- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Що здебільшого перевіряє ДАСУ в моніторингах спрощених закупівель та закупівель без використання ЕСЗ

Кого перевіряє Держаудитслужба на предмет наявності порушень у закупівлі без ЕСЗ? Що здебільшого перевіряє ДАСУ в моніторингах спрощених закупівель та без використання електронної системи закупівель? У цій статті ви отримаєте відповіді на зазначені питання. Також отримаєте приклади моніторингу спрощених закупівель та закупівель без використання електронної системи.

Кабінет Міністрів України продовжує тенденцію щодо збільшення повноважень органів Держаудитслужби з можливостей проведення моніторингу закупівель. Нагадаємо, що у травні 2023 року було надано повноваження щодо моніторингу торгів без використання електронної системи закупівель. А вже у серпні 2023 року — повноваження моніторити спрощені закупівлі.

Таке рішення було прийнято постановою КМУ від 01.09.2023 № 952 та не є дивним, оскільки через спрощені закупівлі, а також проведення торгів без використання електронної системи закупівель освоюються значні суми коштів, у тому числі оборонного характеру, які до цього часу могли залишатися у «тіні».

Моніторинг спрощених закупівель та закупівель без використання електронної системи

Оглядаючи проведені замовниками торги без використання електронної системи закупівель та спрощенні закупівлі можна дійти висновку, що здебільшого органи ДАСУ перевіряють дотримання замовниками вимог пункту 13 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

Типові питання для моніторингу. Найчастіше працівники органів державного фінансового контролю можуть звернутися до замовника з питаннями про надання:

У відповідь замовники переважно надають запитувані документи й інформацію, яка підтверджує обґрунтованість і законність прийнятих рішень, зокрема листи-пояснення, запити, за наявності — технічні документи (акти обстежень, експертиз, протоколи нарад тощо).

Більше щодо цього — у статті «ДАСУ вимагає обґрунтування за постановою № 710 при закупівлі без ЕСЗ».

Кого перевіряє Держаудитслужба на предмет наявності порушень у закупівлі без ЕСЗ?

Якщо проаналізувати суб’єктний склад замовників, які проводять закупівлі без використання ЕСЗ, то здебільшого це — органи місцевого самоврядування, а також комунальні підприємства, установи й організації, засновниками або керівними органами, або засновниками яких є органи місцевого самоврядування.

Приклади моніторингу закупівель без використання електронної системи

Також серед замовників торгів без використання електронних систем закупівель часто можна помітити різні дорожні служби — служби відновлення та розвитку інфраструктури в областях (колишні служби автомобільних доріг), які є замовниками одних із найкасовіших закупівель на мільйонні суми (наприклад, UA-2023-08-04-005162-a, де сума договору склала фактично 50 млн грн).

Для прикладу за результатами моніторингу вказаних торгів, проведеного Державною аудиторською службою України, виявлено, що під час оприлюднення звіту про укладання договору без електронної системи закупівель та договору замовником не зазначено підстави для здійснення закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей, та зобов’язано здійснити заходи щодо недопущення встановлених порушень у подальшому.

Приклад моніторингу: замовник не підтвердив, що знаходиться на території бойових дій

Замовник на виконання висновку органів ДАСУ про результати моніторингу процедури закупівлі, з метою здійснення заходів щодо недопущення порушень вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та посилення роботи уповноважених осіб прийняв наказ начальника служби відновлення та розвитку інфраструктури у Львівській області від 02.10.2023 №152 про необхідність неухильно дотримуватись уповноваженими особами замовника чинного в Україні законодавства у сфері закупівель.
 
У моніторингу закупівлі UA-2023-08-02-012966-a територіальний орган ДАСУ просив замовника надати пояснення щодо причин укладення прямого договору на суму 114 000,00 грн, зокрема інформацію з копіями підтвердних документів щодо фактичних обставин та підстав із посиланням на відповідні законодавчі норми, якими обумовлено здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель, а також інформацію про суми коштів, сплачених за цим договором. Орган контролю просив надати пояснення через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту.
 
У відповідь Замовник вказав, що скористався як підставою проведення торгів без застосування електронної системи закупівель підпунктом 2 пункту 13 Особливостей від 12.10.2022 № 1178, який передбачає можливість проведення закупівель за прямими договорами, якщо замовник перебуває в зоні бойових дій. Оскільки установа Х перебуває в зоні бойових дій, Замовник скористався таким правом.
 
Щодо сплати коштів Замовник повідомив, що договір ще не оплачений, а продукція ще не отримана.
 
За результатами моніторингу цієї закупівлі орган державного фінансового контролю вказав, що закупівля без використання електронної системи закупівель товару може використовуватись у разі, коли замовник або його відокремлений підрозділ здійснює закупівлю згідно з абзацом другим пункту 15 цих особливостей, перебуває на території активних бойових дій, які не були завершені на дату укладення договору про закупівлю.
 
З огляду на викладене з 10.03.2023 замовники, що зареєстровані на території Запорізького району, не підпадають під дію норми підпункту 2 пункту 13 Особливостей №1178, тобто не можуть укладати договір про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару.
 
Орган ДАСУ констатував, що вартість закупівлі перевищує 100 тис. грн, і замовник мав керуватись пунктом 10 Особливостей № 1178, відповідно до якого у разі закупівлі товарів вартістю, яка перевищує 100 тис. грн, слід застосовувати процедуру відкритих торгів з особливостями.
 
Замовник, враховуючи оприлюднений висновок органів ДАСУ, вирішив розірвати укладений договір.
 
Аналогічні наслідки (замовник розірвав договір) мали моніторинги закупівель UA-2023-08-02-012787-a, UA-2023-08-02-012428-a , проведені Управлінням Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області.

Наразі добірка моніторингів за вказаними ознаками (без використання електронної системи закупівель) невелика, але вже є факти розірвання договорів, укладених замовниками і на більші суми.

Приклад моніторингу, де замовником не доведена нагальність потреби

Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області проведено моніторинг закупівлі UA-2023-08-11-006106-a (ціна договору 10 699 064 грн).
 
Під час проведення моніторингу закупівлі «Поточний ремонт аварійної покрівлі будівлі» орган державного фінансового контролю вказав, що згідно з оприлюдненою замовником формою річного плану закупівлі на 2023 рік (номер ID: UA-P-2023-08-11-002117-c) у пункті 11 зазначено: «Закупівля здійснюється відповідно до підпункту 4 пункту 13 Особливостей № 1178 у зв’язку з нагальною потребою ремонту аварійної покрівлі до нового навчального року з метою забезпечення комфортних і безпечних умов організації освітнього процесу», та просив надати обґрунтування підстав здійснення закупівлі без застосування відкритих торгів, зокрема підтвердження наявності нагальної потреби в закупівлі «Поточний ремонт аварійної покрівлі будівлі», та документальне підтвердження.
 
На запит замовник надав обґрунтування закупівлі, акт обстеження та рішення органу місцевого самоврядування.
 
За результатами опрацювання наданих документів орган ДАСУ повторно здійснив запит, де зазначив, що підпункт 4 пункту 13 Особливостей передбачає нагальну потребу у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником, проте надані Замовником документи підтверджують потребу проведення поточного ремонту покрівлі, але не підтверджують існування нагальної потреби у здійсненні закупівлі.
 
Так, орган ДАСУ додатково вказав, що Замовник проводив процедуру відкритих торгів з урахуванням особливостей за вказаним предметом закупівлі у травні 2023 року за номером ID: UA-2023-05-08-005588-a, очікуваною вартістю 8 607 115,00 грн.
 
За результатами торгів укладено договір про надання послуг № 1013 від 20.06.2023, який розірвано за згодою сторін Додатковою угодою № 1 від 22.06.2023. При цьому у період з 22.06.2023 по 31.07.2023 процедура торгів за цим предметом закупівлі Замовником не проводилась.
 
Натомість 01.08.2023 Замовником укладено Договір про надання послуг № 1050 з Малим приватним підприємством «Теренок» без застосування відкритих торгів, який оприлюднено 10.08.2023.
 
Враховуючи наведене, Держаудитслужба просила надати пояснення щодо застосування вказаної закупівлі без проведення відкритих торгів, оскільки потреба в поточному ремонті аварійної покрівлі будівлі була наявна з травня 2023 року (!).
 
Замовник повторно надав розгорнуту відповідь, за результатами якої орган контролю знову зажадав пояснень. Зокрема, просив пояснити:
·        Яким чином та на підставі яких документів Замовник здійснив обґрунтування якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат та визначив його очікувану вартість по цій закупівлі?
·        Також просив обґрунтувати віднесення ремонтно-будівельних, робіт визначених в одному з додатків до укладеного договору (локальний кошторис на будівельні роботи) до поточного ремонту даху при тому, що вказаний у кошторисі комплекс ремонтно-будівельних робіт передбачає повну заміну конструкцій даху, покрівельних матеріалів та поліпшення експлуатаційних показників (зокрема, утеплення мінватою горища).
 
Замовник знову надав відповідь по суті, утім за наслідками розгляду вказаних документів та пояснень органами Держаудитслужби 15.09.2023 опубліковано висновок, згідно з яким орган контролю просив розірвати укладений договір. Замовником 22.09.2023 опубліковано звіт про виконання договору, відповідно до якого його розірвано. Сума проплати за ним склала 500 тис. грн.

Більше висновків моніторингу в е-книзі «Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178»:

Моніторинг спрощених закупівель

Згідно з інформацією, наявною в системі Прозорро, станом на дату написання цієї статті моніторинги спрощених закупівель переважно ще не завершені. Крім цього, станом на 09.10.2023 система Прозорро не містить опублікованих висновків із порушеннями.

Проте у відкритих джерелах наявна інформація, з якої стає зрозуміло, що здебільшого до моніторингу спрощених закупівель на значні суми взято закупівлі замовників, яких можна віднести до військової сфери.

До прикладу, це Міністерство оборони України, військові частини, квартирно-експлуатаційні відділи та низка інших юросіб оборонного спрямування. Проте наявні й підприємства та організації комунальних форм власності.

Приклад

Міністерство оборони України (Відділ підготовки та проведення закупівель за напрямком тилового забезпечення управління проведення закупівель Департаменту державних закупівель та постачання матеріальних ресурсів МОУ) 17.08.2023 оголосило спрощену закупівлю: Індивідуальне обмундирування (35810000-5) (Куртка вітровологозахисна зимова), номер ID: UA-2023-08-17-012362-a, на 127 млн грн.
 
З метою перевірки цієї закупівлі орган ДАСУ тричі просив надати пояснення і документи:
Вперше:
1. Надати обґрунтування застосування спрощеної закупівлі.
2. Надати інформацію та відповідні документи (комерційні пропозиції від потенційних учасників, посилання на сайти, на яких здійснювався попередній моніторинг цін на товар, що є предметом цієї закупівлі, тощо), на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
3. Надати інформацію з посиланням на нормативні документи щодо неоприлюднення річного плану закупівель в електронній системі закупівель.
4. Надати інформацію з посиланням на нормативно-правові документи, відповідно до яких вами розміщено в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення виявлених невідповідностей (при розгляді документів, поданих учасниками за лотами 1-5).
5. Інформацію з документальним підтвердженням щодо виконання переможцями за лотами 1-8 вимог частини другої статті 41 Закону.
 
Вдруге:
·        надати інформацію щодо причин неоприлюднення договорів про закупівлю (за лотами 1-5) та додаткової угоди до договору про закупівлю за лотом 3.
 
Та втретє 09.10.2023 ДАСУ просила:
1. Надати інформацію та її документальне підтвердження щодо виконання переможцями закупівлі умов підпункту 10.1 пункту 10 оголошення про проведення спрощеної закупівлі Замовника, в частині внесення забезпечення виконання договору про закупівлю за лотами 1-5 (платіжні інструкції та виписки з рахунку тощо).
2. Надати комерційні пропозиції, надані потенційними учасниками на запити цінових пропозицій, які використані для визначення очікуваної вартості предмета закупівлі та згідно з якими визначено його очікувану вартість.
 
У відповідь Змовником надано інформацію лише за першим запитом (схожа ситуація і в закупівлі за № UA-2023-07-20-012272-a). Щодо результатів цього моніторингу редакція порталу Радник додатково повідомить на порталі RADNUK.COM.UA.

Попередні висновки

Враховуючи кількість і результати проведених моніторингів закупівель без використання ЕСЗ, можна дійти висновку про те, що період формування сталої практики вказаних видів закупівель ще не настав.

Зокрема, у вересні поточного року органи Державного фінансового контролю України оголосили про проведення моніторингів закупівель на значні суми. Проте, враховуючи терміни для їх проведення, вони ще не завершені написанням відповідних висновків.

Наразі ми не можемо оглянути усі висновки, а також реагування на них з боку замовників, оскільки час опублікування відповідних документів, а також реагування на них ще не настав.

Також зазначаємо, що значна кількість спрощених закупівель чи закупівель без використання ЕСЗ стосується оборонних замовлень, проте поки що не спостерігається їх масова перевірка шляхом проведення моніторингу.

Завантажуйте приклад протоколу про надання пояснення на запит моніторингу або приклад протоколу аргументованого заперечення до висновку. Заперечення до висновку про результати моніторингу процедури закупівлі.

Читайте більше: