- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Невиконання рішення АМКУ або проведення ідентичних відкритих торгів під час оскарження відміни: практика ДАСУ

Пропонуємо ознайомитися з висновком моніторингу відкритих торгів, які проводилися згідно з Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості та Постанова № 1178 відповідно).

Державна аудиторська служби України виявила, що замовник не виконав у встановлений термін рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія / орган оскарження), яке не було оскаржене до суду. Так, замовник провів відкриті торги, які були оскаржені, та за рішенням Колегії повинен був усунути порушення. Проте замість усувати порушення, замовник вирішив відмінити цю процедуру закупівлі та оголосити нову. Відміну було успішно оскаржено. При цьому в період оскарження відміни відкритих торгів замовник провів іншу процедуру закупівлі за таким самим предметом закупівлі та на ідентичних умовах та уклав договір про закупівлю. Детальніше читайте далі.

Моніторинг UA-M-2023-02-28-000021, оголошення UA-2022-10-21-010656-a на закупівлю «Послуги з обрізки, вирізки дерев на території (ДК 021:2015: 77210000-5 Лісозаготівельні послуги)»

Під час проведення моніторингу з питань виконання рішень Колегії АМКУ встановлено, що згідно з інформацією, наявною в інформаційно-телекомунікаційній системі «Prozorro», під час виконання рішення Колегії від 17.11.2022 № 6781-р/пк-пз замовник протокольним рішенням уповноваженої особи від 29.11.2022 № 207 скасовує рішення про визначення переможцем ФОП Ж та про відхилення учасника ТОВ «В», який автоматично переходить у статус «Очікує рішення».

При цьому, згідно з вищезазначеним протокольним рішенням уповноваженої особи, замовник 29.11.2022 одночасно приймає рішення щодо проведення закупівлі «Послуги з обрізки, вирізки дерев на території (ДК 021:2015: 77210000-5 Лісозаготівельні послуги)» на ідентичних умовах з деталізацією кваліфікаційного критерію та відміняє процедуру закупівлі за ідентифікатором UA-2022-10-21-010656-a.

Згідно з пунктом 52 Постанови № 1178 оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей.

Згідно з абзацом четвертим пункту 56 Постанови № 1178 скарга, що стосується прийнятого замовником рішення щодо відміни відкритих торгів, відповідно до пункту 47 цих особливостей, подається протягом 10 днів з дати оприлюднення замовником рішення про відміну відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом).

Відповідно, учасником ТОВ «В» 02.12.2022 було подано скаргу щодо прийнятого замовником рішення про відміну процедури закупівлі за ідентифікатором UA-2022-10-21-010656-a через неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань закупівель, яка була прийнята до розгляду Органом оскарження.

Автоматично через електронну систему закупівель замовник був повідомлений про оскарження учасником ТОВ «В» прийнятого замовником рішення щодо відміни процедури закупівлі за ідентифікатором UA-2022-10-21-010656-a та прийняття Органом оскарження скарги до розгляду (номер скарги: UA-2022-10-21-010656-a.a2). Рішенням Органу оскарження від 12.12.2022 № 7303-р/пк-пз (оприлюднено 13.12.2022) було частково задоволено скаргу та зобов’язано замовника скасувати рішення про відміну процедури закупівлі «Послуги з обрізки, вирізки дерев на території (ДК 021:2015: 77210000-5 Лісозаготівельні послуги)», оголошення про проведення якої оприлюднене на вебпорталі Уповноваженого органу за № UA-2022-10-21-010656-a.

Відповідно до частини 22 статті 18 Закону рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються. Якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження. Проте в електронній системі закупівель відсутня інформація про виконання рішення Органу оскарження від 12.12.2022 № 7303-р/пк-пз у період не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження, тобто з 12.12.2022 по 10.01.2023.

Під час аналізу інформації, наявної в електронній системі закупівель, встановлено що 01.12.2023 замовник оголосив закупівлю «Послуги з обрізки, вирізки дерев на території (ДК 021:2015: 77210000-5 Лісозаготівельні послуги)» за ідентифікатором UA-2022-12-01-016446-a з аналогічним відміненій процедурі закупівлі предметом закупівлі та очікуваною вартістю 501 000,00 гривень, у якій брав участь лише один учасник ТОВ «З», з яким замовник уклав договір про закупівлю № 468/01, та оприлюднив звіт про виконання договору про закупівлю в повному обсязі у період його дії 20.12.2022 – 31.12.2022.

Отже, встановлено, що у період оскарження відміни процедури закупівлі за ID: UA-2022-10-21-010656-a (29.11.2022 по 10.12.2022) замовник вчиняє дії, направлені на укладення договору про закупівлю послуг з обрізки, вирізки дерев на території, а не дії, спрямовані на усунення порушень, зазначених у скарзі ТОВ «В», та / або на виконання рішення Органу оскарження.

Водночас у протокольному рішенні уповноваженої особи від 10.01.2023 № 4 зазначено, зокрема, таке: «На виконання рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 7303-р/пк-пз від 12.12.2022, яким зобов’язано замовника скасувати рішення про відміну процедури закупівлі — ‟Послуги з обрізки, вирізки дерев на території (ДК 021:2015: 77210000-5 Лісозаготівельні послуги)”, оголошення № UA-2022-10-21-010656-a, Замовником скасоване протокольне рішення Уповноваженої особи № 207 від 29.11.2022 р.». При цьому подальші дії, спрямовані на скасування відміни процедури закупівлі та її відновлення, в електронній системі не вчинені.

Окрім того, станом на час проведення моніторингу процедури закупівлі (28.02.2023) в електронній системі закупівель була відсутня інформація про виконання замовником рішення Органу оскарження від 12.12.2022 № 7303-р/пк-пз та / або оскарження замовником у судовому порядку рішення АМКУ.

За результатами аналізу питання виконання замовником рішення органу оскарження від 12.12.2022 № 7303-р/пк-пз встановлено порушення частини 22 статті 18 Закону.

Коментар

Нагадуємо, що такі порушення можуть призвести до адміністративної відповідальності, а саме: невиконання рішення Антимонопольного комітету України як органу оскарження за результатами розгляду скарг суб’єктів оскарження, подання яких передбачено Законом, тягне за собою накладення штрафу на керівника замовника від двох до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто від 34 000 до 85 000 гривень (частина 5 статті 16414 Кодексу України про адміністративні правопорушення). Щоб не притягатися до адміністративної відповідальності, замовнику потрібно виконати рішення Органу оскарження не пізніше 30 днів з дня його прийняття або оскаржити до суду протягом 30 днів з дня його оприлюднення в електронній системі закупівель.

За нагоди використовуйте лист-роз’яснення щодо неможливості надати відповідь на запит ДАСУ.

Читайте також:

Нагадаємо, на порталі є Книга Добірка практики моніторингу закупівель — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями: