- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Ненадання належного обґрунтування аномально низької ціни не виправляється протягом 24 годин

З 03.01.2023 Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), тимчасово мають, зокрема, таке доповнення:

«У цих особливостях під терміном “аномально низька ціна тендерної пропозиції” (далі — аномально низька ціна) розуміється ціна/приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, яка є меншою на 40 або більше відсотків середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників процедури закупівлі, та/або є меншою на 30 або більше відсотків наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції.

Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота)».

Відповідно до пункту 38 Особливостей учасник процедури закупівлі, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.

Замовник може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, якщо учасник не надав належного обґрунтування зазначеної в ній ціни або вартості, та відхиляє аномально низьку тендерну пропозицію в разі ненадходження такого обґрунтування протягом строку, визначеного абзацом 5 пункту 38 Особливостей.

Згідно з абзацом 5 підпункту 1 пункту 41 та підпунктом 1 пункту 42 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель

  1. у разі, коли учасник процедури закупівлі не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного абзацом 5 пункту 38 Особливостей;
  2. у разі, коли учасник процедури закупівлі надав неналежне обґрунтування щодо ціни або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції, що є аномально низькою.

Пунктом 40 Особливостей визначено, що якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється в тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).

Закупівельники іноді запитують, чи підлягають виправленню невідповідності, згідно з пунктом 40 Особливостей, у разі ненадання обґрунтування аномально низької ціни у встановлений строк чи надання неналежного обґрунтування? — Ні. Не рекомендуємо замовнику надавати 24 години на виправлення невідповідностей в такому випадку, і ось чому.

Відповідно до пункту 32 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VІІІ (далі — Закон № 922) тендерна пропозиція — пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

За пунктом 6 частини 2 статті 21 та пунктом 14 частини 2 статті 22 Закону № 922 оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити, а також у тендерній документації зазначається інформація про кінцевий строк подання тендерних пропозицій.

Згідно з частиною 1 статті 26 Закону № 922 тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність / відсутність підстав, установлених у статті 17 Закону № 922 і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.

Тобто тендерна пропозиція подається у встановлений для цього строк.

Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота).

Відповідно, учасник, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, надає протягом встановленого абзацом 5 пункту 38 Особливостей строку обґрунтування, а саме вже в період розгляду тендерних пропозицій. Тобто за своєю природою обґрунтування аномально низької ціни не є частиною тендерної пропозиції.

Таким чином, не рекомендуємо вважати ненадання обґрунтування аномально низької ціни у встановлений законодавством строк (чи надання неналежного обґрунтування) невідповідністю, яку можна виправити протягом 24 годин.

Можливо, учаснику, ціна тендерної пропозиції якого визначена аномально низькою, стане в пригоді приклад обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції, розміщений на порталі RADNUK.COM.UA.

Читайте також публікації: