- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Проведення переговорної процедури закупівлі: практика ДАСУ за Особливостями

Пунктом 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (від 25.12.2015  922-VIII), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі — Особливості), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Постанова № 1178), передбачено, що замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.

У статті «Вибираємо вид процедури закупівлі правильно — відкриті торги за Особливостями. Практика ДАСУ» ми писали про те, шо замовники мають технічну можливість при визначенні виду процедури закупівлі на майданчиках вибрати або «відкриті торги за Особливостями», або просто «відкриті торги». При цьому, якщо замовник вибирає саме «відкриті торги», без врахування Особливостей, Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба) може встановити порушення вимоги пункту 10 Особливостей та відмінити процедуру закупівлі.

Окрім цього, на майданчиках технічно реалізована можливість при визначенні виду процедури закупівлі вибрати «переговорна процедура закупівлі», при цьому Особливостями такий вид закупівлі не передбачений. Розглянемо позицію Держаудитслужби щодо проведення замовниками переговорної процедури закупівлі під час дії норм Особливостей.

Моніторинг UA-M-2023-02-03-000008 від 03.02.2023, оголошення UA-2023-01-31-012065-a

Моніторингом встановлено, що замовник вибрав та застосував переговорну процедуру закупівлі, тобто процедуру закупівлі без урахування вимог Постанови № 1178. Пунктом 37 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

У свою чергу, постановою Кабінету Міністрів України № 1178, прийнятою відповідно до пункту 37 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, зобов’язано замовників проводити публічні закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих Особливостей.

Пунктом 13 Особливостей встановлено широкий перелік випадків, коли придбання замовником товарів, робіт і послуг може здійснюватися без застосування електронної системи закупівель, шляхом укладання прямих договорів, з подальшим розміщенням в електронній системі закупівель відповідних звітів про такі договори, а також інформації про внесення змін до договорів. Такі положення встановлені в тому числі для випадків, передбачених Законом для застосування переговорної процедури закупівлі, зокрема, відповідно до абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей, у разі, якщо товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків: відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником.

Проте замовником в недотримання вимог абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей застосовано переговорну процедуру, передбачену Законом.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель та з огляду на відсутність механізму їх усунення, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, а саме: відмінити переговорну процедуру, керуючись частиною 8 статті 40 Закону та пунктом 47 Особливостей.

Наразі всі закупівлі проводяться згідно з Законом з урахуванням Особливостей, тож не радимо замовникам проводити переговорну процедуру закупівлі, адже така процедура закупівлі не передбачена Особливостями. При цьому замовнику варто уважно вивчити виключення для укладання «прямих договорів» без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару, передбачені пунктом 13 Особливостей.

Зазначимо, що останнім часом Держаудитслужба досить активно відміняє переговорні процедури закупівлі та встановлює, що їх проведення порушує норми чинного законодавства. Наведемо ще декілька ідентичних висновків фінансових аудиторів:

У разі, якщо замовник має на меті провести закупівлю відповідно до пункту 13 Особливостей, йому можуть стати у пригоді протоколи та обґрунтування по кожній із підстав, що наведені в пункті 13 Особливостей, які розміщені в розділі «Закупівлі за пунктом 13 Особливостей».

Зі збірником висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями ви можете ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Книги»:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».