- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Цікаво про строки оскарження: практика АМКУ

Здійснення публічних закупівель, а також участь учасників у таких закупівлях обумовлені дотриманням встановлених закупівельним законодавством строків, порушення яких призводить до негативних наслідків. Так і оскарження рішень, дій чи бездіяльності замовника можливе лише з дотриманням строку для такого оскарження.

Зокрема, абзацом 3 пункту 59 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), визначено, що скарги, які стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом п’яти днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.

За технічної реалізації електронної системи закупівель на виконання рішення органу оскарження, за яким, для прикладу, постановлено зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення пропозиції одного з учасників, система автоматично, можна сказати самостійно, скасовує всі інші прийняті замовником рішення про відхилення інших пропозицій. Такі дії призводять до повторного відхилення тендерних пропозицій учасників, рішення про відхилення яких скасовані лише функціоналом електронної системи, а не фактичним рішенням уповноваженої особи замовника. Умовно кажучи, замовник може повторно відхилити пропозицію такого учасника за старим рішенням, яке не скасовано документально та залишено без змін. Проте системою буде визначена нова дата відхилення пропозиції учасника.

Тим самим постає питання, від якої дати відштовхуватись такому учаснику для обчислення строків оскарження рішення про відхилення його пропозиції — з дати прийняття рішення про відхилення чи дати відхилення, визначеної в системі?

Розглянемо це питання з позиції Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія).

Рішення Колегії від 15.03.2023 № 3195-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-02-02-005227-a.

Обставини розгляду скарги

Рішенням від 14.02.2023 пропозицію Учасника 1 відхилено.

Пропозицію Учасника 2 за рішенням замовника від 15.02.2023 також відхилено. Учасник 2 оскаржив це рішення в порядку статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) з урахуванням норм Особливостей. Колегія своїм рішенням від 01.03.2023 зобов’язала замовника скасувати рішення від 15.02.2023 про відхилення пропозиції Учасника 2.

Варто наголосити, що рішення Колегії від 01.03.2023 жодним чином не торкалось рішення замовника від 14.02.2023 щодо відхилення пропозиції Учасника 1.

На виконання такого рішення Колегії замовник скасовує своє рішення від 15.02.2023, та в системі у зв’язку з наявним обмеженим функціоналом, умовно кажучи, скасовує відхилення обох учасників.

Згодом замовник приймає нове рішення від 06.03.2023, у якому зазначає про залишення рішення від 14.02.2023 без змін та про визначення переможцем Учасника 2.

Позиція скаржника

Не погоджуючись з рішенням про відхилення своєї тендерної пропозиції, Учасник 1, який є скаржником згідно з опрацьованим рішенням, просив Колегію зобов’язати замовника скасувати таке рішення.

Позиція Колегії

Колегією взято до уваги визначені дати за прийнятими замовником рішеннями. Тим самим Колегія наголосила, що рішення від 14.02.2023 про відхилення пропозиції Учасника 1 скасовано та прийнято нове рішення від 06.03.2023, яким знову ж таки відхилено пропозицію Учасника 1. Окремо зупинилась на нормах пунктів 37 і 38 Особливостей в редакції до 19.05.2023 щодо оцінки та розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції. У підсумку Колегія дійшла висновку, що скаржник подав скаргу у строк, визначений пунктом 56 Особливостей у редакції до 19.05.2023.

Коментар

Все ж таки наведене питання залишається спірним, оскільки, з одного боку, фактично на папері рішення від 14.02.2023 не було скасовано та водночас залишено без змін рішенням від 06.03.2023. З іншого ж боку, у системі рішення від 14.02.2023 скасовано та повернуто Учасника на новий розгляд. Тобто в розумінні пункту 37 Особливостей в редакції до 19.05.2023 пропозицію Учасника 1 повторно визначено найбільш економічно вигідною та поновлено строк на розгляд його пропозиції.

Якщо відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції учасника та наявні передумови для визначення такого учасника переможцем закупівлі, замовник може скористатись відповідним взірцем протоколу про визначення учасника переможцем та намір укласти договір, який він знайде на порталі RADNUK.COM.UA.

Читайте також публікації: