- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

У торгах бере участь об’єднання учасників? Проводимо закупівлю без паніки!

Як відомо, життя закупівельників непередбачуване, і не завжди один учасник може виконати всі побажання замовника. Іноді для досягнення мети доводиться консолідувати сили декількох компаній. Як же бути в цьому випадку? Невже замовнику доведеться проводити декілька процедур закупівель та укладати декілька договорів? Далеко не завжди!

Для ефективного вирішення таких складних задач законодавець передбачив можливість створення об’єднання учасників (підприємств). Поняття «об’єднання учасників» не є новелою у закупівельному законодавстві, оскільки існує досить давно, але й досі замовники лякаються таких об’єднань та ретельно опікуються питанням, як же діяти у випадку, якщо на торги неочікувано зайшло об’єднання учасників.

Без паніки! Роз’яснюємо, як діяти. Насправді тут немає нічого страшного і занадто складного.

Що таке об’єднання учасників (підприємств) у закупівлях?

Поняття «об’єднання учасників» закріплено законодавцем у Господарському кодексі України. Об’єднання підприємств (учасників) є господарською організацією, яка утворена у складі двох або більше підприємств з метою координації їх виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань. Ці підприємства утворюють об’єднання самостійно на добровільних засадах або за рішенням вищих керуючих органів, які мають право утворювати таке об’єднання підприємств.

В об’єднання можуть входити підприємства, утворені за законодавством інших держав, а в свою чергу підприємства України можуть входити в об’єднання підприємств, утворені на території інших держав. Вони утворюються або на невизначений строк, або тимчасово. Об’єднання учасників (підприємств) є юридичною особою.

Як замовнику в тендерній документації передбачити можливість та умови взяття участі у процедурі закупівлі об’єднанням учасників?

Станом на зараз, тобто в умовах воєнного стану, замовники проводять закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

Водночас нагадуємо, що законодавець стоїть на варті захисту конкуренції та постійно удосконалює закупівельне законодавство.

На підставі частини 10 статті 26 Закону, якщо тендерна пропозиція подається об’єднанням учасників, до неї обов’язково включається документ про створення такого об’єднання. Саме тому замовник під час створення тендерної документації в частині умов проведення тендеру передбачає вимогу щодо надання документа про створення об’єднання учасників у разі, якщо тендерна пропозиція подається об’єднанням учасників. При цьому замовник не має права вимагати від об’єднання учасників вказувати конкретну організаційно-правову форму для подання тендерної пропозиції.

Приклад 1. Вимога щодо документа про створення об’єднання

Наприклад, у розділі 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» у змісті і способі подання тендерної пропозиції, а саме в пункті 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції», можна додати таке: у разі, якщо тендерна пропозиція подається об’єднанням учасників, до неї обов’язково включається документ про створення такого об’єднання.

Для об’єднання учасників як учасника процедури закупівлі замовником зазначаються умови стосовно надання інформації та способу підтвердження відповідності такого учасника встановленим кваліфікаційним критеріям та підставам, визначеним пунктом  47 Особливостей.

Приклад  2

Наприклад, у розділі 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» у змісті і способі подання тендерної пропозиції, а саме в пункті 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції», можна зазначити таке: «Для об’єднання учасників як учасника процедури закупівлі замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників об’єднання установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, визначеним пунктом 47 Особливостей, — згідно з Додатком 1 до цієї тендерної документації».

Примітка. На порталі «Радник» у розділі «Тендерна документація з 19.05.2023» розміщений приклад Додатка 1 до тендерної документації, де розміщені вимоги й щодо об’єднання учасників, які ви можете за потреби використовувати у своїй процедурі.

Об’єднання учасників на виконання кваліфікаційних критеріїв може подавати документи господарської діяльності юридичних осіб, які входять до його складу. Кваліфікацію об’єднання учасників замовник проводить на підставі узагальненої інформації.

Окремо підкреслимо, що учасники погоджують рішення про утворення об’єднання підприємств (установчий договір) та статут об’єднання з Антимонопольним комітетом України в порядку, встановленому чинним законодавством, зокрема Законом України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.2001 № 2210-III. У зв’язку з цим замовник може вимагати рішення АМКУ про надання дозволу на узгоджені дії об’єднання учасників.                  

Для прикладу, можете розглянути таку закупівлю: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-05-05-012616-a.

Як замовнику розглядати тендерну пропозицію об’єднання учасників?

Такий учасник є «складним» для розгляду тільки у нашій уяві. Насправді об’єднання учасників (підприємств) є юридичною особою, як і «звичайний» учасник.

Отже, такий «складний» учасник, як і звичайна юридична особа – учасник процедури закупівлі, відповідно до закупівельного законодавства здійснює самодекларування інформації, яку вимагає процедура закупівлі,  в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції. Як приклад, пропонуємо розглянути цю закупівлю:  https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-05-05-001305-a.

Приклад частини задекларованої інформації учасником процедури закупівлі – консорціумом:

При розгляді пропозиції від об’єднання учасників перевіряємо, зокрема:

Таким чином, основною відмінністю між перевіркою одного учасника та об’єднання учасників (підприємств) є кількість інформації, яку треба перевірити замовнику. При цьому характер такої інформації принципово не відрізняється.

Особливості об’єднання учасників (підприємств)

Незважаючи начебто на складність юридичної особи у вигляді об’єднання учасників (підприємств), вони беруть досить активну участь у закупівельному житті країни, у тому числі це стосується і процедури оскарження.

Для прикладу, можна навести таку закупівлю: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-08-04-005434-a, у якій учасник, що є об’єднанням, подав скаргу до АМКУ і оскаржив дискримінаційні вимоги, встановлені замовником.

Загальні висновки та поради

  1. Відповідально ставимось до складання вимог тендерної документації задля уникнення як непорозумінь зі сторони учасників, так і зловживань зі сторони перевіряючих. Заздалегідь передбачаємо можливість участі у процедурі закупівлі об’єднання учасників.
  2. Якщо у закупівлі взяв участь учасник, який є об’єднанням, не панікуємо, керуємось не емоціями, а спокійно і ретельно перевіряємо документи об’єднання учасників як юридичної особи — «звичайного» учасника торгів. На наш погляд, доцільно перевіряти всіх юридичних осіб, які входять до складу об’єднання.

Доцільно завантажити шпаргалку щодо застосування замовником норм пункту 47 Особливостей та прочитати такі статті: