- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Три найпопулярніші питання про зміну умов договору про закупівлю

Питання передплатника порталу № 1  

Добрий день. Підкажіть, будь ласка: за результатом проведення відкритих торгів з особливостями було укладено договір про закупівлю м’яса (філе куряче — 5 500 кг та стегно — 1 100 кг). Чи може замовник, не змінюючи суму договору, змінити обсяги? Тобто замінити кількість кілограм, зменшивши кількість філе та збільшивши кількість стегна.

Відповідь експерта

Вітаю. Підпунктом 2 пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), передбачено можливість зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови документального підтвердження такого коливання, та така зміна не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення.

Отже, зміна ціни за одиницю передбачена Особливостями, але сума договору при цьому не повинна збільшитися. Що стосується збільшення обсягу закупівлі певного товару за рахунок зменшення іншого, то такої можливості не передбачено. Адже замовник міг цілеспрямовано здійснити закупівлю з одними вимогами, а потім, коли отримав пропозицію конкретного постачальника, відредагувати їх. А це вже порушення основних принципів проведення закупівель.

Зверніть увагу, що в разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених цим пунктом, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.

За нагоди ознайомтеся з матеріалом «Чи можливе збільшення обсягів одного товару в результаті зменшення іншого в межах одного договору про закупівлю?».

Питання передплатника порталу № 2

Вітаю. Підкажіть, будь ласка, що треба додати в опис до додаткової угоди при обранні пункту: покращення умов договору без збільшення обсягів та ціни закупівлі?

Відповідь експерта

Добрий день. Згідно з підпунктом 3 пункту 19 Особливостей істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім, зокрема, покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю. Зверніть увагу, що згідно з пунктом 19 Особливостей у разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених цим пунктом, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей. При цьому оприлюднювати і зазначати причину внесення змін до договору (у випадках, передбачених пунктом 19 Особливостей) не обов’язково.

Але радимо замовникам мати документальне підтвердження. Це можуть бути висновки експертних організацій, листи від виробників, звернення постачальників тощо, але основна вимога до такого документа — можливість за його допомогою при перевірці ДАСУ чи в суді довести факт покращення якості.

Також в описі самого документа рекомендуємо прописати посилання на відповідний пункт договору про закупівлю, щодо якого вносяться зміни. Також до такої додаткової угоди рекомендуємо додати документальне підтвердження покращення якості. 

Рекомендуємо ознайомитися із статтею «Цікавий випадок, коли замовник обґрунтував покращення якості предмета закупівлі на вимогу Держаудитслужби».

Питання передплатника порталу № 3

Вітаю. При виконанні послуг з поточного ремонту дорожнього полотна у замовника виникла потреба в закупівлі додаткових об’ємів, загальна вартість яких не перевищує 50 % ціни основного договору, але перевищує 200 тис. грн. Чи можемо ми застосувати підпункт 8 пункту 13 Особливостей? Дякую за відповідь

Відповідь експерта

Вітаю! Підпункт 8 пункту 13 Особливостей передбачає, що замовник може укласти договір про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, якщо в замовника після укладення договору про закупівлю виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт/надавача послуг. Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, укладеному за результатами проведення закупівлі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт/надавача послуг здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення закупівлі.

Тобто у вашому випадку ви можете використати підпункт 8 пункту 13 Особливостей, але не зобов’язані, тому в разі, якщо є можливість провести процедуру закупівлі або використати каталоги, рекомендуємо скористатися нею.

Не забуваємо: у разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпункту 8 пункту 13 Особливостей замовник разом зі звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього, а також обґрунтування застосування замовником підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту.

Читайте також «Порушення замовників під час проведення закупівель згідно з пунктом 13 Особливостей: практика ДАСУ».

Радимо скористатися протоколами та підставами для застосування пункту 13 Особливостей, які зібрані у статті «Усі протоколи та підстави для застосування пункту 13 Особливостей: враховуємо зміни».

Звертаємо вашу увагу, що група компаній «Радник» прагне полегшити роботу своїх клієнтів і постійно розробляє та оновлює зразки документів як для замовників, так і для учасників. У книзі «Приклади документів для відкритих торгів з особливостями з урахуванням змін від 19.05.2023» ми вирішили виокремити зразки документів, які стануть у пригоді під час проведення відкритих торгів, зокрема з урахуванням Особливостей, та участі в них. Дивіться, як знайти цю книгу:

Більше важливої інформації про закупівлі під час воєнного стану читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».