- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Оновлені алгоритми закупівель за постановою щодо здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану

28.02.2022 Кабміном прийнято Постанову про деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану від 28.02.2022 № 169 (далі — Постанова № 169), якою установлено, що в умовах воєнного стану оборонні та публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених законами України «Про публічні закупівлі» та «Про оборонні закупівлі». Але уже 3 березня на  Урядовому порталі з’явилися Постанова від 02 березня 2022 р. № 176 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169»

З оновленими алгоритмами, як здійснювати закупівлі за Постановою № 169 розберемо в даній публікації.

Але не все так просто. Пунктом 2 частини 1 Постанови № 169 встановлено, що переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг визначаються:

  1. для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони України — рішенням державних замовників у сфері оборони;

Відповідно до пункту 10  частини 1 статті 1 Закону «Про оборонні закупівлі» державні замовники у сфері оборони (далі — державні замовники) — визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України. Відповідно до пункту 2 постанови про питання оборонних закупівель від 03.03.2021 № 363  державними замовниками у сфері оборони визначено:

Також зверніть увагу, що Указом Президента України № 68/2022від 24.02.2022 «Про утворення військових адміністрацій» утворено на базі існуючих районних державних адміністрацій відповідні районні військові адміністрації. У зв’язку з утворенням районних військових адміністрацій відповідні районні державні адміністрації та голови таких адміністрацій набувають статусу відповідних районних військових адміністрацій та начальників таких військових адміністрацій.

2. для інших закупівель — рішенням органу управління державним майном суб’єкта господарювання державного сектору економіки; рішенням органу управління комунальним майном; рішенням відповідного органу управління суб’єкта господарювання, що провадить діяльність на об’єкті критичної інфраструктури з використанням майна комунального сектору економіки.

У разі коли Кабінет Міністрів України здійснює повноваження суб’єкта управління державним майном або загальних зборів суб’єкта господарювання державного сектору економіки, переліки та обсяги закупівель товарів робіт і послуг за поданням замовника погоджуються центральним органом виконавчої влади, який формує державну політику у відповідній сфері, в якій суб’єкт господарювання державного сектору економіки провадить свою діяльність згідно з метою, визначеною його установчими документами (зміни внесено Постановою «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169» від 02 березня 2022 р. № 176);

! щодо рішенням органу управління державним майном суб’єкта господарювання державного сектору економіки, то  відповідно до частини 2 статті 22 Господарського кодексу України суб’єктами господарювання державного сектору економіки є суб’єкти, що діють на основі лише державної власності, а також суб’єкти, державна частка у статутному капіталі яких перевищує п’ятдесят відсотків чи становить величину, яка забезпечує державі право вирішального впливу на господарську діяльність цих суб’єктів.

! щодо рішенням органу управління комунальним майном,  то комунальне майно належить територіальним громадам — містам, селищам, селам тощо. Управління комунальним майном здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування — місцева рада та її виконавчі органи — департаменти, відділи тощо. В статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено повноваження щодо управління комунальною власністю.

! щодо рішенням відповідного органу управління суб’єкта господарювання, що провадить діяльність на об’єкті критичної інфраструктури з використанням майна комунального сектору економіки, то Закон України «Про критичну інфраструктуру» визначає правові та організаційні засади створення та функціювання національної системи захисту критичної інфраструктури.

Наша думка, що Постанову № 169 необхідно використовувати для закупівель, які терміново необхідні під час воєнного стану і не має часу чекати та шукати постачальників.

Крім того рекомендуємо  кожному замовнику, який зараз здійснює та планує закупівлі в першу чергу займатися закупівлями, які терміново необхідні під час воєнного стану. Поточні ремонти приміщень, техніки та інші закупівлі, які можуть почекати краще поки відкласти. Що робити з такими закупівлями читайте в матеріалі «Що робити з діючими закупівлями під час воєнного стану?».

Для тих, хто не ризикує використовувати Постанову № 169 а закупівлі необхідні,  або ті хто не отримав певні рішення, залишаються ще алгоритми, про які ми вже писали, а саме:

Для тих, хто планує використовувати Постанову № 169, далі підготували алгоритми, які можна використати.

Алгоритм дій для державних замовників у сфері оборони

  1. Необхідно затвердити переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг рішенням державних замовників у сфері оборони.
  2. Оприлюднити річний план та зміни до нього в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього, оскільки кожна закупівля здійснюється відповідно до річного плану.
  3. Забезпечити оприлюднення укладеного договору в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів після його підписання. Зазначений строк продовжується на час неналежного функціонування електронної системи закупівель, підтверджений її адміністратором. Договір, не оприлюднений в електронній системі закупівель у встановлений строк, є нікчемним. Дія цього підпункту не поширюється на договори, що укладені для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони. Такі договори оприлюднюються в електронній системі закупівель протягом 10 робочих днів після припинення чи скасування воєнного стану.

Звертаємо увагу:

! забезпечити оприлюднення договору можливо двома шляхами: або розмістити через електронну систему закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, або звіт з позначкою «Українська Визвольна Війна»;

! договір рекомендуємо оприлюднити з усіма додатками;

! у разі неналежного функціонування електронної системи закупівель, що унеможливлює оприлюднення договору, рекомендуємо це зафіксувати протокольно та отримати підтвердження в адміністратора електронної системи закупівель — Державного підприємства «ПРОЗОРРО»;

! державні замовники у сфері оборони під час здійснення передбачених цією постановою закупівель повинні, відповідно до Закону України «Про оборонні закупівлі», дотримуватися принципів здійснення оборонних закупівель, а саме:

! державні замовники у сфері оборони відносяться також до замовників, тому додатково під час здійснення закупівель товарів, робіт та послуг, передбачених Постановою № 169, повинні, відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», дотримуватися таких принципів здійснення публічних закупівель:

1) добросовісна конкуренція серед учасників;

2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;

3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;

4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;

5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі;

6) запобігання корупційним діям і зловживанням (частина 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі»).

Алгоритм для інших закупівель під час воєнного стану

  1. Необхідно затвердити переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг рішенням органу управління державним майном суб’єкта господарювання державного сектору економіки; рішенням органу управління комунальним майном; рішенням відповідного органу управління суб’єкта господарювання, що провадить діяльність на об’єкті критичної інфраструктури з використанням майна комунального сектору економіки. У разі коли Кабінет Міністрів України здійснює повноваження суб’єкта управління державним майном або загальних зборів суб’єкта господарювання державного сектору економіки, переліки та обсяги закупівель товарів робіт і послуг за поданням замовника погоджуються центральним органом виконавчої влади, який формує державну політику у відповідній сфері, в якій суб’єкт господарювання державного сектору економіки провадить свою діяльність згідно з метою, визначеною його установчими документами.
  2. Оприлюднити річний план та зміни до нього в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього, оскільки кожна закупівля здійснюється відповідно до річного плану.
  3. Забезпечити оприлюднення укладеного договору в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів після його підписання. Зазначений строк продовжується на час неналежного функціонування електронної системи закупівель, підтверджений її адміністратором. Договір, не оприлюднений в електронній системі закупівель у встановлений строк, є нікчемним. Дія цього підпункту не поширюється на договори, що укладені для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони. Такі договори оприлюднюються в електронній системі закупівель протягом 10 робочих днів після припинення чи скасування воєнного стану.

Звертаємо увагу:

! забезпечити оприлюднення договору можливо такими шляхами: або розмістити через електронну систему закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, або звіт з позначкою «Українська Визвольна Війна»;

! договір рекомендуємо оприлюднити з усіма додатками;

! у разі неналежного функціонування електронної системи закупівель, що унеможливлює оприлюднення договору, рекомендуємо це зафіксувати протокольно та отримати підтвердження в адміністратора електронної системи — Державного підприємства «ПРОЗОРРО»;

! замовники під час здійснення закупівель, передбачених Постановою № 169, повинні, відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», дотримуватися таких принципів здійснення публічних закупівель:

1) добросовісна конкуренція серед учасників;

2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;

3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;

4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;

5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі;

6) запобігання корупційним діям і зловживанням (частина 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі»).

Рекомендуємо також ознайомитися з такими публікаціями на порталі RADNUK.COM.UA:

–  Аналіз змін до Постанови Кабміну № 169

Уряд дав перші вказівки щодо організації закупівель в умовах воєнного стану

–  Закупівлі в умовах воєнного стану

 У такий важкий для нашої Країни час головне — зробити усе можливе, щоб прогнати ворога!

Піклуйтеся про себе та своїх близьких, усім мирного неба над головою, усе буде Україна! Слава Україні! Героям слава!