- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Договір з монополістом «допороговою» вартістю

Багато замовників, укладаючи договірні відносини з монополістами в тій чи іншій галузі, керуються виключеннями, які передбачені пунктом 13 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджено постановою Уряду від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

Але якщо говоримо про суб’єктів, які провадять діяльність в окремих сферах господарювання, при цьому закупівля до 100 тис. грн, то яким пунктом Особливостей керуватись? Розбираємось у цій статті.

Відповідно до пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.

Виходячи з аналізу пунктів 10, 11, 13 Особливостей, маємо такі орієнтовні вартісні межі та відповідний вид закупівлі для замовників:

Вартісні межі 

Оприлюднювати річний план?

Вид закупівлі згідно з Особливостями

«Допорогові» закупівлі

від 0,01 грн до 100 тис. грн (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту)

Так

•        Спрощена закупівля за наказом ДП «Прозорро» № 25

або

•        «Пряма» закупівля без використання електронної системи 

або

●       Електронний каталог у разі закупівлі товару

від 0,01 грн до 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту)

від 0,01 грн до 1,5 млн грн (роботи)

«Понадпорогові» закупівлі

від 100 тис. грн (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту)

Так

●       Відкриті торги

або

●       Електронний каталог у разі закупівлі товару (ЗЦП),

або

●        Рамкові угоди у разі закупівлі товару або послуг,

або

●       «Пряма» закупівля за виключеннями, що вичерпно  передбачені у пункті 13 Особливостей

від 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту)

від 1,5 млн грн (роботи)

Ключовим моментом у виборі способу закупівлі для замовників є саме вартість запланованого предмета закупівлі (можете собі на майбутнє завантажити шпаргалку уповноваженої особи щодо вартісних меж). Тобто уповноважена особа спочатку може орієнтуватись на суму, яка запланована для придбання певного предмета закупівлі, і відповідно до неї, з урахуванням законодавства в цілому, вибирати спосіб закупівлі.

Якщо говоримо про монополістів, при цьому вартість предмета закупівлі «допорогова», то замовник може скористатись пунктом 11 Особливостей. Зважаючи, що такі суб’єкти господарювання, як монополісти, займають домінуюче положення на ринку і саме замовник в першу чергу зацікавлений в укладенні такого договору, то в цьому випадку, наприклад, доцільно не проводити спрощену закупівлю за наказом ДП «Прозорро» № 25, а відразу ініціювати укладення «прямого» договору.

Якщо вартість предмета закупівлі «понадпорогова», то відповідно до підпункту 5 пункту 13 Особливостей придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником.

Варто розуміти, що Закон України «Про публічні закупівлі» чи інший нормативно-правовий акт не визначає переліку документів, які можуть стовідсотково підтвердити відсутність конкуренції з технічних причин. Тому перелік таких документів слід формувати замовнику з огляду на специфіку предмета закупівлі.

Відсутність конкуренції може бути:

Більше про відсутність конкуренції та про те, як це підтвердити документально, читайте в статті «Чим та як підтвердити відсутність конкуренції з технічних причин?».

До речі, 14.03.2023 Антимонопольний комітет України відновив публікацію зведеного переліку природних монополій — 2023:

Тобто постанова про Особливості говорить нам, що якщо запланована закупівля по вартісних межах (для товару / послуги від 100 тис. грн) підпадає під проведення процедури відкритих торгів / запиту ціни пропозиції, але учасником у такій закупівлі може виступити лише один суб’єкт господарювання, то замовник має право укласти «прямий» договір з таким учасником, скориставшись виключенням за пунктом 13 Особливостей. Лише за умови, що є документальне підтвердження «унікальності» такого учасника.

Ба більше, у разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпунктів 5–11, 14 пункту 13 Особливостей замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього, а також обґрунтування застосування замовником підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту.

Натомість, якщо вартість менше 100 тис. грн, то замовник в електронній системі закупівель не зобов’язаний оприлюднювати таке обґрунтування. Замовник оприлюднює в електронній системі закупівель лише звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору («Алгоритмом здійснення закупівель без використання електронної системи від 50 тис. грн до 100 тис. грн, до 200 тис. грн та до 1,5 млн грн (з 25.02.2023)».

Висновки