- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Оборонні закупівлі після 15.11.2022: огляд та рекомендації

«Військових сил недостатньо для захисту країни. Втімкраїна, яку захищає народ, — непереможна!»  Наполеон Бонапарт

Станом на сьогодні в Україні діють обставини непереборної сили, а саме військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 год 30 хв 24.02.2022, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», тому в діяльності державних замовників з’явилися деякі корективи. При цьому Кабінету Міністрів України, а також іншим органам надано законом додаткові повноваження в режимі воєнного стану.

Враховуючи вищесказане, ми розуміємо важливість оборонних закупівель, адже через такі закупівлі здійснюється забезпечення необхідних елементів для нашої країни.

Для того щоб оборонні закупівлі здійснювалися своєчасно, ефективно та результативно, пропоную розібратися в таких питаннях:

Хто такі державні замовники оборонних закупівель?

Згідно  з пунктом 10 частини 1 Закону України «Про оборонні закупівлі» державні замовники у сфері оборони (далі — державні замовники) — визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України.

Водночас згідно з пунктом 2 постанови КМУ від 03.03.2021 № 363 «Питання оборонних закупівель» (далі — Постанова № 363) Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості визначено головним органом у сфері планування оборонних закупівель.

Тим же пунктом 2 Постанови № 363 Міністерство оборони визначено головним органом у сфері здійснення оборонних закупівель.

Водночас державними замовниками у сфері оборони, відповідно до пункту 2 Постанови № 363, визначено таких замовників: Міністерство внутрішніх справ, Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, Міністерство оборони, Міністерство юстиції, Державну службу з надзвичайних ситуацій, Службу безпеки, Службу зовнішньої розвідки, Державне космічне агентство, Адміністрацію Державної прикордонної служби, Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, Головне управління розвідки Міністерства оборони, Управління державної охорони, Національне антикорупційне бюро, Національну гвардію, Національну поліцію, Державну спеціальну службу транспорту, Державне бюро розслідувань, Державну судову адміністрацію, Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості.

Також до 18.10.2022 військові частини здійснювали закупівлі згідно з вимогами постанови КМУ від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169), яка 15.11.2022 втратила чинність. У Постанові № 169 було посилання на частину 9 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі», де в переліку є, окрім іншого, військові частини.

Разом з цим з 15 листопада діють Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану (далі — Особливості), що затверджені постановою  КМУ № 1275 від 11.11.2022 «Про затвердження особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» (далі — Постанова № 1275).

Окрім вищезазначених замовників за Постановою № 1275 оборонні закупівлі можуть здійснювати служби державного замовника. Відповідно до пункту 26 частини 1 статті 1 Закону України «Про оборонні закупівлі» № 808-ІХ (із змінами, внесеними згідно із Законом № 2526-IX від 16.08.2022) служба державного замовника — суб’єкт господарювання, що належить до сфери управління державного замовника, або структурний підрозділ державного замовника, що уповноважується ним на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів) на закупівлю товарів, робіт і послуг оборонного призначення та інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.

Окремо звертаємо увагу, що за пунктом 1 Особливостей ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення оборонних закупівель, зокрема, для військових частин, організацій (установ, закладів), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів), із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану. Тому рекомендуємо ознайомитись із статтею «Нова постанова по оборонних закупівлях № 1275: хто може нею користуватися?».

Щодо роботи в електронній системі закупівель

Вищезазначені замовники, як, наприклад, військові частини, були заблоковані ДП «Прозорро» відповідно до листа Міністерства оборони України від 20.03.2022 № 220/1731 стосовно обмеження доступу інформації відносно усіх органів / організацій, що пов’язані / можуть бути пов’язані з закупівлями у сфері оборони, на період дії воєнного стану на території України.

З 15.11.2022 таким державним замовникам повернули доступ до електронної системи закупівель. Попередні закупівлі та плани залишаються прихованими (!), але тепер є можливість публікувати нову інформацію, яка буде відображатися у відкритому доступі.

Що робити, якщо помилково була оприлюднена інформація з обмеженим доступом або інформація, розголошення якої може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку?Необхідно звернутись з листом до Комісії щодо розгляду питань діяльності електронної системи закупівель. Звернення можна направити на електронну адресу meconomy@me.gov.ua або на поштову адресу: 01008, м. Київ, вул. М. Грушевського 12/2. У листі потрібно зазначити, що його адресовано до Комісії щодо розгляду питань діяльності електронної системи закупівель.

Тож, які документи має готувати замовник оборонних закупівель, розберемо далі.

Які документи має готувати замовник оборонних закупівель

До 15 листопада поточного року основним документом для державних замовників, який визначав процес закупівель у воєнний час, була  Постанова № 169, яка втратила чинність у зв’язку з набранням чинності Постановою № 1275.

Звертаю вашу увагу! У підпункті 2 пункту 3 Постанови № 1275 зазначено, що оборонні закупівлі товарів, робіт і послуг, що розпочаті до набрання чинності цією постановою, завершуються в порядку, що діяв до набрання чинності цією постановою. Це означає, що немає потреби розривати уже укладені договори, які були укладені до моменту набуття чинності Особливостями.

Пунктом 6 Особливостей встановлено, що для планування закупівель та звітування про їх здійснення відповідно до цих особливостей рішеннями державних замовників, що здійснюють такі закупівлі, визначаються переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг. Розуміємо, що для здійснення оборонних закупівель потрібно потребу внести в перелік та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг. Для наочності можете переглянути:

На практиці деяким службам державного замовника чи іншим військовим формуванням від Головного органу надходять уже затверджені переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг. Утім, рекомендуємо на основі отриманих документів затвердити власні переліки та обсяги закупівель товарів, робіт та послуг, що закуповуються для потреб оборони.

Приклад

Одній із військових частин прийшов наказ від Головного органу, яким уповноважують військові частини на здійснення оборонних закупівель та укладення відповідних договорів. Тим же наказом визначені переліки товарів, робіт і послуг оборонного призначення.

На основі отриманих повноважень та потреби така військова частина може затвердити власні переліки та обсяги закупівель товарів, робіт та послуг, що закуповуватиме.

Окремо зауважимо, що особливостями передбачено укладання рамкових угод для потреб оборони. Рамкова угода — договір приєднання (публічна оферта). Такі угоди укладаються згідно з нормами Цивільного та Господарського кодексів України  з урахуванням цих особливостей. При цьому до 31.12.2022 Уряд надав дозвіл не проводити рамкові угоди.

Важливо пам’ятати, що укладання таких рамкових угод з урахуванням особливостей можливе тільки у період дії правового режиму воєнного стану.

Стосовно звітування за Постановою № 1275: закупівлі, визначені пунктом 8 та абзацами другим – четвертим пункту 9 Особливостей, не включаються до річного плану закупівель.

За результатами їх здійснення за умови, що вартість закупівлі становить або перевищує 200 тис. гривень, державний замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, протягом 180 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Вимога щодо оприлюднення не застосовується до державних контрактів (договорів), які містять інформацію з обмеженим доступом.

Норма Особливостей

Вартісні межі

Вид закупівлі

Перелік з обсягами закупівель

Річний план

Звітування

Пункт 8

Від 0,01 до 200 тис. грн 

Закупівля без використання електронної системи (прямий договір)

Так

Ні

Вимоги немає

Пункт 8 та абзаци 2–4 пункту 9

Від 200 тис. грн – граничних меж немає

Закупівля без використання електронної системи (прямий договір)

Так

Ні

Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднюємо протягом 180 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Вимога щодо оприлюднення не застосовується до державних контрактів (договорів), які містять інформацію з обмеженим доступом.

Товари, що визначені в Додатку

Від 200 тис. грн – граничних меж немає

Рамкові угоди (до 31.12.2022 можна прямий договір)

Так

Ні

Закупівлі за рамковими угодами відбуваються у два етапи відповідно до вимог Особливостей

Хто саме відповідальний за проведення звітування, рамкових угод тощо за Постановою № 1275?

Пунктом 7 Особливостей встановлено, що відповідальною за організацію та проведення оборонних закупівель може бути уповноважена особа / інша особа державного замовника та / або колегіальний орган, що утворюється державним замовником та складається не менше ніж із трьох осіб такого державного замовника. Порядок організації діяльності такого колегіального органу визначається державним замовником.

У разі потреби можете ознайомитись із наказом про призначення відповідальної / уповноваженої особи і розподіл обов’язків (оборонні) та наказом про призначення відповідальної / уповноваженої особи за оборонні закупівлі товарів, робіт і послуг.

Уповноважена особа у своїй діяльності керується Законом про оборонні закупівлі, принципами здійснення оборонних закупівель, визначеними Законом про оборонні закупівлі, іншими нормативно-правовими актами, положенням про уповноважену особу, наказами Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, нормативно-правовими документами, розпорядженнями Кабінету Міністрів України, наказами керівника, іншими законодавчими актами, що визначають правові та економічні засади здійснення закупівель.

Загальні висновки

  1. Якщо ви є державним замовником або маєте таке «уповноваження», що оформлене належним чином, керуєтесь у період воєнного стану постановою від 11.11.2022 № 1275 «Про затвердження особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану».
  2. У разі, якщо Головний орган не уповноважив військову частину, організацію (установу, заклад) на здійснення оборонних закупівель, такі замовники можуть сміливо здійснювати закупівлі за постановою Уряду від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».

Водночас пам’ятайте, яке б рішення ви не прийняли, ви повинні розуміти, що саме ви як відповідальна / уповноважена особа чи колегіальний орган несете відповідальність за свою діяльність, тому в разі будь-яких випадків відстоюйте своє рішення перед контролюючими органами.

Тож, продовжуємо свою закупівельну діяльність. Перемога за нами!

Читайте також на порталі RADNUK.COM.UA: