- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Чи бере АМКУ до уваги уточнення додаткових обставин після подання скарги

При оскарженні скаржник може викласти у скарзі обставини неправомірності декількох рішень замовника. Наприклад, коли одним рішенням замовник неправомірно відхилив пропозицію скаржника та іншим визначив переможцем конкурента, пропозиція якого підлягала відхиленню. Та чи може скаржник визначити нові обставини оскарження, аніж ті, що були викладені у скарзі, вже після подання скарги та  її оплати? Практику АМКУ читайте у матеріалі.

Враховуючи приписи пункту 59 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), до органу оскарження подаються такі скарги:

Цією ж нормою визначено строк для подання скарги.

Частиною 5 статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VІІІ (далі — Закон) визначено основні вимоги до таких скарг. Зокрема, пунктом 3 цієї частини встановлено, що скарга повинна містити інформацію про підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати.

Тобто суб’єкт оскарження готує скаргу, викладаючи в ній порушення законодавства у сфері публічних закупівель, вчинені рішеннями, діями чи бездіяльністю замовника.

За сталою і звичною практикою допускається оскарження в одній скарзі декількох рішень, дій чи бездіяльності замовника. Тобто скаржник може викласти обставини неправомірності декількох рішень замовника. Наприклад, коли одним рішенням замовник неправомірно відхилив пропозицію скаржника та іншим визначив переможцем конкурента, пропозиція якого підлягала відхиленню. Тим самим в одній скарзі можна оскаржити ці два рішення, головне, щоб строки на оскарження перетнулися.

Та чи може скаржник визначити нові обставини оскарження, аніж ті, що були викладені у скарзі, вже після подання скарги й тим більше її оплати?

Подивимось, що стосовно цього думає Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Комісія).

Рішення Комісії від 23.08.2023 № 13335-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-06-20-014727-a.

Обставини розгляду скарги

Вважаючи рішення про визначення конкурента переможцем неправомірним, суб’єкт оскарження подав скаргу до АМКУ, у якій просив Комісію зобов’язати замовника скасувати таке рішення, посилаючись на обставини невідповідності пропозиції учасника умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.

Варто зазначити, що повідомлення про намір укласти з переможцем договір про закупівлю оприлюднено 18.10.2023. Скаргу подано до органу оскарження 23.10.2023, тобто в останній день оскарження, враховуючи припис абзацу 3 пункту 59 Особливостей. Скаргу прийнято до розгляду та визначено дату засідання розгляду скарги 02.11.2023.

27.10.2023 скаржник через електронну систему закупівель до матеріалів скарги долучив додаткові пояснення. Ці пояснення залучено не пізніше трьох робочих днів до дати розгляду скарги. Тобто в допустимих строках, визначених абзацом 7 частини 16 Закону.

У цих поясненнях скаржник посилається на нові обставини порушення зі сторони замовника закупівельного законодавства, знову ж таки в частині вимог щодо зобов’язання замовника скасувати рішення про визначення конкурента переможцем, проте вже з інших, так би мовити, додаткових підстав, а саме бездіяльності замовника щодо невідхилення пропозиції переможця відповідно до вимог абзацу 3 підпункту 3 пункту 44 Особливостей.

Позиція Комісії

Комісією встановлено факт, що за додатковими поясненнями скаржник оскаржує дії/бездіяльність замовника в частині невідхилення пропозиції переможця з підстав ненадання документів, передбачених для переможця. Отже, зазначена дія/бездіяльність замовника не була предметом розгляду скарги. При цьому скаржником не внесено плату через електронну систему закупівель та, відповідно, не створено реєстраційну картку такої скарги щодо порушення, наведеного скаржником. Тим самим Комісія дійшла висновку, що наведена скаржником інформація, завантажена 27.10.2023, не відповідає в цій частині, зокрема, вимогам пункту 56 Особливостей, а також частині 5 статті 18 Закону. Тому Комісія припинила розгляд скарги в цій частині в порядку пункту 64 Особливостей.

Коментар

Зі змісту прийнятого Комісією рішення вбачається, що нові обставини оскарження, які, зокрема, порушують права скаржника, якщо їх не викладено в скарзі, яка вже подана і ще й прийнята до розгляду, повинні бути предметом оскарження вже за іншою скаргою.

Ще одним цікавим моментом, на який нас наштовхує таке рішення, це обчислення строку на оскарження бездіяльності замовника щодо невідхилення пропозиції переможця з підстав абзацу 3 підпункту 3 пункту 44 Особливостей, адже перебіг початку обчислення такого строку все ж таки повинен розпочинатись з наступного дня після закінчення строку, визначеного абзацом 15 пункту 47 Особливостей. Проте як бути з оскарженням, якщо, для прикладу, на шостий день після наміру замовник та переможець укладуть договір і тим більше такий договір буде оприлюднено, а закупівлю завершено? Звичайно, можна оскаржити дії замовника до суду. Але конкурентам краще не зволікати й намагатися встановлювати відповідні обставини на наступний день після закінчення строку, визначеного абзацом 15 пункту 47 Особливостей.

А для оскарження в пригоді може стати шаблон скарги на рішення, дії чи бездіяльність замовника після оцінки тендерних пропозицій за Особливостями, який можна знайти на порталі RADNUK.COM.UA.

Читайте також публікації: