- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Практика ДАСУ: опис формальних помилок, норма «24 години на виправлення», локалізація

Щотижня ми аналізуємо практику моніторингів, які проводить Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (від 25.12.2015 № 922-VIII), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі — Особливості), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Постанова № 1178).

Сьогодні пропонуємо ознайомитися з цікавим моніторингом, за результатами якого встановлено три порушення:

Моніторинг UA-M-2023-01-09-000060 від 30.01.2023, оголошення UA-2022-11-08-005079-a

Тендерна документація замовника не містить опису та прикладів формальних (несуттєвих) помилок

За результатами аналізу питання відповідності умов тендерної документації вимогам Закону та Особливостям установлено, що на порушення пункту 28 Особливостей тендерна документація складена замовником не відповідно до вимог пункту 19 частини 2 статті 22 Закону.

Зокрема, тендерна документація замовника не містить опису та прикладів формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій, а містить лише посилання на Перелік формальних помилок, затверджений наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.03.2020 № 710 «Про затвердження Переліку формальних помилок» (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29.07.2020 за № 715/34998).

Коментар: відсутність опису та прикладів формальних (несуттєвих) помилок у тендерній документації є досить поширеним порушенням. Аналогічне порушення ми аналізували у статтях:

«Моніторинги умов ТД за Особливостями: стаття 17 Закону та формальні помилки»,

«П’ять моніторингів щодо невідповідності умов ТД Закону».

Невідхилення учасника, який не усунув невідповідності згідно з нормою «24 години на виправлення»

За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій, зокрема, встановлено, що на порушення підпункту 1 пункту 41 Особливостей замовник не відхилив тендерну пропозицію ПП «П» у зв’язку з тим, що ПП «П» не виправив невідповідності в інформації та / або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

Так, ПП «П» у довідці про найменування товару, назву виробника та ID товару не зазначив ID товару, який присвоєно електронною системою закупівель, як це вимагалося в пункті 2.9 розділу «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації; надав з порушенням строків, визначених у повідомленні з вимогою про усунення невідповідностей, копію аналогічного договору, згідно з довідкою про досвід виконання аналогічних договорів відповідно до пункту 5.6.1 тендерної документації.

Коментар: порушення замовником норми «24 години на виправлення» також є досить розповсюдженим. Схоже порушення ми розглядали в статті «Витяг з ЄДР, 24 години на виправлення та економія коштів: практика ДАСУ».

Генераторна установка, запропонована учасником, відсутня у переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації виробництва

Також моніторингом встановлено, що в пункті 2.9 розділу «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації зазначено:

«Замовник самостійно перевіряє інформацію щодо ступеня локалізації виробництва товару(ів), який(і) замовник набуває у власність під час надання послуг / виконання робіт у переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації за посиланням: https://prozorro.gov.ua/search/products?local_share=10…».

Незважаючи на зазначене, при визначенні переможцем процедури закупівлі ПП «П» замовником не враховано, що дизель-генераторна установка Current 250 кВа, запропонована учасником у його тендерній пропозиції, відсутня в переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації виробництва та інші документи, які підтверджують, що ступінь локалізації виробництва цього товару дорівнює чи перевищує 10 %, у тендерній пропозиції учасника відсутні.

Отже, тендерна пропозиція ПП «П» не відхилена відповідно до підпункту 2 пункту 41 Особливостей та пункту 2.9 розділу «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації та, як наслідок, замовником здійснено закупівлю товару без підтвердження ступеня локалізації виробництва, що дорівнює чи перевищує 10 %, чим порушено пункт 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.

За результатами аналізу питання надання інформації, документів у випадках, передбачених Законом, встановлено, що на порушення частини п’ятої статті 8 Закону замовник надав пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель, у строк, що перевищує три робочі дні з дня оприлюднення запиту про надання пояснень.

Коментар: звертаємо вашу увагу, що зазначені відкриті торги на закупівлю генераторної установки були оголошені 08.11.2022.

Важливо! 11.11.2022 Урядом було прийнято Постанову № 1261, якою до Особливостей було внесено такі зміни: «Положення пункту 6-1 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону не застосовуються замовниками у разі здійснення закупівлі товару, включеного до переліку товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість та які звільняються від сплати ввізного мита, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 р. № 224 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 26, ст. 971; 2022 р., № 80, ст. 4864).» Паралельно Урядом було внесено зміни до Переліку № 224, зокрема, додано генератори.

Отже, починаючи з 12.11.2022 (дата набрання чинності Постановою № 1261) вимоги з локалізації до закупівель генераторів не застосовуються.

Рекомендую також ознайомитись зі статтею «Мінекономіки про закупівлю генераторів, трансформаторів, інверторів згідно з Переліком № 224».

Виявлені порушення усунуто шляхом розірвання договору.

Враховуючи зазначені порушення, замовнику при проведенні відкритих торгів за Особливостями варто пам’ятати:

У розділі «Зразки документів» створено нову категорію — «Шпаргалки в закупівлях». За нагоди використовуйте шпаргалку щодо строків, визначених законодавством у сфері публічних закупівель у відкритих торгах з Особливостями.

Зі збірником висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями ви можете ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Книги»:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».