- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Строки укладання прямого договору після відміни відкритих торгів у разі неподання жодної пропозиції

Про строки укладання прямого договору згідно з пп. 6 п.13 Особливостей, розповімо у матеріалі. Спочатку проаналізуємо норму пп. 6 п. 13 Особливостей, а потім зазначимо два варіанти дій замовника.

Питання передплатника порталу

Відповідь експерта

Підпункт 6 пункту 13 Особливостей

Нагадаємо, що за підпунктом 6 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), замовник може укласти прямий договір, якщо відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проєкт договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації.

Строки укладання прямого договору згідно з підпунктом 6 пункту 13 Особливостей

Строки укладання прямого договору згідно з пп. 6 п.13 Особливостей: у вашому випадку, вважаємо, що усе залежить від планування закупівель і періоду, на який ви планували здійснити таку закупівлю. Вважаємо, що у замовника є два варіанти дій залежно від потреби.

Варіант 1: Відмінені відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції були передбачені для забезпечення потреби у 2023 році.

У разі, якщо замовник запланував здійснення закупівлі, відобразив її в річному плані та оголосив закупівлю за процедурою відкриті торги, орієнтуючись на наявні власні потреби у предметі закупівлі саме на 2023 рік, вважаємо, що відміна у 2023 році процедури відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій унеможливлює укладання прямого договору за підпунктом 6 пункту 13 Особливостей у 2024 році, оскільки закупівля, проведена минулого року, відображає фактичну наявну потребу в закупівлі 2023 року та вимагає реєстрації бюджетних та фінансових зобов’язань з подальшим здійсненням відповідних платежів попереднього бюджетного періоду за рахунок видатків наступного періоду, що суперечитиме бюджетному законодавству.

Варіант 2: забезпечення потреб 2024 року шляхом проведення процедури відкритих торгів наприкінці попереднього 2023 року, які не відбулися через неподання жодної тендерної пропозиції.

Для забезпечення потреби у певному предметі закупівлі у наступному році (у 2024 році) замовник може наприкінці поточного року (2023 року) розпочати закупівлю, зокрема шляхом проведення відкритих торгів.

За умови правильного оприлюднення річного плану в частині відображення потреби саме на 2024 рік не бачимо перешкод для замовника щодо застосування підпункту 6 пункту 13 Особливостей у 2024 році, адже результатом укладання прямого договору за пунктом 13 Особливостей буде забезпечення наявної потреби 2024 року, що відповідатиме бюджетним та фінансовим зобов’язанням цього бюджетного періоду.

Також з цим питанням ми звернулися до Міністерства економіки України за роз’ясненням. У разі отримання відповіді ми відразу опублікуємо відповідне роз’яснення.

Фахівці групи компаній «Радник» розробили приклади обґрунтувань по кожному підпункту пункту 13 Особливостей, які ви знайдете у матеріалах: «Документи для обґрунтування закупівлі згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 1)» та «Приклади документів для обґрунтування закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей (частина 2)».

Редакція порталу «Радник» також підготувала електронну книгу, щоб допомогти розібратись з тонкощами застосування виключень, що передбачені пунктом 13 Особливостей — «Закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей».