- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Здійснення закупівель централізованого водопостачання, централізованого водовідведення під час дії правового режиму воєнного стану в Україні

19.10.2022 набули чинності особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою Уряду № 1178 від 12.10.2022 (далі — Особливості).

У цій статті розберемося, як замовникам в такий напружений та нелегкий час для України здійснити закупівлю послуг з централізованого водопостачання, централізованого водовідведення з метою забезпечення власних потреб вчасно та відповідно до чинного законодавства.

Як здійснити закупівлю послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення    

Статтею 5 Закону України «Про природні монополії» від 20.04.2000 № 1682-III передбачено, що сферами діяльності суб’єктів природних монополій є діяльність суб’єктів природних монополій у сфері централізованого водопостачання, централізованого водовідведення.

Якщо вартість до 100 тис. грн, то замовник може здійснити «пряму закупівлю» у монополіста з огляду на пункт 11 Особливостей. У такому разі замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель (див. лайфхаки дотримання принципів), визначених Законом, вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднює, відповідно до пункту 38 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження в річному плані закупівель, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника (протокол про затвердження РП (змін до РП) щодо звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель).

Якщо вартість понад 100 тис. грн. Відповідно до абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей, придбання замовниками послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару в разі, коли (з обов’язковим оприлюдненням в електронній системі закупівель, відповідно до пункту 38 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору) послуги можуть бути надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником.      

Документами, що підтверджують наявність можливості застосувати пункт 13 Особливостей, можуть бути, наприклад:

Зведений перелік суб’єктів природних монополій веде Антимонопольний комітет України (далі — АМКУ), але наразі перелік суб’єктів природних монополій відсутній у відкритому доступі, тому за такою інформацією потрібно звертатися безпосередньо до АМКУ  (приклад листа-звернення до АМКУ).    

Антимонопольний комітет України у листі від 09.11.2022 № 300-29.4/01-3017е, зокрема, зауважив: «У зв’язку з введенням воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 „Про введення воєнного стану в Україні“ (зі змінами), затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-Х, з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.2022 № 263 „Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних ресурсів в умовах воєнного стану“, пункту 4 протоколу № 82 засідання Кабінету Міністрів України від 28.05.2022, з метою забезпечення безпеки відповідних суб’єктів господарювання, Зведений перелік суб’єктів природних монополій наразі не оприлюднюється.

Водночас, Комітетом надається необхідна інформація на офіційні звернення замовників стосовно підтвердження факту перебування конкретного суб’єкта господарювання у Зведеному переліку суб’єктів природних монополій».

Тобто замовник для документального підтвердження того, що роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання, може звернутись до АМКУ.

Звертаємо увагу! На офіційному сайті АМКУ сказано, що для отримання витягу зі Зведеного переліку природних монополій слід звертатись до служби діловодства АМКУ за цією електронною адресою sl.dilovod@amcu.gov.ua.

Алгоритм закупівель послуг водопостачання та водовідведення

Алгоритм закупівель послуг водопостачання та водовідведення:

  1. замовник вносить закупівлю до річного плану закупівель підприємства;
  2. проводить попередні переговори із суб’єктом природної монополії та визначає вид закупівлі (згідно з пунктом 10 чи пунктом 13 Особливостей);
  3. у разі проведення закупівлі за пунктом 13 Особливостей слід обов’язково отримати документальне підтвердження статусу «суб’єкт природної монополії» від учасника, з яким планується укладення договору про закупівлю послуг;
  4. укладає договір про закупівлю послуг;
  5. оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

У пригоді стане «Алгоритм здійснення закупівель за виключеннями пункту 13 Особливостей, затверджених постановою від 12.10.2022 № 1178» та «Алгоритм здійснення закупівель без використання електронної системи до 100 тис. грн, до 200 тис. грн та до 1,5 млн грн».

Типові форми договорів щодо водопостачання та водовідведення

Відповідно до пункту 17 Особливостей договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктом 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин третьої – п’ятої, сьомої та восьмої статті 41 Закону, та Постанови № 1178, та цих особливостей.    

Врахуйте: замовникам під час здійснення закупівель за пунктом 13 Особливостей доцільно враховувати, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, що передбачені в пункті 19 Особливостей.

Закон України «Про публічні закупівлі» не передбачає жодних обмежень або умов щодо форми договору про закупівлю послуг водовідведення та водопостачання, однак ці обмеження містить постанова Кабінету Міністрів України «Про правила надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення» від 05.07.2019  № 690 (далі — Постанова).

Постановою встановлено п’ять форм типових договорів:

  1. типовий договір з індивідуальним споживачем про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем);
  2. типовий договір з індивідуальним споживачем про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без обслуговування внутрішньобудинкових систем);
  3. типовий договір з індивідуальним споживачем у будівлі, приміщення якої є самостійними об’єктами нерухомого майна, про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;
  4. типовий договір з колективним споживачем про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;
  5. типовий колективний договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.

Також ви можете переглянути таблицю: орієнтовний перелік типових договорів, які використовують у сфері публічних закупівель, з гіперпосиланнями для завантаження відповідних прикладів на цьому порталі.

Обмеженнями в даному випадку є типова форма договору із централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, форми якої слід додержуватись і суб’єкту природної монополії, і замовнику. При цьому в статті «Типові та примірні договори в публічних закупівлях: обов’язкові чи рекомендовані?» ми дійшли висновку, що норми Закону завжди мають пріоритет порівняно з положеннями будь-якого типового договору. Утім,  якщо вибір постачальників обмежений, і всі вони на додачу наполягають на застосуванні типового договору, замовник просто вимушений буде пристати на умови постачальника.

Уточнення істотних умов закупівлі

Предметом цього типу договору є два види послуг — централізоване водопостачання та централізоване водовідведення.

При визначенні предмета закупівлі замовники повинні послуговуватися положеннями наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі від 15.04.2020 № 708 «Про затвердження порядку визначення предмета закупівлі», національним класифікатором України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженим наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749 (далі — Єдиний закупівельний словник), тобто визначати предмет закупівлі за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.

Згідно з положеннями Єдиного закупівельного словника:

Ці дві послуги відносяться до різних кодів Єдиного закупівельного словника, а типовий договір передбачає об’єднання цих двох послуг в один договір. Що робити в даному випадку? Перш за все звернутися до змісту додатка до типового договору з власником (користувачем) будівлі (приміщення у будівлі) про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, у якому пропонується уточнити істотні умови таким чином:

« Додаток
до типового договору з власником (користувачем)

будівлі (приміщення у будівлі) про надання послуг з централізованого
водопостачання та централізованого водовідведення

Уточнення істотних умов закупівлі

1.Цей додаток є невід’ємною частиною до договору №_____________ від _____________ (далі — договір) та регулює істотні умови між виконавцем та споживачами з урахуванням вимог Закону України “Про публічні закупівлі”.

2.Для проведення закупівлі послуг з централізованого водопостачання відповідно до норм Закону України “Про публічні закупівлі” до початку закупівлі та перед укладенням договору споживач погоджує у виконавця істотні умови закупівлі (предмет, обсяги послуг, строки надання таких послуг, орієнтовну (очікувану) вартість ціни договору), які вважаються погодженими після підписання сторонами відповідного протоколу переговорів.

3. За договором виконавець зобов’язується своєчасно надавати споживачеві послуги з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення (згідно з Національним класифікатором України // Єдиний закупівельний словник ДК 021:2015) (далі — послуги), лот № ____________ (зазначається у разі, коли закупівля здійснюється за лотами) згідно з умовами цього договору, а споживач зобов’язується оплачувати надані послуги за тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у порядку, строки та на умовах, передбачених договором.

4.Місце розташування (адреси) об’єктів надання послуг зазначається в інформаційному листі споживача та характеристиці вузлів обліку води.

5. Строк надання послуг за договором становить: до
“____” ________________ 202___ року, за умови своєчасної оплати фактично спожитих послуг. Виконавець має право обмежувати (припиняти) надання послуг у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі. Обмеження (припинення) надання послуг з централізованого водопостачання не звільняє споживача від обов’язку із сплати коштів у повному обсязі за фактично отримані послуги.


6. Типи джерел фінансування _______________________________________________
(державний бюджет; міський бюджет; районний бюджет; власний бюджет (кошти від господарської діяльності підприємства); бюджет цільових фондів (що не входять до складу державного або місцевого бюджетів) тощо).


7. Тарифи на послуги встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону та визначені у пункті 20 договору.
Орієнтовна (очікувана) вартість послуг закупівлі з урахуванням орієнтовного обсягу послуг становить _______ гривень ______ коп. з урахуванням податку на додану вартість (___________ гривень _______ коп.).
       (словами )
У разі, коли споживач є власником (користувачем) приміщення у будівлі, а розподіл спожитих послуг здійснюється виконавцем, до орієнтовної (очікуваної) вартості послуг закупівлі додається ціна та розмір плати за абонентське обслуговування.
Орієнтовна (очікувана) вартість послуг з централізованого водопостачання складається з вартості послуг у розмірі _________ гривень ________ коп. з урахуванням податку на додану вартість (__________________________ гривень ____________ коп.), розміру плати за абонентське
                  (словами)

обслуговування за період надання послуг* _________ гривень _______ коп. з урахуванням податку на додану вартість (_________________ гривень _________ коп.).
                                            (словами )
Усього орієнтовна (очікувана) вартість послуг з централізованого водопостачання становить _______ гривень ____ коп. з урахуванням податку на додану вартість (_____________________ гривень ______ коп.).
                  (словами )
Орієнтовна (очікувана) вартість послуг з централізованого водовідведення складається з вартості послуг у розмірі _______ гривень ____ коп. з урахуванням податку на додану вартість (________________________ гривень _________ коп.); розміру плати за
   (словами )

абонентське обслуговування за період надання послуг* _______ гривень ____ коп. з урахуванням податку на додану вартість (__________________ гривень _______ коп.);
(словами)
вартості послуг стічних вод, що потрапляють у систему централізованого водовідведення учасника (виконавця) у період дощів та сніготанення через люки каналізаційних колодязів та приймачі дощової каналізації з території замовника (споживача), у розмірі _________ гривень ______ коп. з урахуванням податку на додану вартість (___________________ гривень _______ коп.).
                                                                 (словами)

Усього орієнтовна (очікувана) вартість послуг з централізованого водовідведення становить _______ гривень ____ коп. з урахуванням податку на додану вартість (____________________ гривень _______ коп.).
           (словами )

8. На вимогу споживача орієнтовна (очікувана) вартість ціни за договором може бути розподілена помісячно та за узгодженням оформлена у формі документа, погодженою з виконавцем (помісячне узгодження договірної ціни).

9. Орієнтована (очікувана) ціна за договором може бути змінена (зменшена) за взаємною згодою сторін шляхом підписання додаткової угоди, якщо наприкінці встановленого у договорі строку надання послуг по факту споживання (з урахуванням показань засобів обліку) споживачем було спожито послуги в обсязі, що менший, ніж передбачено за договором. У такому випадку зменшення орієнтованої (очікуваної) ціни за договором здійснюється на різницю між ціною, що була зазначена у договорі, та ціною за фактично спожиті послуги (за показаннями засобів обліку) з урахуванням діючого тарифу на час зменшення.

10. Якщо зміна (збільшення) тарифів, розміру плати за абонентське обслуговування* призведе до перевищення орієнтовної (очікуваної) ціни за договором, споживач за погодженням із виконавцем зобов’язаний внести зміни до договору згідно з пунктом 7 частини п’ятої статті 41 Закону України “Про публічні закупівлі” в частині зміни вартості ціни за договором без зміни обсягу та якості послуг. У будь-якому випадку виконавець має право здійснювати нарахування за послуги на підставі діючих тарифів, які були змінені (збільшені) протягом строку дії договору, а споживач зобов’язаний у повному обсязі розраховуватися за фактично спожитий обсяг послуг з урахуванням діючих тарифів або припинити споживати послуги.

11. У випадку, якщо за встановлений строк надання послуг споживачем фактично було спожито обсяг послуг, що перевищує обсяг послуг за договором, споживач зобов’язаний внести відповідні зміни до договору згідно із Законом України “Про публічні закупівлі” або провести нову процедуру закупівлі та укласти новий договір. У будь-якому випадку споживач зобов’язаний сплатити кошти у повному обсязі за фактично отримані послуги.

12. У разі зміни істотних умов договору сторони оформляють додаткову угоду та за необхідності новий протокол узгодження договірної ціни.

13. Споживачі, які є розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів, здійснюють попередню оплату послуг відповідно до вимог Бюджетного кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. № 1070 “Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 2, ст. 64) в разі закупівлі:
послуг за поточними видатками — на строк не більше трьох місяців;
послуг за капітальними видатками та державними контрактами (договорами); періодичних видань — на строк не більше 12 місяців;
послуг, що закуповуються за зовнішньоекономічними контрактами (договорами), укладеними на виконання міжнародних зобов’язань; послуг, що закуповуються для забезпечення національної безпеки та оборони держави; послуг, що закуповуються для забезпечення участі України у міжнародних, національних та всесвітніх виставкових заходах, — на строк не більше 24 місяців.

Розмір та строк попередньої оплати в межах строків, кількість платежів з попередньої оплати в межах строку, а також положення щодо здійснення в поточному бюджетному періоді попередньої оплати послуг, що згідно з договором передбачається надати протягом поточного чи наступного бюджетного періоду, визначаються головним розпорядником бюджетних коштів з огляду на необхідність, що обґрунтовується, зокрема, реальним станом надання послуг, помісячним розподілом бюджетних асигнувань, сезонністю робіт, циклом виробництва.»

Для врегулювання правовідносин із монополістом замовнику слід завчасно до початку закупівлі та перед укладенням договору потурбуватись про істотні умови майбутнього договору для того, щоб правильно прозвітувати в електронній системі закупівель (наприклад, шляхом переговорів з монополістом дійти компромісу та прийняти рішення про укладення двох окремих договорів на дві окремі послуги).

Висновки

  1. Для забезпечення нормального та стабільного функціонування системи централізованого водопостачання та централізованого водовідведення замовникам необхідно укласти договори про надання послуг із централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на основі типових договорів шляхом укладення прямого договору про закупівлю (до 100 тис. грн — згідно з пунктом 11 Особливостей; від 100 тис. грн — згідно з пунктом 13 Особливостей) з обов’язковим оприлюдненням в електронній системі закупівель звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору.
  2. Для підтвердження права на укладення прямого договору про закупівлю за пунктом 13 Особливостей рекомендуємо отримати документальне підтвердження статусу «суб’єкт природної монополії» від учасника, з яким планується укладення такого договору про закупівлю (приклад листа-звернення до АМКУ).    

А якщо ви ще не бачили «Особливості закупівель і закупівельні зміни за січень», настав час переглянути: