- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Після укладення договору виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг або товару

Після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником? Тоді вам сюди, оскільки в цій статті говоримо про закупівлі додаткових робіт чи послуг або товару.

Закупівля додаткового обсягу в того самого контрагента у надпорогових вартісних межах дозволена як виняток за пунктом 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

Відповідно до підпункту 7 пункту 13 Особливостей договір про закупівлю без використання ЕСЗ / проведення електронних торгів може бути укладено у разі, якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником, за наявності однієї з таких умов:

  1. у разі зміни постачальника замовник буде вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призведе до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. У цьому випадку збігатися має і постачальник — той самий, і товар — той самий, що в основному договорі;
  2. така закупівля зумовлена змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я. Галузеві стандарти та клінічні настанови у сфері охорони здоров’я розміщені онлайн на вебпорталі Державного експертного центру МОЗ України. У цьому випадку принципове значення має саме постачальник, який має бути тим самим, а от ідентичність товару (як правило, лікарських засобів) до раніше придбаного за основним договором не вимагається.

При цьому закупівля додаткового обсягу товару в того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 % ціни договору про закупівлю.

Приклад 1: закупівля додаткового обсягу товар

Облаштовуючи нове відділення, замовник — медичний заклад установив комплекс дороговартісного обладнання, для якого придбані витратні матеріали та спеціальне програмне забезпечення з запасом на два роки наперед (строк гарантії). Постачальник товару — єдиний офіційний дистриб’ютор в Україні.
 
У результаті негарантійного випадку (аварія, перепади живлення, умисне пошкодження тощо) замовник поставлений перед вибором: або купити альтернативну модель (до якої не підійдуть закуплені витратні матеріали та ще й доведеться перенавчати персонал і придбавати нове програмне забезпечення), або придбати ту саму модель у того самого постачальника і продовжити працювати так, ніби жодної поломки й не було.
 
Керуючись підпунктом 7 пункту 13 Особливостей, замовник цілком вправі вибрати більш вигідний для себе варіант і придбати без проведення торгів додаткову партію такого самого обладнання у того самого постачальника протягом трьох років з дня укладення попереднього договору про закупівлю, однак на загальну суму не більше 50 % його вартості. 

На противагу наведеному прикладу 1 у випадку, якщо той самий товар тепер продає інший офіційний дистриб’ютор або той самий товар знятий з виробництва і замовнику пропонують альтернативний — «ще кращий-досконаліший-сучасніший», або товар від початку не був унікальним і на ринку представлена ще принаймні одна повністю сумісна модель, яка чудово працюватиме у тандемі з уже наявним обладнанням, — проведення додаткової закупівлі без використання ЕСЗ буде необґрунтованим.

Завантажуйте також приклад обґрунтування підстави для здійснення закупівлі за пп. 7 п. 13 Особливостей: постачання додаткового обсягу товару.

Закупівля додаткового обсягу робіт чи послуг

За підпунктом 8 пункту 13 Особливостей може бути придбано додатковий обсяг робіт чи послуг за умови, що у замовника після укладення договору про закупівлю виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт / надавача послуг.

Приклад 2: закупівля додаткового обсягу робіт

Замовлено роботи з капітального ремонту напівпідвальних приміщень. Під час виконання робіт стало зрозуміло, що ремонт не буде успішним без комплексного захисту фундаменту від високозалягаючих ґрунтових вод.
 
Для придбання таких робіт внесено зміни до проєкту та застосовано виняток за підпунктом 8 пункту 13 Особливостей.

На противагу наведеному прикладу 2 у випадку, якщо замовник, задоволений швидкістю та якістю виконаних ремонтних робіт, вирішить на додачу до ремонту напівпідвальних приміщень ще й горище відремонтувати, облаштувати ґанок та викласти тротуарною плиткою дворик, то всі ці роботи ніяк не пов’язані з раніше замовленими, а тому можуть та повинні бути придбані окремо з проведенням процедур закупівель в загальному порядку.

Завантажте собі у поміч приклад протоколу щодо закупівлі за виключенням за пп. 8 п. 13 Особливостей.

Як визначити, чи пов’язані наступні роботи/послуги з попередньо закупленими?

Для визначення того, чи пов’язані наступні роботи/послуги з попередньо замовленими, пропонуємо скористатися правилом «хворого зуба». Що ми маємо на увазі?

Мабуть, з кожним хоча б раз за життя траплялася прикрість: заболів зуб — пацієнт пішов до стоматолога, розраховуючи на кілька хвилин у кріслі та швидке пломбування, та коли стоматолог розбурив дріб’язкову, на погляд пацієнта, дірочку, виявилося, що треба або канали лікувати, або нерв тягнути. Ситуація драматична: так просто дірку в зубі відкритою не лишиш, жоден інший лікар доробляти чужу роботу не візьметься, тож діватися немає куди — лікування буде тривалішим та дорожчим, аніж пацієнт розраховував.

Додаткові роботи/послуги за підпунктом 8 пункту 13 Особливостей — це оте лікування каналів чи витягування зубного нерва, на яке пацієнт аж ніяк не розраховував, сідаючи в стоматологічне крісло, однак без якого не обійтися, щойно робота почалася (фактично є додатковою послугою).

Увага! Якщо без додаткових робіт/послуг не обійтися і ні в кого іншого їх так просто не купити, є підстави для укладення договору про додаткову закупівлю за підпунктом 8 пункту 13 Особливостей.

Користуйтесь електронною книгою «Закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей».

Умови, які варто врахувати в разі закупівлі додаткового обсягу робіт / послуг / товару

Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути (тобто не обов’язково така умова має бути прописана) передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення закупівлі.  У тому числі у випадку, якщо основний договір також був укладений на підставі винятків, передбачених пунктом 13 Особливостей. 

Однак описана вище умова пов’язаності додаткової закупівлі з основною зберігається (замовник придбаває роботи/послуги в того самого постачальника тому, що без них не обійтися і в когось іншого їх так просто не купиш, наприклад буде втрачена гарантія на раніше зроблений масив роботи). 

Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт / надавача послуг здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 % ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення закупівлі.

На думку автора статті, зазначені 50 % відраховуємо від первісної ціни договору без урахування її подальшого збільшення чи зменшення. Оскільки за умовами винятків за підпунктами 7 і 8 потреба в додатковій закупівлі може виникнути ДО повного виконання основного договору про закупівлю і як тоді рахувати 50 %?

Зауважимо, що Особливості не визначають кількість додаткових закупівель, які можна здійснити на підставі підпунктів 7 та / або 8 пункту 13. Однак їхня сумарна вартість за три роки не повинна перевищувати вказаного цінового порогу — 50 % ціни основного договору (без урахування наступних змін, інфляції, зміни курсу валют і т. д.). 

При цьому Мінекономіки інакшої думки. Так, у відповіді на запит № 1930/2020 Мінекономіки за аналогічної підстави за часів використання переговорних процедур закупівель зауважило: …при цьому 50 відсотків відраховується від остаточної (кінцевої) вартості укладеного основного (первинного) договору про закупівлю з урахуванням змін, внесених до нього (у разі наявності).

Тому замовнику потрібно обрати, яка позиція йому імпонує і яку, у разі чого, замовник готовий відстоювати. Водночас за умови прийняття позиції Мінекономіки залишається відкрите питання в частині того, як рахувати 50 %, якщо потреба в додатковій закупівлі виникне до повного виконання основного договору про закупівлю.

До речі, винятки по підпункту 7 та / або 8 пункту 13 Особливостей можна застосовувати й відносно договорів, укладених у попередні періоди згідно з Законом про закупівлі (у протилежному випадку існування винятку просто позбавлене сенсу).

Наостанок нагадуємо, що згідно з сьомими змінами, зокрема до пункту 13 Особливостей, у разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпункту 7 та / або 8 пункту 13 замовник разом зі звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього, а також обґрунтування застосування замовником підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту.

Загальні висновки

  1. Закупівля додаткових робіт / послуг / товарів у того самого контрагента здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 % ціни основного договору про закупівлю.
  2. На думку автора статті, зазначені 50 % відраховуємо від первісної ціни договору без урахування її подальшого збільшення чи зменшення. Мінекономіки інакшої думки. У відповіді на запит № 1930/2020 Мінекономіки за аналогічної підстави за часів використання переговорних процедур закупівель зазначило: …при цьому 50 відсотків відраховується від остаточної (кінцевої) вартості укладеного основного (первинного) договору про закупівлю з урахуванням змін, внесених до нього (у разі наявності). Замовнику потрібно вибрати, яка позиція йому найбільш імпонує і яку у разі чого він готовий відстоювати.
  3. Можливість застосування підпунктів 7/8 пункту 13 Особливостей існує, навіть якщо основний договір укладено на підставі інших винятків, передбачених пунктом 13 Особливостей.
  4. Замовник протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість робіт / послуг / товарів не перевищує 50 % ціни основного договору про закупівлю, може здійснити декілька закупівель згідно з підпунктами 7/8 пункту 13 Особливостей.

Читайте також статті: