- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Повторне розірвання договору про закупівлю за переговорною — не привід для паніки

Питання читача

Відповідь експерта

Так, абзацом 4 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) визначено, що переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток, якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі:

Оскільки потреба є нагальною, то замовнику насамперед необхідно вирішити питання щодо здійснення закупівлі на суму залишку, яка складає понад 200 тис. грн,  за укладеним договором про закупівлю, який розірвано з вини постачальника. Саме тут у нагоді стає право замовника на самостійний вибір умови для застосування переговорної процедури закупівлі з законодавчо визначеного вичерпного переліку умов, наведеного у частині 2 статті 40 Закону.

Замовником проведено переговорну процедуру закупівлі та укладено договір про закупівлю з новим постачальником. Однак внаслідок непередбачуваних обставин договір про закупівлю знову розірвано. Як наслідок, наявна потреба у закупівлі знову не задоволена. Як діяти в цій ситуації та чи вважатиметься такий випадок правом замовника на отримання другого шансу у вигляді застосування абзацу 4 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону, розберемось далі.

З погляду українського правопису поняття «переговорна закупівля» та «договір про закупівлю» мають форму вираження категорії числа — однину. Отже, законодавцем надано можливість скористатись правом на виняткове проведення переговорної процедури закупівлі лише один раз.

Як зазначає Уповноважений орган у своїй відповіді на запит 709/2019: «Виходячи зі змісту статті 19 Закону, звіт про результати є підсумковим документом, який фіксує завершення процедури закупівлі та містить інформацію щодо дати укладення договору про закупівлю, підстави для прийняття рішення про неукладення договору про закупівлю».

З огляду на викладене автоматичне формування електронною системою закупівель звіту про результати проведення переговорної процедури закупівлі та його автоматичне оприлюднення протягом одного дня після оприлюднення замовником договору про закупівлю, який розірвано, фіксуватиме та підтверджуватиме факт використання замовником свого законодавчого права та єдиного шансу на проведення переговорної процедури закупівлі.

Не варто забувати про одну з основних умов проведення переговорної процедури закупівлі за цією підставою, зокрема: «застосування переговорної процедури закупівлі здійснюється за рішенням замовника щодо кожного тендеру».

Відповідно до пункту 13 частини 1 статті 1 Закону конкурентна процедура закупівлі (далі — тендер) — здійснення конкурентного відбору учасників за процедурами закупівлі відкритих торгів, торгів з обмеженою участю та конкурентного діалогу.

Отже, право на застосування цієї законодавчої норми (абзацу 4 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону) настає для замовника у разі розірвання договору про закупівлю, укладеного за наслідком проведеного тендеру, тобто однієї з таких процедур:

  1. відкритих торгів;
  2. торгів з обмеженою участю;
  3. конкурентного діалогу.

Оскільки переговорна процедура закупівлі не відноситься до законодавчо встановленого поняття «тендер», то й застосовувати абзац 4 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону на випадки розірвання договору про закупівлю за наслідком проведення неконкурентної переговорної процедури закупівлі не можна.

Ба більше, Закон установлює правові підстави здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за наслідком проведення переговорної процедури закупівлі. При цьому перелік підстав, визначений статтею 40 Закону, є вичерпним. Оскільки перелік умов, визначений частиною 2 статті 40 Закону, не передбачає права на проведення переговорної процедури закупівлі за наслідком повторного розірвання договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення переговорної процедури закупівлі, то й дія абзацу 4 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону не поширюватиметься на цей випадок.

Висновок: розірвання з вини постачальника договору про закупівлю за результатом проведення переговорної закупівлі відповідно до абзацу 4 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону не є підставою та не слугуватиме достатнім обґрунтуванням для повторного застосування переговорної процедури закупівлі з огляду на таке:

Як наслідок, замовник зобов’язаний здійснити закупівлю шляхом застосування однієї з процедур закупівель, передбачених статтею 13 Закону, якщо вартість предмету складає понад 200 тис грн. Повторне право замовника на застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до абзацу 4 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону настане лише після проведення тендеру на залишкову суму предмета закупівлі.

Не зайвим буде нагадати про встановлену законодавцем адміністративну відповідальність для осіб, причетних до процесу виконання договору про закупівлю. Так, згідно зі статтею 16414 Кодексу України про адміністративні правопорушення у разі застосування конкурентного діалогу або торгів з обмеженою участю, або переговорної процедури закупівлі на умовах, не передбачених законом, на службових (посадових), уповноважених осіб замовника накладається штраф від тисячі п’ятсот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (25 500 – 51 000 грн).

Також щодо переговорної процедури закупівлі читайте на порталі RADNUK.COM.UA: