- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Шість невідповідностей переможця умовам ТД та інші порушення: практика ДАСУ за особливостями

Пропонуємо вашій увазі висновок моніторингу відкритих торгів, які проводилися згідно з Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості). Державна аудиторська служби України (далі — Держаудитслужба) виявила аж шість невідповідностей учасника-переможця вимогам замовника, встановленим у тендерній документації (далі — ТД), окрім цього замовник припустився помилок при складанні тендерної документації та оприлюдненні інформації про закупівлю.

Моніторинг UA-M-2023-03-14-000090, оголошення UA-2023-02-21-001245-a

Невідхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню

Підстава № 1. У пункті 4 розділу 6 ТД замовник зазначив, що для цілей укладання договору про закупівлю за результатами цих відкритих торгів з особливостями учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції довідки з обслуговуючих банків з інформацією про наявність в учасника відкритого рахунку в таких банківських установах із зазначенням його номера у форматі IBAN та довідки з обслуговуючого банку (обслуговуючих банків) про відсутність простроченої заборгованості по кредитах та позиках не раніше дати оголошення закупівлі. Проте у складі тендерної пропозиції учасником ПП «Г» не надано довідки з обслуговуючих банків з інформацією про наявність в учасника відкритого рахунку в таких банківських установах із зазначенням його номера у форматі IBAN та довідки з обслуговуючого банку (обслуговуючих банків) про відсутність простроченої заборгованості по кредитах та позиках не раніше дати оголошення закупівлі, чим не дотримано вимоги пункту 4 розділу 6 ТД.

Підстава № 2. У пункті 6 розділу 3 ТД замовник зазначив, що на підтвердження відповідності пропозиції технічним вимогам учасник у складі тендерної пропозиції має надати документи, а саме: кошторисну документацію, що повинна бути розроблена за допомогою програмного комплексу АВК-5/ іншого сумісного з ним ПК з урахуванням останніх змін до державних будівельних норм і правил України, у форматі PDF, завірену інженером-проєктувальником учасника, яка має складатися з пояснювальної записки, договірної ціни, локальних кошторисів, підсумкової відомості ресурсів, загальновиробничих витрат. Отже, з метою правильного та об’єктивного формування вищеперелічених кошторисних документів учасник повинен мати кваліфікованого працівника в особі інженера-проєктувальника, який спроможний виконати інженерно-будівельне проєктування у частині кошторисної документації. Про наявність такого працівника обов’язково вказати в довідці про працівників відповідної кваліфікації (у довільній формі), які мають необхідні знання та досвід (для керівного та інженерно-технічних працівників тощо). На підтвердження визначеної кваліфікації інженера-проєктувальника учасник повинен надати кваліфікаційний сертифікат, що виданий атестаційною архітектурно-будівельною комісією, а також за потреби, згідно з чинним законодавством України, свідоцтво про підвищення кваліфікації за відповідним напрямом. ПП «Г» надано довідку від 28.02.2023 № 10 про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід (для керівного та інженерно-технічних працівників тощо), у якій зазначено про кошторисника Щербіну Артема Вікторовича.

Проте у складі тендерної пропозиції учасником ПП «Г» не надано кваліфікаційного сертифіката інженера-проєктувальника у частині кошторисної документації, що виданий атестаційною архітектурно-будівельною комісією, чим не дотримано вимоги пункту 6 розділу 3 ТД.

Підстава № 3. Учасником ПП «Г» у складі тендерної пропозиції надано кошторисну документацію: пояснювальну записку, договірну ціну, локальний кошторис, підсумкову відомість ресурсів, загальновиробничі витрати, які не завірені інженером-проєктувальником учасника, чим не дотримано вимоги пункту 6 розділу 3 ТД.

Підстава № 4. Відповідно до пункту 6 розділу 3 ТД за результатами виконання договору підряду підрядник гарантує якість закінчених робіт, змонтованих конструкцій, досягнення показників, визначених у проєктній документації, та можливість експлуатації об’єкта протягом гарантійного строку. При цьому гарантійний строк не може бути менший, ніж це передбачено нормативно-правовими актами, згідно з положеннями яких укладається договір підряду за результатами цих торгів, та які передбачені згідно з розділом 6 ТД. У складі тендерної пропозиції учасник надає інформацію у довільній формі із зазначенням терміну (тривалості) зазначеного гарантійного строку, що пропонується таким учасником. Проте у складі тендерної пропозиції учасником ПП «Г» надано довідку в довільній формі від 28.02.2023 № 9, у якій відсутня інформація щодо терміну гарантійного строку, що пропонується таким учасником, чим не дотримано вимоги пункту 6 розділу 3 ТД.

Підстава № 5. Відповідно до пункту 8 розділу 4 Додатка 2 до ТД, учасник повинен надати копію декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки. Обов’язковою умовою, згідно з декларацією, є те, що місце виконання робіт підвищеної небезпеки має співпадати з населеним пунктом замовника або ж міститися інформація про те, що роботи виконуються на об’єктах замовників згідно з договорами. У разі, якщо отримання декларації не передбачено законодавством, учасник надає лист-пояснення з посиланням на нормативні акти або копію/ї роз’яснення/нь державних органів. Проте у складі тендерної пропозиції учасником ПП «Г» не надано ані копії декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки, ані листа-пояснення з посиланням на нормативні акти, або копії/й роз’яснення/нь державних органів у разі, якщо отримання декларації не передбачено законодавством, чим не дотримано вимоги пункту 8 розділу 4 Додатка 2 до ТД.

Підстава № 6. Відповідно до пункту 7 розділу 4 Додатка 2 до ТД, учасник повинен надати довідку в довільній формі з відомостями про учасника із зазначенням певної інформації, у тому числі системи та ставки оподаткування, кількості найманих працівників. Проте у складі тендерної пропозиції учасником ПП «Г» надано довідку в довільній формі з відомостями про учасника від 28.02.2023 № 14, у якій відсутня інформація про систему та ставки оподаткування, кількість найманих працівників, чим не дотримано вимоги пункту 7 розділу 4 Додатка 2 до ТД.

Замовник на порушення вимог абзацу шостого підпункту 2 пункту 41 Особливостей не відхилив тендерну пропозицію учасника ПП «Г» як таку, що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини 3 статті 22 Закону. Відповідно до даних електронної системи закупівель замовником 08.03.2023 оприлюднено Договір про закупівлю, укладений з ПП «Г».

Відповідно до пункту 2.1 розділу 2 Договору перелік та вартість послуг на об’єкті підряду визначається згідно зі зведеним кошторисним розрахунком вартості послуг, що додається до Договору та є його невід’ємною частиною.

Так, в оприлюдненому в електронній системі закупівель Договорі відсутній зведений кошторисний розрахунок вартості послуг, який є його невід’ємною частиною відповідно до пункту 2.1 розділу 2 Договору.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, у тому числі договір про закупівлю та всі додатки до нього, протягом трьох робочих днів з дня його укладення.

Окрім цього, моніторингом встановлено, що відповідно до пункту 1 розділу 4 ТД кінцевий строк подання тендерних пропозицій зазначений в електронній системі закупівель. Проте в ТД замовником не вказано кінцевого строку подання тендерних пропозицій, чим не дотримано вимоги пункту 14 частини 2 статті 22 Закону, яким визначено, що ТД повинна містити відомості про кінцевий строк подання тендерних пропозицій, та пункту 28 Особливостей. Також на порушення пункту 10 частини 1 статті 10 Закону замовником оприлюднено в електронній системі закупівель Договір не у повному обсязі, а саме відсутній зведений кошторисний розрахунок вартості послуг, який є його невід’ємною частиною відповідно до пункту 2.1 розділу 2 Договору.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які є значущими через необ’єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за Договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору.

Нагадуємо, що невідхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню, вважається значним порушенням та відповідно до статті 16414 Кодексу України про адміністративні правопорушення тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від тисячі п’ятисот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 25 500 – 51 000 грн. Ці самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, тягнуть за собою накладення штрафу від трьох тисяч до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що складає 51 000 – 85 000 грн.

За нагоди використовуйте лист-роз’яснення щодо неможливості надати відповідь на запит ДАСУ.

Читайте також:

«Невідхилення тендерної пропозиції, яка підлягала відхиленню: практика моніторингу»;

«Найсвіжіші висновки моніторингу, опубліковані під час воєнного стану»;

«Одна процедура, три порушення: які наслідки для замовника? Практика ДАСУ».

Нагадаємо, на порталі є книга «Практика моніторингу процедур закупівель» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями: