- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Локалізація: окремі вимоги й міжнародні зобов’язання. Бонус — таблиці замовнику з необхідними угодами з пороговими значеннями

Законом України від 16.12.2021 № 1977-ІХ «Про внесення змін до Закону України „Про публічні закупівлі“» щодо створення передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості» (далі — Закон № 1977) до закупівельного законодавства додано нове поняття «ступінь локалізації виробництва» та вимогу враховувати цей показник протягом найближчих 10 років у разі закупівлі низки високотехнологічних товарів на суму від 200 тис. грн.

Ступінь локалізації виробництва — показник місцевої складової у питомій вазі вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових вітчизняного виробництва у собівартості товару, що є предметом закупівлі.

Для практичної реалізації Закону № 1977 Кабінет Міністрів України постановою від 02.08.2022 № 861 (далі — Порядок № 861) затвердив:

Перелік товарів з підтвердженим ступенем локалізації

Згідно з Порядком № 861 ступінь локалізації розраховується виробником товару та автоматично підтверджується шляхом математичної перевірки інформації, внесеної до форми калькуляції собівартості товару. До яких взагалі товарів слід застосовувати локалізацію? Для зручності ми всі їх перелічили в правовій базі порталу:

Для підтвердження ступеня локалізації на одному з електронних майданчиків (вибраному вами) необхідно заповнити відповідні поля заявки, яка сформується автоматично у разі, коли в електронні поля, що визначені як обов’язкові до заповнення, інформація внесена у повному обсязі, не містить арифметичних помилок, накладено кваліфікований електронний підпис керівника виробника товару або уповноваженої ним особи. Цікавить, як покроково це зробити? Переходь до алгоритму внесення товару до реєстру на виконання норм щодо ступеня локалізації. Перед цим можеш завантажити:

Міністерство економіки України листом № 3323-04/62315-06 від 30.08.2022 надало роз’яснення щодо здійснення закупівель з урахуванням вимоги щодо локалізації, у якому повідомило, зокрема, таке:

«…забезпечення технічної реалізації подання заявки та можливості заповнення виробником товару форми калькуляції собівартості товару на веб-порталі здійснюється адміністратором електронної системи закупівель. Наказом Мінекономіки від 07.04.2020 № 648 веб-порталом Уповноваженого органу з питань закупівель визначено інформаційно-телекомунікаційну систему “PROZORRO” за адресою в мережі Інтернет: www.prozorro.gov.ua, а відповідальним за забезпечення функціонування та наповнення веб-порталу є державне підприємство “ПРОЗОРРО” (далі – ДП “ПРОЗОРРО”). Тому з питань технічної реалізації суб’єктам слід звертатися до адміністратора системи ДП “ПРОЗОРРО”…».

Отже, перелік товарів з уже підтвердженим ступенем локалізації оприлюднюється на вебпорталі та офіційному вебсайті Мінекономіки за посиланнями: https://prozorro.gov.ua/page/localisation та https://cutt.ly/SX8MmIQ.

Варто також зазначити, що відповідно до вимог пункту 61 Закону у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених цим пунктом, процедури закупівлі таких робіт чи послуг здійснюються з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом.

Таким чином, вимоги щодо локалізації стосуються як закупівлі товарів, так і робіт і послуг.

Локалізація в закупівлях за Постановою № 169

Мінекономіки у своєму листі № 3323-04/62315-06, зокрема, зауважує:

«Згідно з статтею 22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості, як, зокрема, інструкція з підготовки тендерних пропозицій. При цьому тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

Разом з тим Уповноважений орган формує та веде перелік товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, який оприлюднюється на його офіційному веб-сайті.

Таким чином, для підтвердження відповідного ступеню локалізації згідно Закону замовник може встановити в тендерній документації вимогу про зазначення у тендерній пропозиції учасника інформації про наявність запропонованого товару в переліку із відповідним ступенем локалізації, який формує та веде Уповноважений орган, або встановити вимогу вказати безпосередньо посилання на відповідний товар тощо.

Аналогічні вимоги встановлюються замовниками при проведенні переговорної закупівлі під час запрошення на переговори та замовниками, що визначені пунктом 4 частини першої статті 2 цього Закону, при проведенні спрощених закупівель, вартість яких дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, у оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, а також під час закупівель, що здійснюються замовниками згідно нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, якими охоплюються питання закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану…».

Зважаючи на думку Мінекономіки в частині «…а також під час закупівель, що здійснюються замовниками згідно нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, якими охоплюються питання закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану…», згадаємо, що представник ДП «Прозорро» в «Інтерв’ю з Наталією Шимко щодо ступеня локалізації виробництв» також зазначає, що незалежно від способу, який замовник вибирає для закупівлі відповідних товарів, він має здійснювати закупівлю з урахуванням особливостей локалізації виробництва.

Тобто незалежно від того, чи застосовує замовник одну з процедур закупівлі по Закону, чи проводить закупівлю за Постановою № 169, якщо вартість предмета закупівлі перевищує 200 тис. гривень і товар є в переліку товарів, до яких мають застосовуватись вимоги щодо локалізації, замовник не може ігнорувати ці особливості. 

З детальним аналізом роз’яснення Мінекономіки ви можете ознайомитись у статті «Огляд листа Мінекономіки від 30.08.2022 щодо локалізації».

Локалізація й міжнародні зобов’язання України

Варто зазначити, що Законом також визначено перелік випадків, у яких вимоги щодо локалізації виробництва не застосовуються, а саме: відповідно до абзацу 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону про закупівлю цей пункт не застосовується до закупівель, які підпадають під дію положень Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі», а також положень про державні закупівлі інших міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Згідно з абзацом 2 пункту 3 Порядку № 861 перелік країн, з якими укладено угоди про вільну торгівлю, а також перелік країн, які є учасниками Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі», публікується на офіційному вебсайті Мінекономіки за посиланнями:

https://cutt.ly/bXOOz1H

https://cutt.ly/cXOQ4P1

https://cutt.ly/4XOWyAi.

Зробимо акцент: із запровадженням практичного механізму реалізації Порядку № 861 замовники, що придбаватимуть будь-який товар з переліку в підпункті 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону про закупівлі чи із затверджених Урядом додаткових переліків  (а заразом і робіт чи послуг, які передбачають передачу у власність замовника певних товарів) на суму від 200 тис. грн, мають включити до тендерної документації вимогу щодо підтвердження постачальником ступеня локалізації виробництва АБО документального підтвердження того факту, що на учасника не поширюється правило підтвердження локалізації пропонованого ним товару.

За змістом пункту 3 Порядку № 861 таким документальним підтвердженням має стати сертифікат про походження товару.

Замість підбивання підсумків даруємо бонус: для читачів редакцією порталу нижче підготовлено у доступному вигляді перелік з виключеннями із зазначенням необхідних угод, країни, типів замовників та порогових значень. Тобто якщо замовник впевнився, що його публічна закупівля підлягає локалізації, варто звірити з нищенаведеними переліками, а саме звернути увагу на:

  1. Країну походження товару;
  2. Вартісні межі.  

Якщо предмет закупівлі походить, наприклад, з Німеччини (див. угоди нижче) і його вартість, приміром, складає 200 млн грн, замовник може не застосовувати ступінь локалізації.

І. Угода про державні закупівлі Світової організації торгівлі, Закон України № 1029-VIII «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі» (GPA).

Угода про державні закупівлі (GPA 2012) складається з 21 сторони, що охоплює 48 членів СОТ, а саме: Вірменія, Австралія, Канада, Австрія, Бельгія, Данія, Фінляндія, Франція, Німеччина, Греція, Ірландія, Італія, Люксембург, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Кіпр, Чеська Республіка, Естонія, Угорщина, Латвія, Литва, Мальта, Польща, Словаччина, Словенія, Болгарія, Румунія, Хорватія, Гонконг, Китай, Ісландія, Ізраїль, Японія, Республіка Корея, Ліхтенштейн, Молдова, Чорногорія, Нідерланди, Нова Зеландія, Норвегія, Сінгапур, Швейцарія, Китайський Тайбей, Об’єднане Королівство, США.

В таблиці 1 наведено вартісні пороги закупівель, які потрапляють під дію угоди «Про державні закупівлі».

Таблиця 1

ЗамовникТовариПослугиРоботи
1) Центральні урядові органи:

а) Органи управління діяльністю Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України;  
b) Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, урядові органи, створені у системі центральних органів виконавчої влади;
c) Конституційний Cуд України, Верховний Cуд України та вищі спеціалізовані суди.
Установи та організації, визначені Конституцією України, або які є частиною Кабінету Міністрів України, а також, спеціально уповноважені розвідувальні органи, а також органи, установи і організації, які є головними розпорядниками коштів державного бюджету відповідно до українського законодавства (наприклад, Національний банк, Антимонопольний комітет, Генеральна прокуратура, Рахункова палата тощо);  
d) Національна академія наук України та галузеві академії наук;
e) Інші установи та організації, які підпорядковані зазначеним вище органам, і які фінансуються з державного бюджету.  
Конкретний перелік замовників можна перевірити за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/981_056#n25    
130 000 СПЗ ~ 4 919 746 грн130 000 СПЗ ~ 4 919 746 грн5 000 000 СПЗ ~ 189 221 000 грн
 ТовариПослугиРоботи
1. Органи виконавчої влади (у районах, районах Автономної Республіки Крим, містах Києві та Севастополі):  
a) місцеві державні адміністрації;  
b) місцеві управління (обласні або регіональні управління) міністерств та інших центральних органів виконавчої влади.  
2. Обласні та місцеві органи влади (наприклад, область, район, місто, район у місті, селище, село):  
а) виконавчі органи та секретаріати місцевих рад.  
3. Органи, які забезпечують функціонування Автономної Республіки Крим:  
a) Парламент Автономної Республіки Крим;  
b) Рада міністрів Автономної Республіки Крим;  
c) міністерства та інші органи державної влади Автономної Республіки Крим.  
4. Інші установи та організації, які фінансуються з державного або місцевих бюджетів.  
Конкретний перелік замовників можна перевірити за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/981_056#n25  
200 000 СПЗ ~ 7 568 840 грн200 000 СПЗ ~ 7 568 840 грн5 000 000 СПЗ ~ 189 221 000 грн
 ТовариПослугиРоботи
Інші установи, підприємства чи організації, які здійснюють діяльність у таких сферах:
a) забезпечення виробництва, транспортування, постачання, зберігання газу;  
b) забезпечення виробництва, транспортування та постачання теплової енергії;  
c) забезпечення виробництва, транспортування та постачання електричної енергії;  
d) забезпечення виробництва, транспортування та постачання питної води;  
e) забезпечення функціонування об’єктів централізованого водовідведення та каналізації;  
f) надання послуг з використання інфраструктури залізничного транспорту загального користування;  
g) забезпечення функціонування міського електричного транспорту та експлуатація його об’єктів для надання послуг з перевезення;  
h) надання послуг автобусних станцій, портів, аеропортів;  
i) надання послуг з аеронавігаційного обслуговування польотів повітряних суден;  
j) надання послуг поштового зв’язку;  
k) геологічне дослідження (у тому числі дослідно-промислова розробка) нафтогазоносних надр, родовищ вугілля та інших видів твердого палива;  
l) забезпечення експлуатації та управління фіксованими телекомунікаційними мережами загального користування або надання телекомунікаційних послуг загального користування;  
m) забезпечення транспортування, зберігання та переробки сирої нафти і нафтопродуктів.  
Конкретний перелік замовників можна перевірити за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/981_056#n25    
400 000 СПЗ ~ 15 137 680 грн400 000 СПЗ ~ 15 137 680  грн5 000 000 СПЗ ~ 189 221 000 грн

ІІ. Угода про вільну торгівлю між Україною та державами Європейської асоціації вільної торгівлі (у яку входять Швейцарія, Ліхтенштейн, Норвегія та Ісландія) (ЄАВТ) (ратифіковано Законом України № 4091-VI від 07.12.2011) — Розділ 6: Державні закупівлі).

Таблиця 2

ЗамовникТовариПослугиРоботи
Організації на центральному рівні:
1. Органи, уповноважені Верховною Радою України, Президентом України і Кабінетом Міністрів України для адміністрування їх діяльності;
2. Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, урядові органи, створені у системі центральних органів виконавчої влади;  
3. Конституційний Суд України, Верховний Суд України та вищі спеціалізовані суди;  
4. Установи та організації, які визначені Конституцією України (254к/96-ВР) або бути частиною Кабінету Міністрів України, а також спеціально уповноважені органи, що мають право здійснювати розвідувальну діяльність, а також органи, установи і організації, які класифікуються як основні користувачі бюджетних коштів   держави  відповідно до українського законодавства (наприклад,  Центральний банк,  Антимонопольний комітет, Рахункова палата, і т. д.);       
5. Національна академія наук України та галузеві академії наук.
130 000 СПЗ ~ 4 919 746 грн130 000 СПЗ ~ 4 919 746 грн5 000 000 СПЗ ~ 189 221 000 грн
 ТовариПослугиРоботи
Організації на субцентральному рівні:  
1. Регіональні  та місцеві органи влади (наприклад,  область, район, місто, район у місті, селище, село):     
— Органи виконавчої влади та секретаріати місцевих рад.       
2. Органи, які забезпечують функціонування Автономної Республіки Крим:     
— Парламент Автономної Республіки Крим;     
— Ради міністрів Автономної Республіки Крим;     
— Міністерства  та  інші  органи  державної влади Автономної Республіки Крим.       
3. Інші  бюджетні  установи,  які  фінансуються  за   рахунок державного або місцевих бюджетів.       
4. Інші органи, які:     
a) створюються з конкретною метою задоволення потреб в загальних інтересах, некомерційного або промислового характеру, а також       
b) мають статус юридичної особи, а також       
c) фінансуються здебільшого за рахунок держави, регіональними або місцевими органами влади,  або іншими подібними організаціями, або вони є предметом управління та нагляду з боку цих органів, або мають адміністративну,  керуючу чи наглядову раду, більше половини членів  якої  призначені  державою,  регіональними  або  місцевими органами влади, або іншими подібними організаціями.
130 000 СПЗ ~ 4 919 746 грн130 000 СПЗ ~ 4 919 746 грн5 000 000 СПЗ = 189 221 000 грн
 ТовариПослугиРоботи
Організації, які діють у комунальному секторі, та інші охоплені організації.  
Організації, які ведуть закупівлі згідно з наведеним нижче списком і принаймні один вид їхньої діяльності належить до будь-якого з таких секторів:
1. Надання  або експлуатація фіксованих мереж, призначених для забезпечення послуг населенню у зв’язку з видобутком, транспортуванням і розподілом питної води або постачання питної води до таких мереж;
2. Функціонування мереж фіксованого надання послуг населенню у сфері транспорту, трамваїв, тролейбусів, автобусів або кабелів;       
3. Використання    географічної    зони    для   забезпечення аеропортами або  іншими  об’єктами,  терміналами  перевізників  по повітрю;       
4. Експлуатація  географічної  зони для забезпечення морським чи  внутрішнім  портом  або  іншими  терміналами  перевізників  по внутрішніх водних шляхах;       
5. Виробництво електроенергії.    
400 000 СПЗ ~ 15 137 680 грн400 000 СПЗ ~ 15 137 680 грн5 000 000 СПЗ ~189 221 000 грн

ІІІ. Угода про асоціацію між Україною, з одного боку, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їх державами-членами (ратифіковано Законом України № 1678-VII від 16.09.2014 — Глава 8: Державні закупівлі, Додаток XXI до Глави 8: Державні закупівлі).

Таблиця 3

СумаТип договору
135 000 EURДля державних договорів на поставку товарів та надання послуг для центральних державних органів, а також розробка вимог до конкурсів, які проводять зазначені державні органи
209 000 EURДля державних договорів на поставку товарів та надання послуг, на які не поширюється положення попереднього пункту
5 225 000 EURДля державних договорів на виконання робіт
5 225 000 EURДля державних концесій
418 000 EURДля договорів поставки товарів та надання послуг для інших установ, підприємств чи організацій
750 000 EURДля державних договорів надання послуг для соціальних та інших специфічних послуг
1 000 000 EURДля договорів надання послуг для соціальних та інших специфічних послуг в інших установах, підприємствах чи організаціях

IV. Угода про вільну торгівлю між Україною та Канадою (CUFTA) (ратифіковано Законом України від 14.03.2017 року № 1917-VIII — Глава 10: Державні закупівлі).

Таблиця 4

ЗамовникТовариПослугиРоботи
1. Центральні органи влади130 000 СПЗ ~ 4 919 746 грн130 000 СПЗ ~ 4 919 746 грн5 000 000 СПЗ ~ 189 221 000 грн
2. Інші установи, підприємства та організації400 000 СПЗ ~ 15 137 680 грн400 000 СПЗ ~ 15 137 680 грн5 000 000 СПЗ ~ 189 221 000 грн

V. Угода про політичне співробітництво, вільну торгівлю і стратегічне партнерство між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії (ратифіковано Законом України від 16.12.2020 № 1100-IX) – Глава 8: Державні закупівлі, Додаток XVI до Глави 8 Державні закупівлі.

Таблиця 5

СумаТип договору
130 000 CПЗ ~ 4 919 746 грнДля державних контрактів на поставку товарів та надання послуг для центральних державних органів, а також розробка вимог до конкурсів, які проводять зазначені державні органи
200 000 СПЗ ~ 7 568 840 грнДля державних контрактів на поставку товарів та надання послуг, на які не поширюється попередній пункт
5 000 000 СПЗ ~ 189 221 000 грнДля державних контрактів на виконання робіт
5 000 000 СПЗ ~ 189 221 000 грнДля державних контрактів на виконання робіт у комунальному та інфраструктурному секторах
5 000 000 СПЗ ~ 189 221 000 грнДля державних концесій
400 000  СПЗ ~ 15 137 680 грнДля державних контрактів на поставку товарів та надання послуг у комунальному та інфраструктурному секторах
665 000 GBRДля державних договорів надання послуг для соціальних та інших специфічних послуг
885 000 GBRДля договорів надання послуг для соціальних та інших специфічних послуг у комунальному та інфраструктурному секторах

Довідково: спеціальні права запозичення (СПЗ) (англ. special drawing rights, SDR, SDRs) — резервний та платіжний засіб, що емітується Міжнародним валютним фондом (МВФ). Існує лише в безготівковій формі у вигляді записів на банківських рахунках.

Розрахунок порогових значень базується на середньому денному курсі національної валюти в СПЗ за попередній дворічний період (наприклад, на 2022–2023 рр. розрахунок проводиться з урахуванням курсу з листопада 2019 року по жовтень 2021 року). На 2022–2023 рр. для України цей курс складатиме 1 СПЗ = 37,8442 грн. Наступне коригування порогових значень буде здійснено через два роки і набуде чинності з 01.01.2024.

Звертаємо увагу, що на порталі RADNUK.COM.UA також розміщено: