- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Автоматичні довідки в Прозорро щодо корупційних правопорушень

У січні 2023 року був прийнятий спільний наказ НАЗК та Мінекономіки від 18.01.2023 № 13/23/395, зареєстрований у Мін’юсті 26.01.2023 за № 159/39215, яким затверджено Порядок інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (далі — Реєстр), та електронною системою закупівель. Цей наказ створив нормативне підґрунтя для інтеграції цих ресурсів.

Перший етап технічної реалізації інформаційного обміну між електронною системою Прозорро та Реєстром, який веде НАЗК, завершений на початку червня-2023. Завдяки цій інтеграції після визначення замовником переможця тендеру електронна система закупівель автоматично формує та передає до НАЗК запит щодо отримання інформації про наявність або відсутність відомостей в Реєстрі про нього.

Для ідентифікації особи, щодо якої запитується інформація, система Прозорро використовує:

У відповідь на запит в автоматичному режимі передається інформація про наявність або відсутність у Реєстрі відомостей про цього учасника-переможця, яка є актуальною на момент формування відповіді на запит. На цю відповідь накладається кваліфікована електронна печатка Національного агентства, що підтверджує її офіційність.

Довідка з НАЗК на Прозорро

Після визначення замовником переможця тендеру електронна система закупівель автоматично формує та передає до НАЗК запит щодо отримання інформації про наявність або відсутність відомостей в Реєстрі про нього. У результаті на вебпорталі Уповноваженого органу в картці тендеру в протоколі розкриття з’явиться довідка такого зразка:

Чи зміняться вимоги до учасника у зв’язку з інтеграцією з Прозорро?

Пунктом 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), зокрема, визначено, що замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених у цьому пункті (крім абзацу чотирнадцятого цього пункту), крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу шістнадцятого цього пункту.

Тому вважаємо, що в цій частині змін не відбулось, оскільки рекомендуємо не вимагати довідок від учасників, окрім самодекларування за статтею 47 Особливостей. Більше — у статті «Чому краще не вимагати від учасника довідку по пункту 44 Особливостей (з 19.05 — по пункту 47 Особливостей)».

Чи зміняться вимоги до переможця у зв’язку з інтеграцією з Прозорро?

Для наочності зобразимо в таблиці.

Пункт 47 Особливостей в частині вимог до переможця процедури закупівлі

Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому цього пункту, а саме:

3) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією;

5) фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено в установленому законом порядку;

6) керівник учасника процедури закупівлі був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку;

12) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.

Замовник може прийняти рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю із цим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. Учасник процедури закупівлі, що перебуває в обставинах, зазначених у цьому абзаці, може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у відкритих торгах. Для цього учасник (суб’єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов’язався сплатити відповідні зобов’язання та відшкодування завданих збитків. Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, учаснику процедури закупівлі не може бути відмовлено в участі в процедурі закупівлі.

Водночас, оскільки в електронній системі закупівель наразі немає інформації про РНОКПП керівника учасника, то автоматично перевірити наявність або відсутність відомостей про нього в Реєстрі не є можливим. Тому замовникам, на жаль, поки доведеться перевіряти цю інформацію самостійно, вимагаючи подавати оригінал довідки з НАЗК на керівника учасника.

ДП «Прозорро» шукає шляхи вирішення цього питання з метою забезпечення в подальшому повної автоматизації перевірки інформації з Реєстру.

Крім того, замовникам слід мати на увазі, що законодавством дозволяється фізичним особам, у тому числі фізичним особам — підприємцям, відмовитись від отримання коду РНОКПП. Таким особам НАЗК надає довідку лише у відповідь на їх письмовий запит. І хоча на практиці такі випадки трапляються дуже рідко, замовник може в тендерній документації передбачати для таких учасників подання довідок, отриманих через письмовий запит. 

За потреби завантажте шпаргалку щодо застосування замовником норм пункту 47 Особливостей та читайте ще такі корисні статті: