- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Закупівля локалізованого товару: враховувати вартість лише того товару, щодо якого оголошується закупівля, чи вартість на рік за ДК 021:2015?

Закуповуючи локалізований товар, потрібно враховувати вартість предмета закупівлі чи вартість всього товару, який запланований до закупівлі на рік, виходячи з показника четвертої цифри по коду ДК 021:2015?

Питання передплатника порталу Радник

Для цього замовник повинен враховувати вартість лише того товару, щодо якого оголошується закупівля? Чи потрібно враховувати вартість усього товару, який запланований до закупівлі на рік, виходячи з показника четвертої цифри по коду ДК 021:2015?

Відповідь Тетяни Мішти (заступниці директора департаменту регулювання публічних закупівель Мінекономіки)

Так, пункт 6-1 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону визначає, що тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель: якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, зокрема замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує відповідний відсоток на відповідний рік.

Перелік товарів, які підлягають закупівлі із відповідним ступенем локалізації, визначено у підпункті 2 пункту 6-1 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, який визначає, що особливості здійснення закупівель, визначені цим пунктом, застосовуються до товарів, які перелічені в цьому підпункті, зокрема і низки колісних транспортних засобів.

Уповноважений орган формує та веде перелік товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, який оприлюднюється на його офіційному вебсайті.

Натомість Порядок передбачає, що ступінь локалізації виробництва товарів, що є предметом закупівлі, підтверджується Мінекономіки в автоматичному режимі під час формування переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації, на підставі, зокрема, інформації, поданої виробником товару за певною формою.

Своєю чергою, предмет закупівлі згідно з Законом визначається замовником із застосуванням Єдиного закупівельного словника. Предмет закупівлі товарів — за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.

Водночас слід зазначити, що цей класифікатор призначений для стандартизації опису предмета закупівлі та для цілей визначення вартісних меж для застосування певного способу закупівлі, які встановлює законодавство (відкриті торги тощо), і, зокрема, для уникнення умисного або штучного поділу предмета закупівлі на частини з метою незастосування відкритих торгів або Закону.

Натомість Закон містить положення, згідно з якими пункт 6-1 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону не застосовується до закупівель, які підпадають під дію положень Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі», а також положень про державні закупівлі інших міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Водночас Постанова № 861 конкретизує, що дія цього Порядку не застосовується до закупівель товарів, вартість яких дорівнює або перевищує суми, зазначені в Угоді про державні закупівлі, укладеній 15.04.1994 в м. Марракеші, із змінами, внесеними Протоколом про внесення змін до Угоди про державні закупівлі, вчиненим 30.03.2012 в м. Женеві, а також положеннях про державні закупівлі інших міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, зокрема угодах про вільну торгівлю, в гривневому еквіваленті на дату закупівлі і країною походження яких є країни, з якими Україна уклала такі угоди, та країни, які є учасниками Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі», що підтверджується сертифікатом про походження товару.

Перелік країн, з якими укладено угоди про вільну торгівлю, а також перелік країн, які є учасниками Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі», публікується на офіційному вебсайті Мінекономіки.

Таким чином, якщо замовник купує безпосередньо товар, який міститься в переліку, вказаному в підпункті 2 пункту 6-1 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, та вартість предмета закупівлі в цілому перевищує 200 тисяч гривень, то такий товар має придбаватись з урахуванням вимог щодо ступеня локалізації, крім закупівель, які підпадають під дію вказаних міжнародних угод. 

При цьому в листі Мінекономіки від 30.08.2022 № 3323-04/62315-06 наведено інформацію щодо суб’єктів та порогових значень, за яких такі угоди застосовуються.

Тому, якщо замовник придбаває товар з переліку, встановленого Законом, однак на таку закупівлю поширюється дія відповідної міжнародної угоди з певної вартісної межі, визначеної в такій угоді для її сторін, вимоги щодо локалізації не застосовуються до такого товару, країною походження якого є країни, з якими Україна уклала таку угоду.

Наприклад, Угода про асоціацію з ЄС містить монетарний рівень покриття, суб’єктів та предмет, на який вона поширюється. До прикладу, така угода діє для замовників, які є ЦОВВ, а сума для закупівлі відповідного товару, на яку розповсюджується дія угоди, становить від 135 тис. євро.

При цьому стаття 149 глави 8 Угоди про асоціацію з ЄС встановлює, що ця глава застосовується до контрактів, вартість яких перевищує порогові значення, встановлені додатком XXI-P, і визначає, що розрахунок оціночної вартості державного контракту повинен базуватися на загальній сумі, що підлягає оплаті, за вирахуванням ПДВ.

Отже, ця угода діятиме для сторін у тому випадку та для тих товарів походженням з країн ЄС за умови, що замовник, який є ЦОВВ, оголосив придбання товару для укладання контракту на суму, що становить або перевищує 135 тисяч євро, і це означає, що такий товар може бути запропоновано походженням з країн ЄС, оскільки діють положення, встановлені міжнародним договором в частині забезпечення взаємного доступу до ринків державних закупівель.

Підтвердженням походження товару з відповідних країн, що є сторонами цієї Угоди, у такому випадку виступає сертифікат про його походження.

У протилежному випадку, якщо оціночна вартість контракту не підпадає під вартісні межі застосування міжнародних угод, замовник зобов’язаний дотримуватися вимог пункту 6-1 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.

При цьому, якщо закупівля товару підпадає за суб’єктом і вартістю під дію міжнародних угод, то пункти 13 та 13-1 Порядку не застосовуються, оскільки пункт 2 Порядку встановлює, що дія (в цілому всього) Порядку у такому випадку не застосовується для таких закупівель.

Більше інформації про локалізацію знайдете в електронній книзі «Локалізація в закупівлях».

За потреби завантажуйте тендерну документацію (локалізація товар) (за Особливостями зі змінами) та користуйтесь інструментами щодо локалізації на порталі Радник: