- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Практика ДАСУ про продовження дії договору про закупівлю в обсязі 20 % на початку року

Наразі продовження дії договору про закупівлю в обсязі не більш ніж 20 % на початку нового року — дуже актуальне питання для замовників. Пропонуємо вашій увазі моніторинги Державної аудиторської служби України (далі — ДАСУ/Держаудитслужба) щодо норми про 20 % на наступний рік. Що перевіряють аудитори та яких помилок припускаються замовники в цій частині, читайте у статті.

Підпунктом 8 пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), визначено, що істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини 6 статті 41 Закону, тобто крім випадку, коли дія договору про закупівлю продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку.

Ознайомтеся зі статтями «Готуємося до укладання додаткових угод в обсязі 20 % на 2024 рік: крайній строк та приклади додаткових угод» та «Укладання додаткової угоди в обсязі 20 % на початку 2024 року: три питання-відповіді».

Проєкт договору про закупівлю не містить самого порядку змін його умов, передбаченого підпунктом 8 пункту 19 Особливостей

Моніторинг UA-M-2023-08-28-000061, оголошення UA-2023-05-31-010164-a

Моніторингом питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону установлено, що, порушуючи вимоги пункту 8 частини 2 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей, проєкт договору (Додаток № 9 до тендерної документації) не містить самого порядку змін його умов, зокрема у випадках, встановлених підпунктом 8 пункту 19 Особливостей.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель ДАСУ зобов’язує, зокрема, надалі не допускати таких порушень.

Таке саме порушення встановлене під час моніторингів UA-M-2023-08-28-000061, UA-M-2023-11-08-000033, UA-M-2023-10-25-000003 тощо.

Посилання у проєкті договору про закупівлю на нечинну норму законодавства

Моніторинг UA-M-2023-06-07-000055, оголошення UA-2023-03-14-007675-a

Моніторингом, зокрема, встановлено, що в пункті 4.6 розділу 4 «Ціна договору» проєкту договору, який є додатком 4 до тендерної документації, зазначено перелік випадків, за наявності яких можуть бути внесені зміни до істотних умов договору, зокрема у разі «8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини п’ятої статті 36 Закону України „Про публічні закупівлі“ від 25.12.2015 № 922-VIII (із змінами)”», чим не дотримано вимоги підпункту 8 пункту 19 Особливостей № 1178, якими визначено, що одним із випадків щодо зміни істотних умов договору є «зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої статті 41 Закону».

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує вжити заходів (зокрема, проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) щодо недопущення у подальшому порушень при складанні тендерної документації.

Неоприлюднення внесення змін до договору

Моніторинг UA-M-2023-02-02-000044, оголошення UA-2022-10-28-009393-a

Держаудитслужба зазначає, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених в пункті 19 Особливостей.

Згідно із частинами другою та третьою статті 180 Господарського кодексу України господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї зі сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов’язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.

Таким чином, замовник додатковою угодою № 1 вніс зміни до істотних умов договору, однак на порушення пункту 11 частини 1 статті 10 Закону з урахуванням підпункту 8 пункту 19 Особливостей, не оприлюднив протягом трьох робочих днів з дня внесення таких змін повідомлення про внесення змін до договору та зазначену додаткову угоду № 1.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує, зокрема, здійснити оприлюднення повідомлення про внесення змін до договору (внесені відповідно до додаткової угоди № 1) та додаткову угоду № 1 до договору.

У зв’язку з наведеними висновками моніторингів ДАСУ звертаємо увагу замовників на таке:

Щоб не припуститися помилок при продовженні договору про закупівлю на 20 % на початку року, завантажте шпаргалку УО щодо продовження договору в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю.

Для наочності перегляньте «Продовження договору на 20 %: інфографіка».

Нагадуємо, що на порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями: