- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Антикорупційна програма чи уповноважений з реалізації антикорупційної програми: практика ДАСУ за Особливостями

Пунктом 10 частини 1 статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) передбачено, що замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини другої статті 40 цього Закону) в разі, якщо юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень (у тому числі за лотом). При проведенні так званих «міжнародних закупівель» за Законом (частина 3 статті 10 Закону) через вартісні межі замовники вимагали підтвердження наявності антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми.

Наразі, як визначено пунктом 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості та Постанова № 1178 відповідно), Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей. Так, норма пункту 10 частини 1 статті 17 Закону перефразована у підпункті 10 пункту 47 Особливостей. Водночас Особливостями не передбачена міжнародна закупівля або відкриті торги з публікацією іноземною мовою.

Сьогодні розглянемо практику моніторингів Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба / ДАСУ) саме щодо антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми в розрізі проведення закупівель з урахуванням Особливостей.

Моніторинг UA-M-2023-04-05-000029, оголошення UA-2023-02-24-011266-a

За результатами моніторингу встановлено, що згідно з пунктом 4.4 додатка № 1 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, що якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень (у тому числі за лотом), тоді надається антикорупційна програма, оформлена відповідно до типової антикорупційної програми юридичної особи за Наказом № 794/21, і відповідний наказ про затвердження антикорупційної програми та призначення уповноваженого з її реалізації.

Відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів очікувана вартість предмета закупівлі — 27 820 000,00 грн, однак учасник ТОВ «Т» у складі своєї тендерної пропозиції не надав зазначених документів, чим порушив пункт 4.4 додатка № 1 до тендерної документації, а Замовник на порушення абзацу 5 частини 2 пункту 41 Особливостей не відхилив тендерну пропозицію як таку, що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору.

Моніторинг UA-M-2023-03-20-000070, оголошення UA-2022-12-21-010637-a

За результатами моніторингу встановлено, що пунктом 2 частини 2 статті 62 Закону України «Про запобігання корупції» визначено, що в обов’язковому порядку антикорупційна програма затверджується керівниками юридичних осіб, які є учасниками процедури закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт дорівнює або перевищує 20 мільйонів гривень.

Вартість закупівлі робіт перевищує 20 млн грн та становить 21,29 млн грн.

Відповідно до частини 5 статті 62 Закону України «Про запобігання корупції» в юридичних особах, зазначених у частині 2 цієї статті, для реалізації антикорупційної програми призначається особа, відповідальна за реалізацію антикорупційної програми (Уповноважений).

Статтею 17 Закону визначені підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі. Зокрема, пунктом 10 частини першої статті 17 Закону визначена підстава для відмови в участі у процедурі закупівлі — якщо юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень (у тому числі за лотом).

За результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що у складі тендерної пропозиції учасника торгів ТОВ «О», якого визначено переможцем торгів, міститься довідка від 28.12.2022 №9/1 (файл «7 гаранійні листи.pdf», с.3), у пункті 10 якої учасник зазначає, що він не має антикорупційної програми, але має уповноваженого з реалізації антикорупційної програми.

Отже, наявні підстави, визначені статтею 17 Закону. Також Замовник у додатку 2 до тендерної документації установив перелік документів для підтвердження відповідності переможця вимогам, визначеним у статті 17 Закону.

Так, відповідно до пункту 8 додатка 2 до тендерної документації Замовника, для підтвердження відсутності підстави, визначеної пунктом 10 частини першої статті 17 Закону, переможець процедури закупівлі повинен був надати замовнику шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель антикорупційну програму та документ про призначення уповноваженого з реалізації антикорупційної програми. Однак переможець торгів ТОВ «О» не надав антикорупційної програми, що не відповідає вимогам пункту 8 додатка 2 до тендерної документації Замовника.

Прим. редакції: у зазначеному моніторингу аудитори посилаються на норми статті 17 Закону, а не норми Особливостей.

За результатами аналізу розгляду тендерної пропозиції ТОВ «Т» встановлено порушення абзацу 6 частини 2 пункту 41 Особливостей (пункт 44 Особливостей у редакції від 19.05.2023).

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку шляхом вжиття заходів щодо розірвання укладеного за результатами торгів договору, з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України.

У зв’язку із зазначеними висновками моніторингу звертаємо увагу замовників, що якщо умовами тендерної документації передбачене надання учасниками підтвердження антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, а учасник такого підтвердження не надав, це може бути причиною для дисваліфікації. При цьому у разі ненадання підтвердних документів у складі тендерної пропозиції замовник може скористатися нормою «24 години» на виправлення.

За нагоди використовуйте зразки документів:

Протокол про визначення учасника переможцем та намір укласти договір

Протокол про продовження строку на укладання договору

Нагадаємо, на порталі є Книга Добірка практики моніторингу закупівель — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями: