- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Коли потрібно оголошувати закупівлю електричної енергії для потреб 2024 року? Розкажемо коли та як

Коли потрібно оголошувати закупівлю електричної енергії для потреб 2024 року? Дізнаєтесь тут! Також отримаєте орієнтовні приклади документів та поради для вдалого завчасного проведення закупівлі електроенергії.

Відкриття конкуренції на ринку електроенергії дає можливість замовникам (споживачам) вибрати постачальників електроенергії, які здатні будуть задовольнити їхні інтереси за найменших витрат на її придбання. Ця стаття буде корисною замовникам, які мають намір здійснити закупівлю електричної енергії для потреб 2024 року.

Планування закупівлі електроенергії

Відповідно до статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII електрична енергія — енергія, що виробляється на об’єктах електроенергетики і є товаром, призначеним для купівлі-продажу.

Робимо висновок, що електрична енергія є товаром, який підлягає закупівлі відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

Замовник визначає предмет закупівлі товарів за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника (підстава: наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 15.04.2020 № 708 «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі»).

Для закупівлі електричної енергії замовник має вибрати ДК 021:2015 «09310000-5 – Електрична енергія».

На етапі планування закупівлі електричної енергії замовник повинен перш за все визначитися із:

Визначення потреби в товарах (кількісні показники, тобто обсяг закупівлі) здійснюється на підставі аналізу фактичного споживання електричної енергії для забезпечення діяльності замовника у минулих періодах та з урахуванням запланованих поточних завдань замовника.

Для розрахунку очікуваної вартості закупівлі потрібно визначити ціну за 1 кВт*год електричної енергії. Це можна зробити методом порівняння ринкових цін такими способами:

  1. порівняння цін, які містяться в електронній системі закупівель «Prozorro». Наприклад, взяти як мінімум три завершені закупівлі по ДК 021:2015 «09310000-5 – Електрична енергія» (можна брати «прямі» договори, договори, укладені за результатами відкритих торгів та / або за результатами проведеного відбору постачальника через електронний каталог, та на підставі отриманої інформації вивести середньоарифметичне значення;
  2. направити не менше трьох письмових запитів щодо цінових пропозицій (електронною поштою) постачальникам товару (при цьому способі в листах рекомендується зазначати, що збір інформації не тягне за собою жодних зобов’язань замовника). На підставі отриманих відповідей треба вивести середньоарифметичне значення.

Середньоарифметичне значення масиву отриманих даних розраховується за такою формулою:

Цод = (Ц1 +… + Цк) / К,

де:

Цод — очікувана ціна за одиницю;

Ц1, Цк — ціни, отримані для розрахунку, приведені до єдиних умов;

К — кількість цін, отриманих з відкритих джерел інформації.

У разі планування закупівлі електричної енергії разом із послугою з розподілу електричної енергії в межах однієї закупівлі (наприклад, як товар разом із супутньою послугою) при обрахунку ціни потрібно врахувати ціну (тариф) на послугу з розподілу того оператора системи, до мереж якого приєднані об’єкти замовника.

Такі ціни (тарифи) є регульованими, встановлюються НКРЕКП та в подальшому оприлюднюються на сайті НКРЕКП та офіційних сайтах операторів системи.

Залежно від вартісних меж предмета закупівлі Особливостями передбачено такі види закупівель:

У випадку, якщо планова потреба наступного року становить або перевищує 100 тис. гривень, замовнику необхідно вже зараз (!) замислитись над початком проведення відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями, та / або використанням електронного каталогу.

Увага! Якщо замовник вибрав варіант застосування відкритих торгів для закупівлі електричної енергії на 2024 рік, то, враховуючи, що цей предмет закупівлі є одним з найбільш оскаржуваних, процедуру необхідно розпочинати в листопаді 2023 року, щоб своєчасно та в строк укласти договір про закупівлю.

Чому можна оголошуватись уже зараз? Законом з урахуванням Особливостей не встановлено обов’язку замовника складати та затверджувати річний план закупівель на підставі кошторису або фінансового плану / плану асигнувань / плану використання бюджетних коштів тощо.

Тому, враховуючи відсутність заборони щодо проведення закупівель до набрання чинності Законом про Державний бюджет України, затвердження кошторису, плану використання бюджетних коштів, фінансового плану підприємства замовник для забезпечення невідкладних потреб у товарах у наступному році може наприкінці поточного року розпочати закупівлю за відповідним предметом закупівлі.

Номенклатурні позиції під час закупівлі електричної енергії

При оприлюдненні інформації в електронній системі закупівель треба враховувати наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства «Про затвердження Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі» від 11.06.2020 № 1082, у якому зазначається, що під час розміщення в електронній системі закупівель інформації про предмет закупівлі в окремих полях зазначається інформація щодо:

При закупівлі електричної енергії за ДК 021:2015 «09310000-5 – Електрична енергія» основний код за Єдиним закупівельним словником та номенклатурна позиція товару будуть співпадати.

Більше нюансів — в електронній книзі «Все, що необхідно знати про закупівлю електричної енергії»:

Як встановлювати вимоги до предмета закупівлі

Якість електричної енергії — це сукупність властивостей електричної енергії відповідно до встановлених стандартів, які визначають ступінь її придатності для використання за призначенням.

Для розуміння учасниками умов поставок рекомендуємо в технічній специфікації обов’язково зазначати:

Також у технічній специфікації у разі закупівлі електроенергії як товару без розподілу необхідно передбачити таке:

Приклад

«…
До ціни пропозиції учасник зобов’язаний включити витрати на послуги з передачі електричної енергії за регульованим тарифом.
                     Послуги з розподілу електричної енергії сплачуються Споживачем/Замовником самостійно безпосередньо оператору системи розподілу відповідно до договору про надання послуг з розподілу, укладеного між оператором системи розподілу та Споживачем/Замовником. До ціни пропозиції учасник не включає послуги з розподілу електричної енергії.
Учасник визначає ціну на товар, яку він пропонує поставити за Договором, з урахуванням усіх своїх витрат, які можуть бути ним понесені під час виконання договору про закупівлю, у тому числі ПДВ (для платників ПДВ) та витрати на послуги з передачі електричної енергії.
               Приймання-передача електричної енергії, поставленої Постачальником та прийнятої Споживачем/Замовником у звітному місяці, оформлюється шляхом підписання уповноваженими особами Сторін щомісячних актів приймання-передачі.
               Оцінка відповідності показників якості електричної енергії проводиться на проміжку розрахункового періоду, рівного 24 годинам.
Кількість електроенергії, спожитої Споживачем/Замовником, визначається на підставі знятих показників електричними лічильниками, що встановлені у вузлах обліку електричної енергії.
Умови постачання електричної енергії замовнику повинні відповідати нормам чинного законодавства у сфері електроенергетики, які регулюють взаємовідносини сторін у процесі постачання електричної енергії, зокрема:
– Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VШ;
– Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312;
– Правил та Кодексу системи передачі, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 309;
– Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310;
– Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 311;
– Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469;
– Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1470;
– наказу Міністерства енергетики України «Про врегулювання питань щодо постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану» від 13.04.2022 № 148.
Параметри якості електроенергії в точках приєднання споживача/замовника в нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності».
Постачання електричної енергії замовнику/споживачу здійснюється електропостачальником, який отримав відповідну ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електроенергії споживачу».

Які вимоги до учасників не встановлювати

Пунктом 29 Особливостей встановлено, що в разі проведення відкритих торгів згідно з цими Особливостями для закупівлі електричної енергії замовником не застосовуються такі кваліфікаційні критерії:

  1. наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
  2. наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.

Підтвердженням відповідності в цій частині є чинна ліцензія, перебування особи у відповідних реєстрах/переліках постачальників, які містяться, зокрема, на сайті НКРЕКП.

У разі здійснення закупівлі електричної енергії замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом.

Які вимоги встановлювати до учасників? Обов’язково передбачити, що інформація про учасника повинна міститись у переліку (ліцензійному реєстрі НКРЕКП) суб’єктів господарювання, які отримали ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії, який розміщено на офіційному вебсайті НКРЕКП.

Також можете ознайомитись та за потреби завантажити такі зразки:

Що врахувати в договорі про закупівлю електроенергії

Договір про закупівлю є господарським договором, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / переможцем відбору (у випадку використання електронного каталогу) та передбачає платне придбання товару.

Істотними умовами договору про закупівлю є предмет (найменування, кількість, якість), ціна та строк дії договору про закупівлю. Також сторони можуть визначати в договорі про закупівлю, що є його істотними умовами, а що ні, щоб у подальшому чітко розуміти, які саме умови договору про закупівлю можуть змінюватись.

Щоб уберегтися від недоброчесного учасника, який може стати переможцем, а в подальшому постачальником електричної енергії, у договорі про закупівлю товару треба ретельно прописати:

  1. причини для розірвання договору та застосування штрафних санкцій;
  2. порядок змін у договорі (обов’язково стосується ціни за одиницю);
  3. обов’язки постачальника;
  4. ціну за одиницю товару;
  5. спосіб оплати;
  6. термін надання рахунка за спожиту електричну енергію та строк його оплати;
  7. розмір пені за порушення строку оплати або штраф;
  8. розмір компенсації споживачу/замовнику за недодержання постачальником якості надання комерційних послуг;
  9. розмір штрафу за дострокове розірвання договору у випадках, не передбачених умовами договору (у тому числі дострокове розірвання умов договору за ініціативою постачальника);
  10. термін дії договору та умови пролонгації;
  11. порядок внесення змін до умов договору.

Водночас слід наголосити, що будь-який договір на поставку електричної енергії споживачу/замовнику включає в себе вартість тарифу на передачу електричної енергії, що затверджується відповідними постановами НКРЕКП. Тобто такий тариф є регульованим.

Законодавчо визначено, що в разі зміни умов договору про постачання електричної енергії споживачу/замовнику, у тому числі комерційної пропозиції, електропостачальник не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування повідомляє про це споживача/замовника з урахуванням інформації про право споживача/замовника розірвати договір.

Рекомендуємо замовнику в договорі про закупівлю електричної енергії передбачити такі пункти:

  1. Обов’язковою умовою для постачання електричної енергії Споживачу/Замовнику є наявність у нього укладеного в установленому порядку з оператором системи розподілу договору про надання послуг з розподілу, на підставі якого Споживач/Замовник набуває право отримувати послугу з розподілу електричної енергії.
  2. Для забезпечення безперервного надання послуг з постачання електричної енергії Споживачу/Замовнику Постачальник зобов’язується здійснювати своєчасну закупівлю електричної енергії в обсягах, що за належних умов забезпечать задоволення попиту на споживання електричної енергії Споживачем/Замовником.
  3. Постачальник зобов’язується забезпечити комерційну якість послуг, які надаються Споживачу/Замовнику за договором, що передбачає вчасне та повне інформування Споживача/Замовника про умови постачання електричної енергії, ціни на електричну енергію та вартість послуг, що надаються, надання роз’яснень положень актів чинного законодавства, якими регулюються відносини Сторін, ведення точних та прозорих розрахунків із Споживачем/Замовником, а також можливість вирішення спірних питань шляхом досудового врегулювання.
  4. Споживач/Замовник має право на отримання компенсації за недотримання показників комерційної якості надання послуг Постачальником. Постачальник зобов’язується надавати компенсацію Споживачу/Замовнику за недотримання показників комерційної якості надання послуг Постачальником у порядку, затвердженому Регулятором, опублікувати на своєму офіційному вебсайті порядок надання компенсацій та їх розміри.
  5. Загальна вартість договору може бути зменшена за взаємною згодою Сторін, залежно від фінансового становища Споживача/Замовника та можливості виділення коштів на зазначені цілі.
  6. У разі коливання ціни електричної енергії на ринку в бік збільшення Постачальник повинен офіційним листом звернутись до Споживача/Замовника з відповідною пропозицією, при цьому така пропозиція в кожному окремому випадку, коли на ринку відбувається об’єктивне коливання ціни за одиницю товару в бік збільшення, повинна бути обґрунтована і документально підтверджена. Постачальник разом з письмовою пропозицією щодо внесення змін до договору надає документ, що підтверджує збільшення ціни за одиницю товару в тих межах, на які Постачальник пропонує змінити ціну товару. Згідно із частиною 6 статті 67 Закону України «Про ринок електричної енергії», з урахуванням листа Мінекономрозвитку України від 14.08.2019 № 3304-04/33869-06 «Щодо зміни ціни у договорах постачання електричної енергії», Сторони можуть використовувати інформацію з вебсайту ДП «Оператор ринку» (https://www.oree.com.ua) для документального підтвердження факту коливання ціни електричної енергії на ринку.
  7. Споживач/Замовник має право на дострокове розірвання цього договору, якщо Постачальник повідомив Споживача/Замовника про намір внесення змін до договору в частині умов постачання електричної енергії та нові умови постачання виявилися для Споживача/Замовника неприйнятними.
  8. Оплата здійснюється Споживачем/Замовником за фактично відпущену електричну енергію згідно з даними комерційного обліку.
  9. Оплата електричної енергії здійснюється Споживачем/Замовником виключно в грошовій формі.
  10. Оплата вартості електричної енергії за договором здійснюється Споживачем/Замовником виключно шляхом перерахування коштів на рахунок Постачальника.
  11. Споживач/Замовник має право достроково розірвати цей Договір в односторонньому порядку без укладання додаткової угоди у разі невиконання або неналежного виконання за договором зобов’язань Постачальником, повідомивши його про це у строк за 20 (двадцять) календарних днів до дати розірвання шляхом направлення письмового повідомлення на адресу Постачальника із зазначенням дати розірвання Договору. У випадку дострокового розірвання Договору за цим пунктом штрафні санкції до Споживача/Замовника не застосовуються.
  12. Постачальник має повідомити про зміну будь-яких умов Договору Споживача/Замовника не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування з урахуванням інформації про право Споживача/Замовника розірвати Договір. Постачальник зобов’язаний повідомити Споживача/Замовника в порядку, встановленому законом, про будь-яке збільшення ціни і про право припинити дію договору без сплати будь-яких штрафних санкцій чи іншої фінансової компенсації Постачальнику, якщо Споживач/Замовник не приймає нові умови.
  13. Дія договору про постачання електричної енергії може продовжуватися на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в Договорі, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку.

Також можете користуватись додатком 3 до тендерної документації (проєкт договору про закупівлю електричної енергії).

Зауважимо, що договірні відносити з постачальником останньої надії та монополістами, з якими укладають договір про закупівлю розподілу електричної енергії, повинні враховувати типові договори сфери:

Висновки

  1. Ринок електричної енергії в частині її постачання є конкурентним, оскільки на сьогодні є значна кількість постачальників електричної енергії, які отримали ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії.
  2. Враховуючи, що в середньому відкриті торги тривають 20-25 днів, та конкурентність ринку, через що є вірогідність оскарження закупівлі, відкриті торги або закупівлю з використанням електронного каталогу треба розпочинати заздалегідь (орієнтовно на початку листопада 2023 року).
  3. На сьогодні ціна на електричну енергію є доволі нестабільною, динамічною та залежить від ціни електричної енергії на оптовому ринку, регульованих цін на послуги з передачі та розподілу, а тому визначити ціну на електричну енергію, яка була б реальною на період проведення закупівлі електричної енергії та залишалася сталою на весь період дії договору про закупівлю, є неможливим.
  4. У разі, коли закупівля розпочинається у поточному 2023 році, у примітці до річного плану або змін до нього бажано зазначати, що процедура (закупівля) проводиться для потреб 2024 року.
  5. На виконання вимог пункту 4¹ постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання державних коштів» від 11.10.2016 № 710 головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів необхідно забезпечити обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі. Оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі здійснюється шляхом розміщення на власному вебсайті (або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі (див. приклад).
  6. Замовникам не можна застосовувати частину 3 статті 631 Цивільного кодексу України, оскільки при проведенні відкритих торгів чи закупівлі з використанням електронного каталогу заздалегідь не відомо, з ким вони будуть укладати договір про закупівлю.

Читайте також: