Після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником? Тоді вам сюди, оскільки в цій статті говоримо про закупівлі додаткових робіт чи послуг або товару.
Закупівля додаткового обсягу в того самого контрагента у надпорогових вартісних межах дозволена як виняток за пунктом 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
Відповідно до підпункту 7 пункту 13 Особливостей договір про закупівлю без використання ЕСЗ / проведення електронних торгів може бути укладено у разі, якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником, за наявності однієї з таких умов:
- у разі зміни постачальника замовник буде вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призведе до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. У цьому випадку збігатися має і постачальник — той самий, і товар — той самий, що в основному договорі;
- така закупівля зумовлена змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я. Галузеві стандарти та клінічні настанови у сфері охорони здоров’я розміщені онлайн на вебпорталі Державного експертного центру МОЗ України. У цьому випадку принципове значення має саме постачальник, який має бути тим самим, а от ідентичність товару (як правило, лікарських засобів) до раніше придбаного за основним договором не вимагається.
При цьому закупівля додаткового обсягу товару в того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 % ціни договору про закупівлю.
Приклад 1: закупівля додаткового обсягу товар
У результаті негарантійного випадку (аварія, перепади живлення, умисне пошкодження тощо) замовник поставлений перед вибором: або купити альтернативну модель (до якої не підійдуть закуплені витратні матеріали та ще й доведеться перенавчати персонал і придбавати нове програмне забезпечення), або придбати ту саму модель у того самого постачальника і продовжити працювати так, ніби жодної поломки й не було.
Керуючись підпунктом 7 пункту 13 Особливостей, замовник цілком вправі вибрати більш вигідний для себе варіант і придбати без проведення торгів додаткову партію такого самого обладнання у того самого постачальника протягом трьох років з дня укладення попереднього договору про закупівлю, однак на загальну суму не більше 50 % його вартості.
На противагу наведеному прикладу 1 у випадку, якщо той самий товар тепер продає інший офіційний дистриб’ютор або той самий товар знятий з виробництва і замовнику пропонують альтернативний — «ще кращий-досконаліший-сучасніший», або товар від початку не був унікальним і на ринку представлена ще принаймні одна повністю сумісна модель, яка чудово працюватиме у тандемі з уже наявним обладнанням, — проведення додаткової закупівлі без використання ЕСЗ буде необґрунтованим.
Завантажуйте також приклад обґрунтування підстави для здійснення закупівлі за пп. 7 п. 13 Особливостей: постачання додаткового обсягу товару.
Закупівля додаткового обсягу робіт чи послуг
За підпунктом 8 пункту 13 Особливостей може бути придбано додатковий обсяг робіт чи послуг за умови, що у замовника після укладення договору про закупівлю виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт / надавача послуг.
Приклад 2: закупівля додаткового обсягу робіт
Для придбання таких робіт внесено зміни до проєкту та застосовано виняток за підпунктом 8 пункту 13 Особливостей.
На противагу наведеному прикладу 2 у випадку, якщо замовник, задоволений швидкістю та якістю виконаних ремонтних робіт, вирішить на додачу до ремонту напівпідвальних приміщень ще й горище відремонтувати, облаштувати ґанок та викласти тротуарною плиткою дворик, то всі ці роботи ніяк не пов’язані з раніше замовленими, а тому можуть та повинні бути придбані окремо з проведенням процедур закупівель в загальному порядку.
Завантажте собі у поміч приклад протоколу щодо закупівлі за виключенням за пп. 8 п. 13 Особливостей.
Як визначити, чи пов’язані наступні роботи/послуги з попередньо закупленими?
Для визначення того, чи пов’язані наступні роботи/послуги з попередньо замовленими, пропонуємо скористатися правилом «хворого зуба». Що ми маємо на увазі?
Мабуть, з кожним хоча б раз за життя траплялася прикрість: заболів зуб — пацієнт пішов до стоматолога, розраховуючи на кілька хвилин у кріслі та швидке пломбування, та коли стоматолог розбурив дріб’язкову, на погляд пацієнта, дірочку, виявилося, що треба або канали лікувати, або нерв тягнути. Ситуація драматична: так просто дірку в зубі відкритою не лишиш, жоден інший лікар доробляти чужу роботу не візьметься, тож діватися немає куди — лікування буде тривалішим та дорожчим, аніж пацієнт розраховував.
Додаткові роботи/послуги за підпунктом 8 пункту 13 Особливостей — це оте лікування каналів чи витягування зубного нерва, на яке пацієнт аж ніяк не розраховував, сідаючи в стоматологічне крісло, однак без якого не обійтися, щойно робота почалася (фактично є додатковою послугою).
Увага! Якщо без додаткових робіт/послуг не обійтися і ні в кого іншого їх так просто не купити, є підстави для укладення договору про додаткову закупівлю за підпунктом 8 пункту 13 Особливостей.
Користуйтесь електронною книгою «Закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей».
Умови, які варто врахувати в разі закупівлі додаткового обсягу робіт / послуг / товару
Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути (тобто не обов’язково така умова має бути прописана) передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення закупівлі. У тому числі у випадку, якщо основний договір також був укладений на підставі винятків, передбачених пунктом 13 Особливостей.
Однак описана вище умова пов’язаності додаткової закупівлі з основною зберігається (замовник придбаває роботи/послуги в того самого постачальника тому, що без них не обійтися і в когось іншого їх так просто не купиш, наприклад буде втрачена гарантія на раніше зроблений масив роботи).
Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт / надавача послуг здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 % ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення закупівлі.
На думку автора статті, зазначені 50 % відраховуємо від первісної ціни договору без урахування її подальшого збільшення чи зменшення. Оскільки за умовами винятків за підпунктами 7 і 8 потреба в додатковій закупівлі може виникнути ДО повного виконання основного договору про закупівлю і як тоді рахувати 50 %?
Зауважимо, що Особливості не визначають кількість додаткових закупівель, які можна здійснити на підставі підпунктів 7 та / або 8 пункту 13. Однак їхня сумарна вартість за три роки не повинна перевищувати вказаного цінового порогу — 50 % ціни основного договору (без урахування наступних змін, інфляції, зміни курсу валют і т. д.).
При цьому Мінекономіки інакшої думки. Так, у відповіді на запит № 1930/2020 Мінекономіки за аналогічної підстави за часів використання переговорних процедур закупівель зауважило: …при цьому 50 відсотків відраховується від остаточної (кінцевої) вартості укладеного основного (первинного) договору про закупівлю з урахуванням змін, внесених до нього (у разі наявності).
Тому замовнику потрібно обрати, яка позиція йому імпонує і яку, у разі чого, замовник готовий відстоювати. Водночас за умови прийняття позиції Мінекономіки залишається відкрите питання в частині того, як рахувати 50 %, якщо потреба в додатковій закупівлі виникне до повного виконання основного договору про закупівлю.
До речі, винятки по підпункту 7 та / або 8 пункту 13 Особливостей можна застосовувати й відносно договорів, укладених у попередні періоди згідно з Законом про закупівлі (у протилежному випадку існування винятку просто позбавлене сенсу).
Наостанок нагадуємо, що згідно з сьомими змінами, зокрема до пункту 13 Особливостей, у разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпункту 7 та / або 8 пункту 13 замовник разом зі звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього, а також обґрунтування застосування замовником підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту.
Загальні висновки
- Закупівля додаткових робіт / послуг / товарів у того самого контрагента здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 % ціни основного договору про закупівлю.
- На думку автора статті, зазначені 50 % відраховуємо від первісної ціни договору без урахування її подальшого збільшення чи зменшення. Мінекономіки інакшої думки. У відповіді на запит № 1930/2020 Мінекономіки за аналогічної підстави за часів використання переговорних процедур закупівель зазначило: …при цьому 50 відсотків відраховується від остаточної (кінцевої) вартості укладеного основного (первинного) договору про закупівлю з урахуванням змін, внесених до нього (у разі наявності). Замовнику потрібно вибрати, яка позиція йому найбільш імпонує і яку у разі чого він готовий відстоювати.
- Можливість застосування підпунктів 7/8 пункту 13 Особливостей існує, навіть якщо основний договір укладено на підставі інших винятків, передбачених пунктом 13 Особливостей.
- Замовник протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість робіт / послуг / товарів не перевищує 50 % ціни основного договору про закупівлю, може здійснити декілька закупівель згідно з підпунктами 7/8 пункту 13 Особливостей.
Читайте також статті:
- «Надпорогові закупівлі без відкритих торгів чи електронного каталогу (пункт 13 Особливостей): нові правила з 25.02.2023», де навели основні тези, які потрібно знати уповноваженій особі щодо застосування виключень за пунктом 13 Особливостей, та розібрали два перші виключення, передбачені цим пунктом.
- «Нагальна потреба як причина незастосування відкритих торгів чи електронного каталогу (пункт 13 Особливостей)», у якій поговорили про «нагальність» закупівлі.
- «Відсутність конкуренції в закупівлях: що слід знати уповноваженій особі», де коротко поговорили про п’ять підпунктів пункту 13 Особливостей та навели приклади відповідних протоколів.
- «Укладення прямого договору після тендеру, що не відбувся: умови застосування та приклад протоколу», у якій надали доцільні рекомендації для застосування цього виключення, щоб не привернути увагу контролюючих органів.