- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Перші моніторинги ДАСУ закупівель без використання ЕСЗ

19.05.2023 набули чинності зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), якими, зокрема, передбачено, що Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).

Отже, Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ) та її міжрегіональні територіальні органи з 19.05.2023 перевіряють у тому числі закупівлі, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель.

Рекомендуємо ознайомитися зі статтями «Нова редакція Особливостей через призму проведення моніторингу закупівель» та «Чи вправі Держаудитслужба моніторити закупівлі без використання ЕСЗ, здійснені до 19.05.2023?».

У вільному доступі вже з’явилися підтвердження того, що ДАСУ перевіряє такі закупівлі. Пропонуємо ознайомитися.

Моніторинг UA-M-2023-07-11-000018, оголошення UA-2023-06-22-005224-a

Предмет закупівлі: ДК 021:2015:45260000-7: Покрівельні роботи та інші спеціалізовані будівельні роботи. Поточний ремонт покрівлі будівлі відділення фізичної та реабілітаційної медицини КНП «Миколаївська обласна дитяча клінічна лікарня».

У межах проведення моніторингу закупівлі Держаудитслужба звернулася до замовника для отримання пояснень та інформації. Зокрема, просить надати документальне підтвердження наявності підстав для укладення договору про надання послуг з поточного ремонту від 21.06.2023 № 30/40/23 без застосування відкритих торгів.

Замовник у відповіді зазначає, що закупівля здійснювалася відповідно до підпункту 4 пункту 13 Особливостей, тобто в замовника існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу. До відповіді додано Акт обстеження об’єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії РФ, та протокол замовника, яким було прийняте рішення здійснити закупівлю відповідно до підпункту 4 пункту 13 Особливостей.

Держаудитслужба повторно звертається до замовника та пропонує надати документальне підтвердження існування об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення у 2023 році закупівлі з поточного ремонту покрівлі, пошкодженої у вересні 2022 року. Також пропонує надати копії документів про надання бюджетного призначення та бюджетних асигнувань для здійснення поточного ремонту покрівлі будівлі відділення фізичної та реабілітаційної медицини КНП «Миколаївська обласна дитяча клінічна лікарня».

На момент написання матеріалу замовник відповідних пояснень через електронну систему закупівель не надав. Моніторинг перебуває у статусі «здійснення моніторингу». Отже, очікуємо відповідь замовника та висновок ДАСУ.

Коментар: норми Особливостей не містять чіткого переліку документів, якими замовник може підтвердити закупівлю згідно з пунктом 13. Таким чином, замовник самостійно визначає документи, що підтверджують наявність умов застосування виключень по підпункту 4 пункту 13. Водночас радимо мати обґрунтування, надане третьою особою: уповноваженим органом, експертною установою, Торгово-промисловою палатою, керівною організацією тощо. Ознайомтеся з матеріалом «Нагальна потреба як причина незастосування відкритих торгів чи електронного каталогу (пункт 13 Особливостей)».

Моніторинг UA-M-2023-07-04-000032, оголошення UA-2023-06-02-008699-a

Предмет закупівлі: ДК 021:2015: 45454000-4 — Реконструкція. Реконструкція Об’єкта № 1.

Під час проведення моніторингу ДАСУ звернулась до замовника та запропонувала надати обґрунтування підстав здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель, у тому числі обґрунтування підстав віднесення інформації про закупівлю до інформації з обмеженим доступом, або що розголошення такої інформації зараз може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку.

Відповідь замовника: «посилається на підпункти 1 та 13 пункту 13 Особливостей.

<…> з метою забезпечення життєдіяльності населення України в умовах воєнного стану Кабінетом Міністрів України постановою від 27.12.2022 № 1482 затверджено Порядок реалізації експериментального проекту щодо будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури (далі — Порядок). На виконання приписів Порядку, спільним наказом Міністерства енергетики України та Міністерства розвиту громад, територій та інфраструктури України від 21.03.2023, якому присвоєно гриф „для службового користування“, затверджено Перелік об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури для їх будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів з їх захисту (із зазначенням найменування та місцезнаходження).

Відповідно до частини першої статті 6 Закону України „Про доступ до публічної інформації“ інформацією з обмеженим доступом є: конфіденційна інформація, таємна інформація, службова інформація. Відповідно до частини другої статті 9 Закону України „Про доступ до публічної інформації“ документам, що містять інформацію, яка становить службову інформацію, присвоюється гриф „для службового користування“.

Беручи до уваги вищевикладене, інформація (зокрема, найменування та місцезнаходження об’єкта) належить до інформації з обмеженим доступом, а також вказана закупівля здійснюється для/з будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, що дає право замовнику скористатись виключеннями пункту 13 Особливостей».

Держаудитслужба: за результатами моніторингу, з урахуванням пояснень замовника, встановлено, що закупівля робіт з реконструкції Об’єкта № 1 здійснена на підставі Переліку об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури для їх будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів з їх захисту, затвердженого спільним наказом Міністерства енергетики України та Міністерства розвиту громад, територій та інфраструктури України від 21.03.2023, якому присвоєно гриф «для службового користування».

Відповідно до пункту 13 Особливостей, придбання замовниками робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів у разі, коли інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення відкритих торгів та / або в тендерній документації, належить до інформації з обмеженим доступом або коли її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку, та / або безпеці об’єктів енергетичної чи газової інфраструктури, та / або об’єктів електроенергетики, та / або об’єктів розробки чи видобування вуглеводнів, за наявності відповідного обґрунтування.

За результатами аналізу питань дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба порушень не встановила.

Коментар: щодо підпункту 1 пункту 13 Особливостей законодавство про закупівлі не містить окремих інструкцій, як визначити, чи несе оприлюднення тієї чи іншої інформації (яка не належить до інформації з обмеженим доступом) загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку. Тому це питання залишається на розсуд замовника.

Радимо ознайомитися зі статтями «Інформація, яка може нести загрозу національній чи громадській безпеці: як її визначити» та «Мінекономіки про укладення прямого договору, коли інформація може нести загрозу національній та громадській безпеці».

Як бачимо, при перевірці закупівель без застосування електронної системи закупівель аудитори в першу чергу просять надати документальне підтвердження. Нагадаємо, що замовник в разі наявності підстав може укласти «прямий» договір на підставі пункту 13 Особливостей, але не зобов’язаний, тому в разі, якщо є можливість провести процедуру закупівлі або використати каталоги, рекомендуємо скористатися нею.

Радимо скористатися протоколами та підставами для застосування пункту 13 Особливостей, які зібрані у статті «Усі протоколи та підстави для застосування пункту 13 Особливостей: враховуємо зміни».

Повідомляємо, що на порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями: