- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Практика ДАСУ: багатолотова закупівля та назва номенклатурної позиції предмета закупівлі

Пропонуємо вашій увазі цікавий моніторинг, проведений Державною аудиторською службою України (далі — Держаудитслужба), під час якого, зокрема, виявлено, що при проведенні багатолотової закупівлі у річному плані не вказано назви предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником стосовно кожного лота закупівлі та при внесенні інформації про предмет закупівлі в оголошення про проведення відкритих торгів за Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (від 25.12.2015 № 922-VIII), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі — Особливості), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Постанова № 1178), замовник не зазначив кодів товарів, визначених згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідають назві номенклатурної позиції предмета закупівлі. Держаудитслужба вважає такі дії замовника порушенням норм Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) та Особливостей.

Моніторинг UA-M-2023-02-01-00002, оголошення UA-2023-01-11-007105-a

Держаудитслужба, зокрема, зазначає, що згідно з пунктом 14 Особливостей запланована закупівля включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону.

Відповідно до пункту 2 частини другої статті 4 Закону в річному плані повинна міститися така інформація: назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності).

За процедурою закупівлі UA-2023-01-11-007105-a замовником оголошено закупівлю товару за двома лотами: Лот 1 – Бензин А 95 (10000 л), Лот 2 – Дизельне паливо (16000 л) за кодом ДК 021:2015: 09130000-9 — Нафта і дистиляти. Проте при відображенні вказаної закупівлі в річному плані не вказано назви предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником стосовно кожного лота закупівлі, чим порушено вимоги пункту 2 частини другої статті 4 Закону та, відповідно, пункту 14 Особливостей.

Також за нормою пункту 24 Особливостей замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель, відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082 (далі – Порядок № 1082), та цих особливостей, оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій. Згідно з пунктом 14 Порядку № 1082 під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення якого передбачено Законом, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами другим – четвертим пункту 13 цього Порядку, та інформація щодо назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі, коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.

Замовник в оголошенні про проведення процедури закупівлі зазначив вид предмета закупівлі товар: за Лотом 1 — Бензин А 95, за Лотом 2 — Дизельне паливо та код національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» – 09130000-9: Нафта і дистиляти.
Водночас Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749, містить такі номенклатурні позиції щодо товару, який є предметом досліджуваної закупівлі, зокрема: 09132000-3 «Бензин» та 09134200-9 «Дизельне паливо».

Таким чином, під час розміщення та оприлюднення інформації щодо предмета закупівлі (оголошення про проведення відкритих торгів за лотами 1 та 2) замовником порушено вимоги пункту 14 Порядку № 1082 та, відповідно, пункту 24 Особливостей щодо зазначення назви товару кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі та коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.

З огляду на ці та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку, а саме вчинити дії, визначені пунктом 47 Особливостей. Крім того, вжити заходів (зокрема, проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) щодо недопущення в подальшому встановлених порушень.

Останнім часом аудитори досить часто під час перевірок встановлюють, що замовник під час унесення інформації щодо предмета закупівлі в оголошення про проведення процедури закупівлі не зазначив кодів товарів, визначених згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідають назві номенклатурної позиції предмета закупівлі, та ідентифікують це як порушення, про що свідчать висновки по моніторингах UA-M-2023-02-20-000042, оголошення UA-2023-01-31-014128-a та UA-M-2023-02-28-000084, оголошення UA-2023-02-07-008855-a.

Виходячи з наведеної практики Держаудитслужби, замовнику варто звернути увагу, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами другим – четвертим пункту 13 Порядку № 1082, та інформація щодо назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі, коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.

На порталі додано новий зразок адміністративного позову про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, який розміщений у категорії «Зразки документів замовникам за Особливостями» — «Листи».

Зі збірником висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями ви можете ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Книги»:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».