- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Цікаве рішення АМКУ щодо підтвердження ступеня локалізації не лише до кінцевого строку подання пропозицій

Відповідно до абзацу 3 пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), під час здійснення публічної закупівлі відповідно до Особливостей (крім випадків, передбачених абзацами четвертим – шостим цього пункту) замовники застосовують положення пункту 6¹ розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон).

За пунктом 6¹ розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень. Замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує у 2023 році 15 відсотків.

Ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за формулою, визначеною підпунктом 1 пункту 6¹ розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.

Порядок підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів (далі — Порядок) затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 № 861.

Згідно з пунктом 10 Порядку перелік товарів з підтвердженим ступенем локалізації формується за результатами автоматичного опрацювання поданих виробником заявок на вебпорталі. Перелік оприлюднюється на вебпорталі та офіційному вебсайті Мінекономіки. Тобто такий перелік розміщено в електронній системі закупівель Prozorro.

У свою чергу, наведеними нормативно-правовими актами не визначено, які умови щодо ступеня локалізації та його підтвердження повинна містити тендерна документація, а також на якому етапі закупівлі такий ступінь повинен бути підтверджений.

Тим самим постає питання, чи повинен замовник відхилити пропозицію учасника, якщо ступінь локалізації товару пропозиції такого учасника не підтверджено, зокрема відомостями з переліку електронної системи, в період подання тендерних пропозицій, в той час коли документацією закупівлі не визначено умов такого підтвердження.

Для вирішення цього питання звернемось до практики Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія).

Рішення Колегії від 18.04.2023 № 4953-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-03-10-008435-a.

Обставини розгляду скарги

Замовник здійснює закупівлю товарів, а саме насосних агрегатів за трьома номенклатурними позиціями. Наведені товари визначені підпунктом 2 пункту 6¹ розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону. Тому такий товар повинен закуповуватись зі ступенем локалізації виробництва не менше 15 відсотків.

Умовами цієї закупівлі не визначено жодних умов, що стосуються локалізації, у тому числі щодо вимог до учасника в частині підтвердження ступеня локалізації виробництва.

Учасник надав пропозицію товару, який відповідає вимогам, установленим замовником. Такого учасника визначено переможцем закупівлі.

Варто зазначити, що датою кінцевого строку подання тендерних пропозицій було 22.03.2023. Дві з трьох запропонованих переможцем позицій товару не були внесені до переліку локалізованих товарів вебпорталу уповноваженого органу станом на кінцевий строк подання тендерної пропозиції.

Позиція скаржника

Не погоджуючись з рішенням замовника про визначення конкурента переможцем торгів, скаржник просив Колегію зобов’язати замовника скасувати таке рішення. Посилаючись на норми пункту 6¹ розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, скаржник зазначив, що в учасника закупівлі виникає обов’язок визначати ступінь локалізації товару в порядку, встановленому КМУ, а в замовника — обов’язок здійснювати закупівлю виключно товарів із підтвердженим ступенем локалізації не менше 15 % у 2023 році та перевіряти дані відомості, які оприлюднюються на його офіційному вебсайті Міністерства економіки. Тим самим наголосив, що визначення конкурента переможцем є незаконним, оскільки учасник не підтвердив, що запропонований товар у тендерній закупівлі є локалізованим. Тому, на думку скаржника, замовник повинен відхилити вказану пропозицію.

Позиція Колегії

Колегія також зупинилась на умовах закупівлі та приписах норми пункту 6¹ розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, включаючи те, що товар за предметом закупівлі визначений в підпункті 2 пункту 6¹ розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, а також навела факт того, що за відомостями вебпорталу уповноваженого органу в розділі «Локалізація» міститься інформація про одну з позицій запропонованого переможцем товару, що додана 01.03.2023, та дві інші позиції, що додані 29.03.2023, тобто після закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій. Виходячи з наведеного, Колегія наголосила, що тендерна документація не містить окремих вимог та необхідності документального підтвердження наявності локалізованої продукції саме на момент подання пропозиції. Тим самим дійшла висновку, що скаржник не довів, що замовник здійснить закупівлю нелокалізованого товару.

Коментар

Важко не погодитись із таким рішенням органу оскарження, оскільки документацією дійсно не було визначено умов щодо підтвердження ступеня локалізації товару учасниками. Крім того, Колегія визначила, що таке підтвердження має місце бути, проте це не означає, що саме на етапі подання пропозицій. У даному випадку наявна необачність замовника та можливий ризик закупити товар без підтвердженого ступеня локалізації або ж зі ступенем нижче встановленого. Знову ж таки рекомендуємо замовникам одразу встановлювати необхідні вимоги, зокрема щодо підтвердження учасниками ступеня локалізації виробництва, саме в період подання тендерних пропозицій.

Замовник може скористатись взірцем тендерної документації та інших документів, які стосуються норм закупівельного законодавства щодо локалізації, що розміщені в розділі «Локалізація виробництва» зразків документів порталу RADNUK.COM.UA.

Читайте також публікації: