- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Увага! Можливі проблеми під час реєстрації договору, укладеного через запит пропозицій

Реєстрація бюджетних зобов’язань за договорами про закупівлю, укладеними за результатами застосування електронного каталогу в грудні для потреб наступного року, має важливий нюанс. Чи можна без кошторису в грудні зареєструвати договір за результатом ЗПП? Про це — далі.

Наближається кінець бюджетного 2023 року, і замовники починають турбуватися про забезпечення потреби на наступний рік. На сьогодні для відбору постачальника товарів замовниками активно використовується електронний каталог Prozorro Market шляхом застосування запиту пропозицій постачальників (далі — запит, запит пропозицій постачальників), що є альтернативою застосуванню відкритих торгів, проте не вважається процедурою закупівлі в розумінні статті 13 Закону України «Про публічні закупівлі».

Бюджетне законодавство також має окремі вимоги для реєстрації бюджетних зобов’язань, взятих за результатами процедури закупівлі, та для реєстрації зобов’язань за прямими договорами (або договорами, укладеними у виключних випадках без застосування відкритих торгів).

Строки на реєстрацію договору в запиті пропозицій постачальників

Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами) (далі — Особливості), передбачено, що замовники можуть здійснювати закупівлю товарів шляхом використання електронного каталогу відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 (далі — Постанова № 822), якщо вартість товарів:

  1. становить або перевищує 100 тис. гривень, тобто як альтернатива відкритим торгам з урахуванням Особливостей (на підставі пункту 10 Особливостей);
  2. є меншою ніж 100 тис. гривень, тобто як альтернатива укладенню договору без застосування електронної системи закупівель (так званий прямий договір) (на підставі пункту 11 Особливостей).

Замовники, які у розумінні Бюджетного кодексу України є розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, подають до органів Казначейства для реєстрації бюджетних зобов’язань договори про закупівлю, керуючись вимогами Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 № 309 (далі Порядок № 309):

Норма Порядку № 309

Вид закупівлі

Термін реєстрації (з 18.01.2023)

абзац 1 пункту 2.2

Договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, якщо сума договору не перевищує вартісні межі, визначені пунктом 11 Особливостей (для товарів і послуг — до 100 тис. грн, для послуг з поточного ремонту — до 200 тис. грн, робіт — до 1,5 млн грн)

Сім робочих днів з дати взяття бюджетного зобов’язання

абзац 2 пункту 2.2

Договір про закупівлю, укладений за результатами застосування процедури закупівлі / спрощеної закупівлі товарів, робіт і послуг

  • у разі наявності в обліку органу Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів) — 7 робочих днів з дати оприлюднення звіту про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель;
  • у разі відсутності в обліку органу Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів) — 7 робочих днів з дати взяття на облік органом Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів)

абзац 3 пункту 2.2

Договір про закупівлю, укладений з урахуванням особливостей, визначених законодавством, без застосування процедур закупівель / спрощених закупівель / електронних каталогів для закупівлі товарів (на підставі пункту 13 Особливостей)

  • у разі наявності в обліку органу Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів) — 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зобов’язання;
  • у разі відсутності в обліку органу Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів) — 7 робочих днів з дати взяття на облік органом Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів)

Роздрукуйте собі шпаргалку УО щодо строків реєстрації зобов’язань в органах казначейського обслуговування.

Зважаючи на те, що запит не належить до процедур закупівель, договори, укладені із застосуванням електронного каталогу через запит пропозицій постачальників, замовники повинні подавати на реєстрацію бюджетних зобов’язань протягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зобов’язання (укладання договору про закупівлю).

Проблема виникає тоді, коли за результатом ЗПП потрібно зареєструвати договір, утім кошторис не затверджено.

Потрібно зареєструвати договір за результатом ЗПП, утім кошторис не затверджено

Для того щоб у грудні 2023 року зареєструвати договір за результатом запиту на потребу 2024 року, замовник повинен надати його на реєстрацію до органів Казначейства протягом 7 робочих днів з дня взяття бюджетного зобов’язання (тобто протягом 7 робочих днів з дня укладення договору про закупівлю). Однак якщо кошторис на таку потребу не затверджено в установленому порядку, такий договір у грудні 2023 не зареєструють!

Це означає, що укладати договір про закупівлю, який укладено за результатом запиту пропозицій постачальників, потрібно на початку нового бюджетного року і лише після того, як в органі Казначейства, в якому обслуговується замовник, вже буде зареєстровано кошторис, що свідчить про отримання замовником бюджетних повноважень на взяття бюджетних зобов’язань.

Тому рекомендуємо замовникам, у яких відсутній затверджений кошторис у грудні, зважено приймати рішення щодо способу здійснення закупівлі, оскільки за такої ситуації замовник, щоб не отримати попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства, може обрати відкриті торги, а не запит.

Якщо провести запит наприкінці 2023 року та укласти договір в останніх числах грудня 2023 року, то чи зареєструють працівники Казначейства взагалі такий договір і коли саме?

Досить часто у замовників виникає питання: а якщо провести запит наприкінці 2023 року та укласти договір в останніх числах грудня 2023 року, то чи зареєструють працівники Казначейства взагалі такий договір і коли саме?

Відповідь: так, за таким договором про закупівлю органи Казначейства можуть прийняти на реєстрацію бюджетне зобов’язання у новому бюджетному році за умови наявності відповідного кошторису. Однак, якщо строки на реєстрацію договору будуть порушені, то до замовника, керуючись статтею 117 Бюджетного кодексу України, буде застосовано заходи впливу за порушення вимог бюджетного законодавства (а саме порядку реєстрації) у вигляді попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства.

Застосування заходів впливу за порушення вимог бюджетного законодавства для замовників не є бажаним, адже це негативно позначається на репутації установи, тож не варто ризикувати, а краще намагатися дотримуватися бюджетної дисципліни.

Якщо ж замовник планував здійснити закупівлю через запит наприкінці поточного року для потреб наступного бюджетного року, утім кошторису немає, в такому разі варто розглянути питання щодо проведення відкритих торгів з урахуванням Особливостей.

Договір про закупівлю, укладений за результатами застосування процедури закупівлі, замовник зможе зареєструвати на початку нового бюджетного року без порушення термінів реєстрації бюджетних зобов’язань протягом 7 робочих днів з дати затвердження кошторису в органі Казначейства.

Висновок

  1. Використання електронного каталогу згідно з вимогами Особливостей з урахуванням Постанови № 822 передбачає укладення договору або договору про закупівлю шляхом запиту пропозицій постачальників (як у допорогових, так і надпорогових межах), який не є процедурою закупівлі у розумінні Закону.
  2. Запит не належить до процедур закупівель, тому договори, укладені із застосуванням електронного каталогу через запит пропозицій постачальників, замовники повинні подавати на реєстрацію бюджетних зобов’язань протягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зобовязання (укладання договору про закупівлю).
  3. Наразі, за умови відсутності затвердження кошторису-2024, якщо уповноважена особа планує укласти договори із застосуванням електронного каталогу через запит пропозицій постачальників, рекомендується їх укладати на початку нового бюджетного року після затвердження кошторисних призначень.
  4. Якщо ж замовник планував здійснити закупівлю через запит наприкінці поточного року для потреб наступного бюджетного року, утім кошторису немає, в такому разі варто розглянути питання щодо проведення відкритих торгів з урахуванням Особливостей.
  5. Якщо замовник проведе закупівлю, але порушить строки реєстрації, то Казначейство може прийняти на реєстрацію бюджетне зобов’язання у новому бюджетному році за умови наявності відповідного кошторису, але при цьому до замовника, керуючись статтею 117 Бюджетного кодексу України, буде застосовано заходи впливу за порушення вимог бюджетного законодавства (а саме порядку реєстрації) у вигляді попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства.

Завантажуйте шпаргалку уповноваженої особи щодо застосування електронного каталогу Prozorro Market та читайте на порталі RADNUK.COM.UA статтю «Реєстрація „прямих“ договорів в органах Казначейства по-новому: аналіз наказу Мінфіну від 16.12.2022 № 439 на прикладах».