі для проведення закупівель, передбачені Законом, також видозмінені Особливостями.

Особливості проведення публічних закупівель-2024

На жаль, у 2024 році воєнний  стан в Україні триває, отже замовники й учасники при здійсненні публічних закупівель керуються Законом  та Особливостями.

Особливості здійснення публічних закупівель у 2024 році передбачають такі публічні закупівлі:

Допорогові закупівлі: при вартісних межах закупівлі  від 0,01 грн до 100 тис. грн (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту), від 0,01 грн до 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту) та від 0,01 грн до 1,5 млн грн (роботи) замовники можуть провести:

Понадпорогові закупівлі: при вартісних межах закупівлі від 100 тис. грн (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту), від 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту), від 1,5 млн грн (роботи) замовники можуть провести:

При цьому особливості здійснення публічних закупівель для  замовників, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій (закупівлі за пунктом 11-1 Особливостей), передбачають  при вартісних межах  від 50 тис. (лікарські засоби та медичні вироби за переліком згідно з додатком до Особливостей) обов’язок використання електронного каталогу (ЗПП).

З алгоритмами здійснення зазначених закупівель зможете ознайомитися у статтях:

Також особливості здійснення закупівель  передбачають, що закупівлі мають обґрунтовуватись. Наразі маємо чотири види обґрунтувань, які застосовуються у різних випадках: обґрунтування за пунктом 13 Особливостей; обґрунтування за пунктом 9 Особливостей; обґрунтування за постановою Уряду від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів; обґрунтування потреби в системі Prozorro. Як із цими обґрунтуваннями розібратись, оскільки не всі обґрунтування є обов’язковими, ми розповіли в статті «Обґрунтування закупівель, чотири види. Як не заплутатись?».

З прикладами документів для обґрунтування застосування по кожному підпункту пункту 13 Особливостей з урахуванням останніх змін можна ознайомитися у статтях «Документи для обґрунтування закупівлі згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 1)»  та «Приклади документів для обґрунтування закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 2)».

Фахівець з публічних закупівель

Професійний стандарт «Фахівець з публічних закупівель» введений в дію 25.09.2023.

Назви типових посад:

Професійна (професійні) кваліфікація (кваліфікації), її (їх) рівень згідно з Національною рамкою кваліфікацій та здобуття професійної кваліфікації:

Назва професійної та / або часткової професійної кваліфікації

Рівень згідно з Національною рамкою кваліфікацій

Суб’єкти, уповноважені законодавством на присвоєння/підтвердження та визнання професійних кваліфікацій

Фахівець базового рівня

6 рівень НРК

Заклади вищої освіти

Наявність диплома про вищу освіту першого (бакалаврського) рівня освіти, без вимог до стажу роботи

Фахівець середнього рівня

6 рівень НРК

Заклади вищої освіти

Наявність диплома про вищу освіту першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, стаж роботи у сфері публічних закупівель не менше 1 року

Фахівець просунутого рівня

7 рівень НРК

Заклади вищої освіти

Наявність диплома про вищу освіту другого (магістерського) рівня вищої освіти, стаж роботи у сфері публічних закупівель не менше ніж 3 роки

Фахівець експертного рівня

7 рівень НРК

Заклади вищої освіти

Наявність диплома про вищу освіту другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю, стаж роботи у сфері публічних закупівель не менше ніж 5 років

Детальніше — у статті «Оприлюднено новий наказ Мінекономіки про затвердження професійного стандарту „Фахівець з публічних закупівель“ (new)».

Отримати корисні приклади готових документів з публічних закупівель у зручному для використання форматі  для фахівця з публічних закупівель та конкретні відповіді на супутні питання уповноважених осіб  можна в електронній книзі «Уповноважена особа/Фахівець з публічних закупівель».

Ще більше нюансів закупівель ви завжди знайдете в електронній книзі «Особливості здійснення публічних закупівель на період дії воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»: