- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Зверніть увагу на пункт 29 Особливостей під час закупівлі твердого палива, бензину тощо: практика ДАСУ

У статті «Практичне застосування пункту 29 Особливостей на прикладі оскарження умов ТД по предмету закупівлі „Вугілля кам’яне“» ми розглянули позицію Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо відповідності вимог тендерної документації під час закупівлі «Вугілля кам’яного» приписам пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (від 25.12.2015 № 922-VIII), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі — Особливості), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178.

Сьогодні розглянемо практику моніторингів Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба) щодо порушення пункту 29 Особливостей.

Нагадаємо, що пунктом 29 Особливостей передбачено, що в разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) замовником не застосовуються.

У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Моніторинг UA-M-2023-02-13-00010, оголошення UA-2023-01-05-002405-a (предмет закупівлі — Паливно-мастильні матеріали (бензин, дизпаливо))

Держаудитслужба, зокрема, встановила, що в Додатку № 1 «Технічне завдання» до тендерної документації наявна вимога, що учасник має надати документи, що підтверджують право власності на АЗС (якщо пропонується власна АЗС), або договір оренди АЗС (якщо пропонується орендована АЗС), або договір партнерства (якщо пропонуються партнерські АЗС).Така вимога, відповідно до пункту 1 частини 2 статті 16 Закону, відноситься до кваліфікаційного критерію процедури закупівлі «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій».

Враховуючи вищевикладене, замовником вказану вимогу застосовано на порушення пункту 29 Особливостей, що призвело до порушення пункту 41 Особливостей в частині безпідставного відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «К», яка визначена електронною системою закупівель найбільш економічно вигідною.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом припинення зобов’язань за договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору.

Моніторинг UA-M-2023-01-10-000092, оголошення UA-2022-10-20-002292-a (предмет закупівлі — Нафта і дистиляти)

Держаудитслужба, зокрема, встановила, що, порушуючи пункт 29 Особливостей, замовник застосував положення пунктів 1 та 2 частини 2 статті 16 Закону (замовник у пункті 5 розділу ІІІ та Додатку № 2 до тендерної документації установив кваліфікаційні критерії «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» та «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід»), при тому, що предметом закупівлі є закупівля дизельного палива.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення вимог Особливостей.

Моніторинг UA-M-2023-02-14-000017, оголошення UA-2023-01-02-000100-a (предмет закупівлі — Тверде паливо (вугілля)

Держаудитслужба, зокрема, встановила, що Додаток № 2 до тендерної документації «Технічна специфікація. Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та вимоги щодо надання документів учасниками для підтвердження такої відповідності» містить пункти 2.5, 2.6–2.9, які вимагають від учасника подання документів, які не передбачені стандартом ДСТУ 7146:2010 «Вугілля кам’яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови». Враховуючи викладене, тендерна документація в частині пунктів 2.5, 2.6–2.9 Додатка № 2 «Технічна специфікація. Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та вимоги щодо надання документів учасниками для підтвердження такої відповідності» порушує вимоги пункту 29 Особливостей.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення.

Виходячи з викладеного, замовникам при проведенні відкритих торгів на закупівлю твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії необхідно врахувати таке:

На порталі додано зразок адміністративного позову про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, який розміщений у категорії «Зразки документів замовникам за Особливостями» — «Листи».

Зі збірником висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями ви можете ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Книги»:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».