- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Типові помилки замовників при закупівлі паперу офісного. Узагальнена практика АМКУ

Пропонуємо розглянути узагальнену практику Антимонопольного комітету України (АМКУ) щодо розгляду скарг під час закупівель паперу офісного, яку нещодавно оприлюднили на офіційному вебпорталі Антимонопольного комітету України. У статті розкажемо, які поширені порушення під час закупівель паперу офісного допускають замовники та наведемо приклади рішень Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Комісія).

У 2023 році до органу оскарження надійшло 220 скарг щодо процедур закупівель паперу офісного, 150 з яких були задоволені повністю або частково відповідним рішенням Комісії. Зауважимо, що 65 скарг (із загальної кількості скарг, що надійшли до Комітету) стосувались саме умов тендерної документації.

Поширені порушення під час закупівель паперу офісного

Найбільш поширеними підставами для оскарження умов тендерної документації щодо закупівлі офісного паперу є:

1. Відсутність щонайменше двох виробників

Приклади рішень Комісії, відповідно до яких встановлено відсутність щонайменше двох виробників, продукція яких відповідає умовам тендерної документації за технічними характеристиками:

За нагоди ознайомтеся з матеріалом «Проблема „двох виробників“ у скаргах на тендерну документацію».

Приклади рішень Комісії, відповідно до яких встановлено наявність двох виробників, продукція яких відповідає умовам тендерної документації за технічними характеристиками:

Читайте також «Прив’язка замовника до одного виробника: правильно чи ні?».

2. Встановлення надмірних вимог щодо наявності матеріально-технічної бази

Найбільш поширене порушення під час закупівель паперу офісного в частині встановлення кваліфікаційних критеріїв є встановлення надмірних вимог щодо наявності матеріально-технічної бази, зокрема:

Приклади рішень Комісії: 

Ознайомтесь також зі статтею «Визначення „технології“ для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію».

3. Оскарження умов тендерної документації на закупівлю офісного паперу в частині встановлення інших (додаткових) вимог

Найбільш поширеними підставами для оскарження умов тендерної документації на закупівлю офісного паперу в частині встановлення інших (додаткових) вимог є вимоги щодо надання учасниками у складі тендерних пропозицій документів безпосередньо від виробника продукції або документів, завірених безпосереднім виробником (без альтернативи — від офіційного представника, дилера, дистриб’ютора тощо).

Приклади рішень Комісії:

4. Вимоги щодо необхідності підтвердження відповідності учасника вимогам ISO

До оскаржень умов тендерної документації в цій частині призводить також встановлення замовниками в тендерній документації вимог щодо необхідності підтвердження відповідності учасника вимогам ISO, які не стосуються предмета закупівлі, та / або видані сертифікати відповідності ISO саме на ім’я учасника, а також вимог про те, що сертифікати ISO мають бути видані органом, акредитованим Національним агентством з акредитації України; надання міжнародних сертифікатів FSC тощо.

Приклади рішень Комісії:

Читайте також статтю «Сертифікація ISO: практика Органу оскарження».

5. Порушення, які вчиняються замовниками після розгляду й оцінки тендерних пропозицій учасників процедур закупівель офісного паперу

Аналізуючи практику розгляду Комісією скарг щодо оскарження рішень замовників щодо відхилення тендерних пропозицій та визначення переможця процедури закупівлі, слід звернути увагу на такі порушення з боку учасників закупівель:

Порушеннями з боку замовників у такому випадку є: відхилення тендерних пропозицій учасників, продукція яких відповідає вимогам тендерної документації (про що надане визначене документальне підтвердження та інформація) або навпаки — визначення переможцем учасника, тендерна пропозиція якого не відповідає умовам тендерної документації в цій частині (навіть якщо фактично запропонована таким учасником продукція підходить замовнику).

Приклади рішень Комісії, відповідно до яких встановлено наявність порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель з боку замовників під час проведення процедур закупівель офісного паперу:

  1. наданий переможцем висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи не підтверджує відповідність формату запропонованого паперу та його застосування саме для офісних потреб — невідповідність пропозиції переможця умовам технічної специфікації та іншим вимогам, визначеним у тендерній документації, щодо предмета закупівлі (рішення від 27.09.2023 № 15409-р/пк-пз (UA-2023-08-30-003163-a));
  2. надана переможцем декларація про відповідність не містить посилання на документи, складені за результатами проведеної оцінки відповідності продукції органами з оцінки відповідності, акредитованими в Національному агентстві з акредитації України (рішення від 25.09.2023 № 15250-р/пк-пз (UA-2023-07-28-007206-a));
  3. у складі пропозиції переможця відсутня копія паспорта якості або сертифіката якості на товар із зазначенням усіх технічних показників згідно з вимогами тендерної документації, відсутня інформація про показник «Яскравість, % (ISO 2470)» (рішення від 16.08.2023 № 12891-р/пк-пз (UA-2023-07-14-005954-a));
  4. наданий переможцем сертифікат не підтверджує відповідності запропонованого паперу за показником «білизна CIE» саме у відсотках (рішення від 06.06.2023 № 8153-р/пк-пз (UA-2023-05-09-008506-a));
  5. у складі пропозиції переможця відсутні свідоцтва, сертифікати відповідності на запропонований переможцем товар, а також відсутні документи, які підтверджують відповідність запропонованого переможцем товару окремим характеристикам замовника (рішення від 21.09.2023 № 15155-р/пк-пз (UA-2023-08-23-011784-a)).

Приклади рішень Комісії, відповідно до яких встановлено правомірність дій замовника щодо відхилення тендерних пропозицій учасників:

Проаналізувавши поширені порушення під час закупівель паперу офісного, орган оскарження звертає увагу замовників та учасників на таке.

Звертаємо вашу увагу, що у зв’язку зі змінами до постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» в частині закупівлі продуктів харчування фахівцями порталу оновлено шпаргалки уповноваженої особи щодо вартісних меж:

Шпаргалка уповноваженої особи щодо застосування електронного каталогу Prozorro Market;

Шпаргалка уповноваженої особи щодо вартісних меж.

Нагадуємо про електронну книгу «Оскарження закупівель до АМКУ за Особливостями № 1178», в якій ви знайдете багато рішень органу оскарження по різноманітних питаннях: