- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Про строки згідно з частиною 5 статті 254 ЦКУ при використанні норми «24 години на виправлення»: практика АМКУ

У публікації «Останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день: роз’яснення для дотичних до закупівельної сфери» ми визначили правові підстави застосування норми частини 5 статті 254 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ) в публічних закупівлях.

Варто згадати, що за статтями 251 і 252 ЦКУ строком є певний період у часі, зі спливом якого пов’язана дія чи подія, яка має юридичне значення, та який визначається роками, місяцями, тижнями, днями або годинами.

Відповідно до частини 5 статті 254 ЦКУ, якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.

Пунктом 43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), визначено положення щодо можливості виправлення учасником у певних випадках невідповідностей, які він допустив у своїй тендерній пропозиції, поданій у відкритих торгах. Ця норма умовно є аналогом норми частини 16 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон), що застосовується для процедури закупівлі відкриті торги у мирний час.

Згідно з частиною 9 статті 26 Закону учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та / або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

Як ми бачимо, наведеною нормою визначено конкретний лімітований строк у годинах.

Тож виникає питання, чи може застосовуватись норма частини 5 статті 254 ЦКУ при застосуванні строку, визначеного частиною 9 статті 26 Закону?

Розглянемо це питання з точки зору позиції Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія).

Позиція Колегії за рішенням від 16.06.2021 № 13667-р/пк-пз (закупівля № UA-2021-04-08-007562-b)

Обставини розгляду скарги

Під час розгляду тендерної пропозиції учасника замовником встановлено невідповідності в документах, які, відповідно до норми частини 16 статті 29 Закону, підлягають виправленню. Тим самим 14.05.2021 о 18:32, а саме у п’ятницю, замовник розмістив в електронній системі повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

Згідно з частиною 9 статті 26 Закону учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та / або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

Замовник розглядає подані тендерні пропозиції з урахуванням виправлення або невиправлення учасниками виявлених невідповідностей.

Системою автоматично визначено термін, до закінчення якого учасник повинен завантажити інформацію та документи на виправлення таких невідповідностей, а саме 15.05.2021 до 18:32, тобто до суботи.

Учасник завантажив документи на виправлення встановлених невідповідностей, проте 17.05.2021, у понеділок.

У зв’язку з тим, що учасник не виправив невідповідності в наведений системою строк, замовник відхилив пропозицію такого учасника.

Позиція скаржника

Не погоджуючись із рішенням про відхилення своєї тендерної пропозиції, цей учасник просив Колегію зобов’язати замовника скасувати таке рішення. Враховуючи норму частини 5 статті 254 ЦКУ та факт того, що 15.05.2021 та 16.05.2021 припадають на вихідні дні, скаржник стверджує, що останнім днем виправлення невідповідностей є понеділок 17.05.2021.

Позиція Колегії

Колегією взято до уваги дату оприлюднення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей та кінцевий строк для такого виправлення, визначений системою. Не беручи при цьому до уваги норми частини 5 статті 254 ЦКУ, Колегія дійшла висновку, що учасник не виправив невідповідності у строки, встановлені Законом, тим самим його пропозиція підлягає відхиленню з підстави абзацу 6 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.

Коментар

Зі згаданої вище публікації на порталі RADNUK.COM.UA ми побачили, що орган оскарження негативно ставиться до застосування норми частини 5 статті 254 ЦКУ в публічних закупівлях. Але все ж таки застосування цієї норми щодо строку, визначеного в годинах, є неможливим, враховуючи й те, що частиною 9 статті 26 Закону визначено обмежений строк у 24 години, який навіть не визначено величиною в один день чи добу. Крім того, сама електронна система закупівель визначає кінцевий час, саме час, можливості учаснику виправити невідповідності в порядку частини 9 статті 26 Закону.

Таким чином, якщо учасник не виправив встановлені невідповідності за вимогою у визначений строк, пропозиція такого учасника підлягає відхиленню з підстави абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей. Для такого відхилення замовник може скористатись взірцем протоколу відхилення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі, коли учасник не виправив виявлені замовником після розкриття ТП невідповідності, який можна знайти на порталі RADNUK.COM.UA.

Учасникам, у свою чергу, у період розгляду своєї пропозиції слід перевіряти наявність повідомлень про виправлення невідповідностей та одразу реагувати на такі повідомлення, особливо перед вихідними.

Читайте також публікації: